Felsőoktatás: újabb irányváltás – vagy tévelygés?

2012.12.11. | Polónyi István | 27 komment

 

Polónyi István.jpg

 

 

A kormány az év végi hajrában időt kerített, hogy eldöntse a 2013-ban a felsőoktatásban felvehető államilag finanszírozott (a kormányzati újbeszéd szerint állami ösztöndíjas és részösztöndíjas) hallgatólétszámot, s annak képzési és szakszerkezetét. A rendelet több meglepetést és megütközést keltő döntéssel szolgál. Polónyi István hatáselemzése.  

 

Az egyik meglepetése, hogy az alapképzés területén a teljes állami támogatásban részesülők számát radikálisan – negyedére - lecsökkentette, a 2012-ben érdeklődés hiányában megbukott részösztöndíjas keretszámot pedig közel hétszeresére növelte. (1. táblázat) Ezzel lényegében bevezeti a tandíjat, hiszen immár a majdan nappali tagozatos alapképzésre felveendő hallgatóknak csak egy kisebb része (kb. 15%) nem fizet semmit, a nagyobbik része (kb. 70-75%) fizet félönköltséget, s egy további része (kb. 10-15%) teljes önköltséget. (Ez utóbbi kategóriába első sorban a jogászok és közgazdászok tartoznak, de más szakok esetében is van költségtérítéses képzés.) Tehát az alapképzésre felvett hallgatóknak mintegy 85%-a fog valamekkora tandíjat fizetni. A Diákhitel 2, ami a képzési költségeket „átvállalja”, - a kormányzati kommunikációval ellentétben – természetesen nem teszi ingyenessé a képzést, hiszen azt hosszú évek alatt kell majd törleszteni. És az is csak részben enyhíti a hirtelen kormányzati döntés veszteseinek jövőbeli gondjait, hogy a majdani közalkalmazottak, közszolgák és állami vállalatok alkalmazásába lépő diplomások hitelét átvállalja az állam, - ők ugyanis jó, ha a diplomások felét teszik ki.

 

Ez egy igen radikális irányváltás az eddig kommunikált kormányzati felsőoktatás-politikában, hiszen nyilvánvalóan a tandíjmentesség végét jelenti. Ugyanakkor persze teljes összhangban van a majdani „önfenntartó felsőoktatás” miniszterelnöki víziójával.

 

tandíj1.jpg

tandíj2.jpg 

  

Az önfenntartás felé történő elmozdulást különösen jól szemlélteti az egyenértékű felvehető államilag finanszírozott hallgatólétszám alakulása. Az alapképzésre felvehető egyenértékű hallgatólétszám a tizedére, a felsőfokú (felsőoktatási) szakképzésre felvehető pedig kétharmadára csökkent. (Lásd: 2. táblázat, 1. ábra)

 

tandíj3.jpg

 

A másik meglepetés a felsőfokú (újabb nevén felsőoktatási) szakképzés tavaly elkezdett csökkentésének további radikális folytatása. A mostani döntés alighanem megpecsételi e képzési forma jövőjét.

 

Pedig az ilyen rövid idejű felsőfokú (tertiary-type B) képzések alapvető szerepet játszottak a fejlett országok felsőoktatásának kiterjedésében, itt levezetve a felsőoktatás iránti növekvő kereslet egy részét. Ez a képzés egyben a hátrányos helyzetű rétegek számára is megnyitotta a felsőoktatás kapuit, s a szerényebb képességűeknek is lehetővé tette felsőfokú végzettség megszerzését. Sajnos a hazai felsőoktatás-politika, és maga a felsőoktatási szféra is kezdettől fogva idegenkedett ettől a képzéstől. Igen nehezen honosodott meg, s a meghonosodás is csak részleges volt, mivel a hazai törvények sosem tekintették valóban felsőfokú képzésnek. A legutóbbi, a 2011. évi CCIV. a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény is lényegében idegen testként kezeli: a 3.§ (3) szerint ugyanis „a felsőoktatás keretében … felsőfokú végzettségi szintet nem biztosító képzésként … felsőoktatási szakképzés… is szervezhető”. Ráadásul az új törvény nyomán a tartalmát is radikálisan átalakították. Ezek és a keretszám extrém leszűkítése alighanem e képzés elhalását eredményezik.

 

További érdekes meglepetés az alapképzés egyes szakjainak arányalakulása. A jogi és gazdaságtudományi keretszám lenullázásában semmi meglepetés nincs. Abban sem, hogy a társadalomtudomány és a bölcsészettudomány, valamint a művészetközvetítés 2011 óta nagyjából megharmadolódott. Viszont az meglepő, hogy az eddig preferáltnak hirdetett informatika is radikálisan csökkent, és hogy a természettudomány is rosszabbul járt, mint a művészeti képzés. Éppígy az is, hogy a műszaki valamint az orvos- és egészségtudományi alapképzések preferálása azt jelenti, hogy csak kicsit csökkentek.

 

Azon az értő olvasó meg sem lepődik, hogy két nyertese van a keretszám-alakításnak: az agrár alapképzés (hiszen, mint tudhatjuk kormányunk vezetőitől, agrár ország vagyunk). És persze a sporttudomány, hiszen közismerten sportnemzet vagyunk. Ez utóbbit bizonyítja egyébként az is, hogy a keretszámok között külön megjelenik a „sportolók támogatási keretszáma” (50 fő részösztöndíjas keretszámmal).

 

tandíj4.jpg

 

Igazi unortodox felsőoktatás-politika. Aligha kíván bizonyítást, hogy a keretszám-alakítás mögött semmilyen munkaerő-piaci elemzés (sem rövid, sem hosszú távú) és semmilyen un. „nemzetstratégiai” célkitűzés sincs. Csak egyszerű szubjektivitás, hozzá nem értés és elfogultság.

 

Az már sem jelent meglepetést, hogy a mesterképzés létszámát is csökkenteni fogják, - az viszont igen, hogy az indoklás szerint azért, mert a korábbi, már hatályon kívül helyezett, lélekromboló liberális felsőoktatási törvény szerint a mesterképzési keretszám a felvételi évét megelőző harmadik évben új belépőként felvehető állami támogatott létszám 35%-a. Igaz, hogy a jelenleg hatályos NEMZETI felsőoktatási törvény erről semmit sem ír, de kell valamilyen indok a szűkítésre.

 

A keretszám-szűkítésre nyilvánvalóan azért van szükség, mert 2013-ban a felsőoktatásból – a 2013. évi költségvetési terv tanúsága szerint – további 23 milliárd forintot akarnak kivonni, s persze a miniszterelnök „önfenntartó felsőoktatási” elképzelései megvalósítására rövidebb-hosszabb távon alighanem még jóval többet.

 

A kormányzati kommunikáció közben mindvégig minőségről, széles hozzáférésről és persze tandíjmentességről beszél.

 

Tegyük hozzá, hogy a tandíj nem ördögtől való. Fontos szerepe van a felsőoktatás fenntarthatóságában és minőségében is. Azonban ahhoz, hogy a hozzáférhetőséget ne rontsa, a kedvezőtlen gazdasági helyzetű rétegeket ne szorítsa ki a felsőoktatásból,  igen körültekintő szociális hallgatói támogatási rendszerre van szükség. Más oldalról a felsőoktatási intézmények finanszírozásának állami támogatásról tandíjfizetésre való átállítása alapos elemzéseket és felkészítést igényelt volna. Mindkét lépés messze ható következményekkel jár.

 

Az önköltségi tandíj bevezetése – a hallgatók szociális helyzetét figyelembe vevő támogatási rendszer nélkül - a diákhitel mellett is radikálisan csökkenti a keresletet, s alapvetően a kedvezőtlen gazdasági helyzetű, a jövő bizonytalanságaitól félő, a kockázatvállalásra, az egész életre szóló eladósodásra kevésbé hajlandó rétegeket fogja kiszorítani.

 

Az intézményrendszer tandíjbevételből történő önfinanszírozásra való átállítása legalább ilyen kockázatos. A szűkülő kereslet nyomán ellehetetlenülnek azok az intézmények, amelyeknek merítési bázisát elsősorban a fenti kiszoruló hallgatórétegek képezték. (Főleg a vidéki főiskolák, egyes kevéssé keresett vidéki egyetemek, illetve vidéki egyetemi karok.) Ráadásul egy ilyen váltás egészen más felsőoktatási intézményvezetést kíván. Olyan vezetést, amely képes intézményi stratégiát alkotni és intézményi marketinget vezetni. Ugyanakkor az elfogadott felsőoktatási törvény sokkal inkább a hagyományos, humboldti felsőoktatás felé fordult (vissza), elvetve a gazdálkodó egyetem modellt, a menedzsmentszerű vezetést, a rugalmas szervezetet és gazdálkodást.

 

Mind a társadalom tagjainak (felsőoktatási) törekvései, mind a felsőoktatási intézményrendszer nagy tehetetlenségű, de törékeny rendszer. A gyors változások, (fülke)forradalmak, az unortodox tévelygések szétzilálják azokat.

· 5 trackback

Címkék: tandíj felsőoktatás államilag finanszírozott keretzámok

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr1004958112

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A nem-nemzeti, nem-együttműködő nem-rendszer 2012.12.17. 15:58:39

Orbán Viktor szombaton délután a Főváros egyik legdivatosabb szórakozóhelyén találkozott néhány fidelitasos fiatallal, és rövid egyeztetés után két és fél perces videó-üzenetben a helyszínen adta elő a teljes magyar felsőoktatás átalakításának legfriss...

Trackback: Milyen stratégiai megállapodás? 2012.12.11. 12:35:49

A hetedik nagyvállalati stratégiai megállapodást írta alá a minap a Kormány, melynek kapcsán csintalan nemzetgazdasági miniszterünk újabb emlékezetes performanszt adott elő.  Kínzó költői kérdések feszítenek.  Mi értelme van ennek az egésznek...

Trackback: Ha elég sokat magyarázzák, akkor majd megértjük? 2012.12.11. 11:15:47

A kormány csak magyaráz, meg magyaráz, az érintettek meg olyan csökött agyúak, hogy az istennek sem értik meg, hogy milyen szuper jó nekik, ami itt történik - kb. így foglalható össze Selmeczi Gabriella ma reggeli nyilatkozata  A Fidesz szóvivője...

Trackback: A tandíj inge 2012.12.11. 09:41:38

A felháborodást, amit a csökkentett támogatási számok és a tandíj bevezetése okozott, megértem. Senki sem szeretné azt látni, hogy őmaga, a gyereke, unokája (és egyéb rokonsági kapcsolatrendszerek szerinti hozzátartozója) nem tud tovább tanulni, mert a...

Trackback: Irodalomi ajánló: Hogyan legyünk diktátorok? 2012.12.11. 09:40:20

Nem tudom megállni, hogy ne másoljak be ide egy rövidke részletet abból a történelmi regényből, amit épp olvasok. Hogy miért? Szerintem mindenki rá fog jönni, ha az idézet végére ér. A francia népet - jelentette ki Naudé - nagy elővigyázatossággal k...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon hasznosnak tartom ezt az összeállítást. Meggyőz arról, hogy nincs a lépések mögött átgondolt koncepció. Laikusként azt gondolnám, hogy a vidéki főiskolák számára illetve városaik számára a felsőfokú szakképzés jelenthetné a kitörést: érettségi, felsőfokú szakképzés, egyéni vállalkozó-szakmunkás életpálya. Egy modern szakmunkásnak értenie kell az angol nyelvű szakmai leírásokat, interneten keresztül kell szerveznie a munkáját és gazdasági-állampolgári ismeretekkel is rendelkeznie kell. Betanított munkások azok, akik pl. nem tudnak színt választani, keverni illetve kevertetni, ismeretek alapján választani az alapanyagok közül, csak festenek - ezt produkálja produkálta talán a szakmunkás képzés. Ahhoz, hogy változás legyen "a XXI. század szakmunkása" -ennél jobb elnevezéssel- képét kellene felépíteni és terjeszteni. Segítsetek: mi az, hogy egyenértékű hallgató létszám?
Ez messze a legjobb, leginformatívabb cikk, amit az egész ügy kirobbanása óta volt szerencsém olvasni!

Magam is úgy vélem, hogy a tandíj gondolata nem ördögtől való, és bár a jelenlegi lépés elfogadhatatlan, egy köztes rendszer igenis előnyére válhatna a felsőoktatásnak nem csak gazdasági, de minőségi szempontból is. Utóbbiról kevés szó esik, és a hallgatói szervezetek figyelmét is elkerüli ez a lényegesen kórosabb probléma. Elsősorban emiatt elfogadhatatlan számomra a teljes ingyenesség melletti népszavazási kezdeményezés és a megfogalmazott követelések is. A külföldön szerzett tapasztalatok alapján kicsit bővebben a kérdésről:

wisconsin.blog.hu/2012/12/09/174_a_lo_tuloldalan
valaki meg tudná magyarázni, miért vállalja fel a kormány, akár közfelháborodás ellenében is, hogy miközben indokolatlan beruházások folynak (lásd stadionépítések, TAO látványsport támogatások, Kossuth tér, ócsai gettó kialakítása, stb.), a felsőoktatásból kivonják a forrásokat? Ez vajon azért történik, ne legyenek diplomások csak azok, akik zsebből kifizetik a tandíjat, megszüntetve a kasztok közötti átjárást, azaz lenullázva a felemelkedés esélyét? Vagy jobb a szavazóbázist alacsony tudásszinten tartani, azoktól nem várható el komolyabb gondolatmenet egyetlen intézkedéssel kapcsolatban sem és simán beveszi, hogy megszorítások nélkül lábalunk ki a válságból? Vagy egyszerűen csak olyan csábító a beruházásokból szerezhető egyszeri haszon, hogy minden mást érdemes sutba dobni miatta?
A Videoton után a bóvli orbán kormány is megint bukott, sokadszorra.

Egyértelmű, ennek a sunyi, álszent, műmagyar, simlis kormánynak mennie kell!

Tegyél meg mindent a jó ügy érdekében!

56 is valahogy így kezdődött!

Fostos orbán, szerdán vár a diákság, mond szemükbe a hazugságaid!
Félve értek egyet a tandíjjal és az alábbi bejegyzéssel.

kerdezzbatran.blog.hu/2012/12/09/ingyenes_felsooktatast_ingyenes_sort

Valakinek mindig állni kell a cehet. Annyira könnyű elhinni, hogyha az állam fizet, akkor nem mi fizetünk
tandíj nélkül nincs színvonalas oktatás - MSZ(m)P
Kitartanak-e az egyetemisták, szolidáris lesz-e velük az ország?
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3495_nem_orbanista._egyetemista
közhely, de igaz. az alap, közép, és felsőfokú oktatáshoz (ahogy a háborúhoz) három dolog kell: pénz, pénz és pénz. ezt a forintgazdaság külső források nélkül nem tudja előteremteni. ezt mindenki tudja. jöhet itt akármilyen kormány, nem fog tudni csodát tenni. ez ügyben bárki bármit lép azonnal gyűlölt kultuszminiszterré lesz. ha lenne, aki felvetné, hogy hoffmann rózsát lökjék ki az ablakon. akkor lenne olyan fiatalember, aki odamenne és székestől megemelné. de bárki bármit csinál ugyanilyen közutálatnak örvendő politikus lesz. ezért ezt a tárcát nem vállalja el senki, aki értelmes. a tekintélyes idősödő öregurak pedig rendszerint nem csinálnak semmit se.

pedig az alapképlet egyszerű, mint az ágybaszarás.
-- kistérség (városban kerületnek, vidéken járás) szervezi az alsóiskolát.
-- középtérség (központi régió (agglomeráció), a határ mentén eurorégió) szervezi a középiskolát.
-- nagytérség (föderáció vagy konföderáció) szervezi a felsőoktatást.

ezt kétféleképpen lehet megcsinálni úgy, hogy a nagyságrendek is így stimmelnek.

az egyik, hogy 10 milliós körzetben vannak az egyetemek. 100 ezresben a középiskolák. és 1 ezresben az alsóoktatás. tanyasi, községi, falusi iskolák. szerintem nagyjából ezeken a szintenek hatékony az egyház. ez a feudális modell. így lehet felekezeti iskolát szervezni. római katolikust, alapítványi libertáriust, szovjet pionírt, stb. azonos hittel rendelkező szülők a gyermekeiket ezekbe az iskolákba szabadon beírathatják. ez volt a rendszerváltás modellje. térhessen vissza a horthy korszak, maradjon meg a kádári struktúra, és ez egészülhessen ki atlanti mintákkal. és aztán ez szerveződjön felfelé. a baj csak az, hogy a felekezeti iskolarendszer önkéntes adományok nélkül nem működtethető. ebben a modellben a szegények iskoláztatása nincs megoldva. a másik, hogy az oktatásszervezés brutálisan átpolitizálttá válik. a pénztelenségen túl a szervezetlenség okozza a problémát. az iskolarendszer vagy túlságosan centralizálttá, vagy túl decentralizálttá válik. így sohasem lesz jó. tessék már észre venni.

el van az egész lőve. föderális (szövetségi) oktatás kell. és ahhoz egy szinttel feljebb kell ugrani. ahhoz budavári iskola kell. 20 ezres kerületben. budapesti középiskola. 2 milliós agglomerációban. közép-európai egyetem. 200 milliós föderációban. így jönnek ki a nagyságrendek.

a megoldás az, hogy közép-európai felsőoktatásba és a szakképzésbe a német-osztrák-svájci ipar és pénzipar (önérdekből) besegít.
Akkor most idemásolok valamit, egyenesen a Jövőből:
"
Thank you and take my money!
twilder 19 days ago

This class was fantastic. I studied philosophy as an undergraduate and had very little exposure to computer science. The fact that opportunities like this exist is another sign of how cool the modern world is becoming. Part way through the course, I got an internship coding full time, but the quality was so high I happily did the assignments while tired after work.

I want to give EDX some money to support more projects like this one. A quick search of the site reveals no easy donate button. What's the best way to contribute?

Thank you so much!

Timothy Wilder

snehasish
19 days ago

Take mine as well! Fabulous course!

Lucas
19 days ago

The quality of this course was very high. The presentation was always fun, with cool pictures on the slides to keep your attention and help you remember! Plenty of practice material made it possible to properly prepare for the exam. And the projects were fun too, it felt like I was playing a game.

Excellent course overall, I can't wait for the next one.

ischleifer
19 days ago

I would also like to make a donation! Thank you!

mjbrands
19 days ago

So would I...

Community TA
ichaleynbin
18 days ago

Not the first time this has been suggested :P

www.edx.org/courses/BerkeleyX/CS188.1x/2012_Fall/discussion/forum/BerkeleyX_CS188_1x_2012_Fall/threads/507f8e2bb685c82300000080

I'd like to leave this thread open though, for anyone who comes through here wanting to post about it now.

The current education system of colleges and universities is founded on the "pay it back" principle. Education, to retain its quality, must needs be performed on a "pay it forward" basis. The younger generation will forever be indebted to the older generation for the know-how that was passed on, no matter what they were charged and what they paid. For it is not only the first generation previous responsible, but a tradition of knowledge dating back for many, many generations. I have no way to repay Einstein, Newton, Galileo, nor should I be charged to learn of the work they did if they themselves cannot reap the benefits of their work.

The only place anyone has to repay this debt, is to the next generation. The next generation cannot pay for it; they are but babes. But trust that they will in their turn pay it forward to the next generation. To hoard knowledge from the youth is sentencing millions (billions even?) to be educated less than they are able, which serves only to cripple the future of humanity. Let the masses learn!

"

Hát, így is lehet.
Az igazi tragédia, hogy a szétvert rendszereket mint egészségügy, oktatás, a gazdaságról nem is beszélve, örült költségekkel lehet egy esetleges rezsimváltás esetén visszaállítani (ha egyáltalán lehet, mert a külföldre menekülő szakembereket nem lehet visszacsalogatni rövid időn belül).

Ezért az Orbán féle oligarchák uralmát modern kori tatárjárásnak foghatjuk fel.

Ha szorult volna a népünkbe egy kis józan ész és (igazi) hazaszeretet nem várnák meg a 2014 évi választásokat, mert +1 év a jelenlegi kormányzás alatt irtózatos károkat fog okozni.
"Egy jól azonosítható csoport a megszorítások közepette is a jövő évi költségvetés nyertese lesz: a közel hárommillió öregségi nyugdíjas. A nyugdíjakat nagyobb ütemben emelik, mint a most reálisan várható infláció: a 4-4,5 százalékosra kinéző átlagos drágulással szemben a nyugdíjakat 5,2 százalékkal emeli a kormány. Egy százalékpont nyugdíjemelés 30 milliárd forint. A családi pótlék, a gyes, a gyed egy fillérrel sem nő, és sok munkavállalónak sem fog emelkedni a nettó bére.

Ezt a kedvezményezetti kört akarja tágítani legújabb ötletével a kormány a gáz, az áram és most már a távhőárak 10 százalékos csökkentésével is. Ami megint a munkát adó cégeknek fog fájni. Akik majd részmunkaidőbe tesznek át dolgozókat, vagy elküldik őket (bár nyilván kevesebbet, mint amennyi emberen, gazdagon és szegényen, nagy lábon élőn vagy szűkölködőn könnyít a rezsicsökkentés)."

Egy százalékpont nyugdíjemelés 30 milliárd forint.
Egy százalékpont nyugdíjemelés 30 milliárd forint.
Egy százalékpont nyugdíjemelés 30 milliárd forint.

www.komment.hu/tartalom/20121210-a-majdnem-valasztasi-koltsegvetes-kommentar-a-2013as-koltsegveteshez.html
semmi sem történt csak párszáz diák BAJNAI ellen tüntetett....

amugy meg a jelenlegi 50 ezer hejett a jövőben 100-120 azer tanulhat INGYEN !
@_Maverick:
és mégis milyen megoldást kínál. vissza a korábbi kormányok szuper oktatáspolitikusait? vagy mégis mi legyen. sehogy se lesz ez így jó. a következő választásnál a patthelyzet borítékolható.
Itt vannak a Hallgatói Hálózat követelési tsza
dec. 10. 18:32

"0. Követeljük a köz- és felsőoktatás átfogó reformját!"

Épp most zajlik..., bár elég kemény, de a diákhitel 2.0 pont ezt segíti!!

"1. A keretszámokat állítsák vissza legalább a 2011-es szintre!"

Csökkenő gyerek létszám mellett?? Be kell vallani, ideje volt a diploma gyárak leépítése

"2. Állítsák le a forráskivonást, kompenzálják az elvonásokat!"

Honnan és miből, egy iskolák pénznyelőgépként működnek...

"3. Töröljék el a hallgatói szerződést!"

Frászt! Az én adómból ne Angliában és más államokban dolgozzanak.

"4. Ne korlátozzák az egyetemi autonómiát!"

ja, még az évszámokat sem tudja némelyik tanszék, három nap alatt elolvasni, köszi!
@morgás joga mindenkit megillet:
ez úgy megy, hogy a német ipartestületek időnként a szőnyeg szélére állítják. ebből jön ki az is, hogy természettudományos fordulat kell. és az, hogy bölcsészt most olyan nagyon ne képezzenek. mert van belőlük elég berlinben. "stratégiai" megállapodást is ezért köt mindenkivel. ezeket mondták neki. ezt kell csinálnia. úgy érezte, hogy muszáj udvarolnia a keményvonalas fritzeknek. azért, mert nem jöttek be a kínai, szaudi projektek. az azeriekkel sikerült megállapodni. a baltás gyilkos ügyében.

persze közben tetszeleg a római katolikus egyháznak. akik a középiskolákat akarják megkaparintani. katolikus hegemóniát visszaállítani. így a feudális restaurációs projektbe bekavar az erőteljes iparosítás igénye, és közben a magyarkodás, a basáskodás és a foci és még megannyi ideológia elvtelenül összekeveredik. és mindezt zsebre dugott kézzel előadja.

és még ezt is minden ötödik magyar támogatja. joggal tehetné fel valaki a kérdést. akkor vajon milyen a többi?
Egyszerűen túl sok diák őrlődik a felsőoktatás malmaiban. Nem a tandíj a lényeg, hanem az, hogy kevesebb ember legyen diplomás. Itt ismét nem a diplomával van a gond, hanem azzal a szubkultúrával ami sajnos ma az egyetemi életet kevés kivétellel jellemzi. Óriási a lemorzsolódás és óriási számokban nem a keretidő alatt végzik el a hallgatók a választott szakot. A gond ott van, hogy ebben a szeretett, de csökevényes országban azt tartjuk valakinek, akinek diplomája van. Ezért is jelentkeznek sokan, ha tudják hogy mit szeretnének az élettől, ha nem.

Hogy mi ennek a következménye?
Részint két fontosabbat is látok:
1. Munkanélküliség problémájának kitolása 5-6-7 évvel. Nem 18 évesen leszel álláskereső, hanem 25-6-7 évesen, nulla tapasztalattal. Ekkora mennyiséget ennyi fehér munkás nem tud eltartani az adójával.
2. Az aktív korú lakosság nem 18 évesen kezd el termelni, dolgozni, hanem 25-6-7 évesen, ennyivel kevesebb adó, ennyivel kevesebb tapasztalat és használható tudás.

Valóban az egész felsőoktatást szükséges megreformálni, bízom benne (naivan), hogy ez ennek csak első lépése lesz.

De azt le kell szögezni, hogy tarthatatlan állapot a közpénzből finanszírozott tömegesen bulizó, szülői vagy szociális eltartást igénylő életképtelen kora-harmincéves fiatalok gyártása a felsőoktatásban.
A probléma nyilván nem a keretszámokból FAKAD. Adott immár 3 kormány, amelyik felismerte, hogy a felsőoktatást nem tudja finanszírozni ÚGY, ahogy eddig, és bevezeti a tandíjat. A tandíj ellen mindenki ágál, majd kicsi gondolkodás után látja benne a rációt. Nem pont úgy, nem pont olyan sokat képzel el tandíjnak, még a tehermegosztást is másként képzeli.

A probléma az, hogy a (szak)politikusok egyik napról a másikra, mindenre kiterjedően léptetnek életbe ilyen radikális döntéseket.

Ha a Diákhitel 2-t kipróbálnák egy rétegen, mielőtt azt állítanák mindenki elé alternatívának, lehetne pár évig farigcsálni a "tökéletes rendszert". Közben el lehet gondolkozni más megoldásokon. Azt már mindenki tudja, hogy "nem jó egy lábon állni" finanszírozási, megélhetési kérdésekben, így az oktatásfinanszírozásban sem.

Továbbá hagyni kéne átfutási időt, amit a Gyurcsány-kormány is mindig szívesen lespórolt volna, de végül adott, megfontoltság, odafigyelés, higgadtság és hasonló, másodlagos, de rendkívül fontos személyiségjegyeket mutatandó a tisztelt népnek.

A két felsőbb bekezdés egy időben lejátszható.

Diákként az látszik, hogy egy egész korosztály bukhat, adósságot felhalmozva, amit ha nem tud törleszteni, szülők nyakán maradva az ő büdzséjüket még pár évre leterhelve verheti a fejét a falba, végérvényesen elhagyja az országot, stb.

Vagy, hivatalnok sógor felvesz maga mellé az önkormányzatba, és kifizetteti a tandíjamat az állammal. Ha van ilyen.

Én személyesen 0%THM-es mobiltelefont sem vettem meg soha, hiába jó pénzügyi befektetés, viszont bizonytalan és hosszútávú elköteleződés.

2010 előtti időszakot követően ilyen perspektívákkal kiállni a diákság elé...
@dr. Balta$ár:
ingyen, hitelből!
ingyen vehetsz házat, hitelből!
adósítsuk el a magyarság fiatal részét, hajrá Viktor!
ez lesz ám a Szebb jövő!
@wmiki: "A helyzet úgy áll, ha tandíj lett volna, én ma nem állnék itt. Ha tandíj lett volna akkor tájt, akkor önök közül ma nagyon sokan nem ülnének itt. Beszéljünk ismét egyenesen, a tandíj a magunkfajtákat kirekeszti az egyetemekről." /Orbán Viktor, 2008/
@wmiki: Biztos ugyanezt mondtad, amikor a Fidesz aláírásokat gyűjtött a tandíj ellen...
Mondjuk a többségi kormány "meglepetéseiből" totálisan elege van már a nagybetűs nép egy hatalmas csoportjának.
Szerintem.
Igazi unortodox felsőoktatás-politika. Aligha kíván bizonyítást, hogy a keretszám-alakítás mögött semmilyen munkaerő-piaci elemzés (sem rövid, sem hosszú távú) és semmilyen un. „nemzetstratégiai” célkitűzés sincs. "

Hát! Ja! Költői kérdés) Egyáltalán milyen témában" volt valamiféle előzetes hatástanulmány, miegyebek?
Semmilyenben.
Így hát nem gondolhatta/gondolhatja senki komolyan, hogy a felsőoktatás minden szintű megnyirbálása kapcsán lesz.
Szerintem.

Már megint totálisan a "kisembereket" sújtják, a már így is ellehetetlenített társadalmi csoportot.
Napi életminőségükben sok-sok, szükséges dologról le kell mondaniuk, no és persze, ne is tanulhassanak....... Elképesztő. Komolyan.
kész.ennnyyyi.
@Steve123: Kedves Steve, itt nem egyszerűen tandíjról van szó, hanem a teljes képzési költség (vagy a fele, de az is sok) áthárításáról, komprenzáció, azaz ösztöndíjlehetőség nélkül.
Ha az államnál eladósodik az állampolgár a diákhitel 2-vel, akkor Állam Bácsi ott van, ahol a part szakad: ugyanazt a pénzt odaadhatná egyenest is, de nem, inkább mandínerből adja, kölcsönöz, hosszú lejáratra. Van ennek értelme?!
Az adófizető állampolgár meg vegyen a nyakába egy hatalmas hitelt abban az életkorban, amikor az önálló egzisztenciájára, lakhatásra és gyerekvállalásra kéne költenie a pénzét? Már, ha van, mert a kezdők fizetése nem ér az egekig.
@Ponyva Mester: Sok dologban igazat tudok adni Neked, de valószínűleg Te sem úgy gondolod megoldhatónak a problémákat, hogy egyik napról a másikra baltával esünk neki a fa törzsének, a most jelentkezni akarókat pedig hadd üsse meg a guta. Finom részletszabályozásokkal meg lehet oldani, hogy kevesebb legyen a lemorzsolódó, felsőoktatásban irány nélkül bóklászó egyed. Ugyanez vonatkozik a tandíjra is. Felrúgni a működő rendszereket, egyik napról a másikra, ez bnem államigazgatás, hanem komisz kölkök randalírozása a homokozóban. De jól jönne egy csősz, aki sós puskával fenékbe lőné az ilyen komisz kölkeket!
"Szóval ez a „nincs tandíj, diákhitel van" duma azért mégiscsak a józan ész határának illegális átlépése."
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3496_orban_a_szarban

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privatsarok (2) privátsarok (18) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása