Lehet-e önfenntartó a felsőoktatás?

2012.10.29. | Polónyi István | 22 komment

 

"Egy önmagát finanszírozni képes felsőoktatási rendszerben gondolkodom, ahol az állam minden egyes magyar diák számára, aki az egyetemek által előírt minimális követelményt képes teljesíteni, biztosítja annak lehetőségét, hogy saját maga finanszírozhassa a tanulását úgy, hogy az a diáknak ne jelentsen vállalhatatlan megterhelést, és az igénybe vett erőforrásokat hosszú lejáratban kelljen majd visszaadnia" – fogalmazott augusztusban egy interjúban a miniszterelnök. "Az önfinanszírozó felsőoktatás képlete az igazi fair play" –mondta legutóbb a kormányfő Debrecenben a magyar felsőoktatás intézményvezetői előtt. Azt is hangsúlyozta, hogy „a felsőoktatáshoz való hozzáférést, a társadalmi mobilitás lehetőségét pedig a kedvezményes diákhitel biztosítja” A miniszterelnök tehát úgy tűnik elhatározott abban, hogy a hazai felsőoktatást önfenntartóvá kell tenni, ami magyarul azt jelenti, hogy az állami támogatás nagy részét ki kell onnan vonni, s a hallgatók által – hitelből – fizetett tandíjjal (önköltségi térítéssel) kell azt működtetni. Vajon működőképes lehet-e egy ilyen rendszer, s ha igen, az milyen gazdasági és társadalmi következményekkel járhat? Polónyi István írása.

 

 

Mekkora lehet a felsőoktatás állami támogatása?

 

A Fidesz kormány már az első regnálása alatt is elég szűkmarkúan bánt a felsőoktatással, de 2010-es hatalomra kerülése után a mintegy 200 milliárd forintos támogatás 2013-ra háromnegyedére apad.

 

pol1.jpg 

 

A 2013-as számok még a miniszterelnök felsőoktatási önfenntartásról szóló kijelentései előtt születtek. Látható, hogy a felsőoktatás 2012-es támogatásának nagyjából harmada a képzési támogatás, hatoda un. tudományos támogatás (aminek nincs köze a kutatáshoz, lényegében az egyetemek magasabb finanszírozását van hivatva megoldani a tudományos minősítettek és a phd hallgatók után járó normatív támogatásokkal). Ugyancsak hatodrészt tesz ki a fenntartói támogatás (ami az összes alkalmazottal és hallgatóval arányosan folyósított, de lényegében a fenntartást segítő pénz) ötöde hallgatói támogatás (a hallgatói tanulmányi és szociális ösztöndíjak, a kollégiumi ellátás, a sport és kultúra stb. kondicionálását szolgáló pénz) a fennmaradó kis rész a speciális programok és a felsőoktatási gyakorló iskolák támogatása.

 

pol2.jpg 

 

Érdekes kérdés – a miniszterelnök kijelentéseit figyelembe véve –, hogy az állami támogatás milyen ütemben, és milyen mértékben vonható ki a felsőoktatási szférából.

 

A képzési előirányzat csökkenthetőségének üteme a legkisebb, mivel ezt csak felmenő rendszerben lehet kivonni. 2012-ben 55 ezer államilag finanszírozott (új nevén állami ösztöndíjas) hallgatót vettek fel a felsőoktatásba. Ha ezt 10 ezer fővel csökkentik, az nagyjából 3 milliárd Ft-tal mérsékli a (képzési) támogatási igényt (ez az adott évben azonban ennek legfeljebb fele realizálható, a szeptemberi tanévkezdés miatt figyelembe veendő az időarányosság miatt). Ha az államilag támogatott létszámot radikálisan, kicsit több mint felére, 25 ezerre csökkentik 2013-ban, akkor az elérhető képzési támogatás-megtakarítás mintegy 4 milliárd Ft, (változatlan normatíva összegek mellett). Ha mindez 10%-os normatíva csökkentéssel is párosul, akkor mintegy 10 milliárd Ft-tal csökkenthető a képzési támogatás. Tehát a támogatás kivonás felmenő rendszerben történő érvényesíthetősége miatt – feltételezve hosszabb távon egy 25 ezer fős éves államilag finanszírozott létszámot – évente nagyjából 8-10 milliárddal csökkenthető a képzési támogatás, s kb. 3 év alatt 25 milliárd összegre csökkenthető.

 

A hallgatói előirányzat elvileg bármilyen ütemben csökkenthető – miután az új törvényből kikerült az, hogy a hallgatói normatívát a költségvetési törvényben kell meghatározni. Így – a hallgatói érdekérvényesítésen kívül – nincs korlátja a csökkentésnek. Már 2013-ban mintegy 8-10 milliárdos csökkentési tervekről hallani, azaz 2013-ban várhatóan 25 milliárd forintra csökken ez a tétel. Hosszabb távon pedig akár meg is harmadolható.

 

A tudományos és a fenntartói támogatás lényegében bármilyen ütemben csökkenthető, azonban rövidtávon csak óvatosan lehet ezeket pénzeket csökkenteni, mert az az intézmények – elsősorban egyetemek - működését veszélyezteti.  A speciális támogatások azonban már  rövidtávon is akár a felére csökkenthető.

 

pol3.jpg 

 

A kormánynak és oktatáspolitikájának elkerülhetetlenül meg kell határoznia, hogy mit jelent az önfenntartás. Vajon hány államilag finanszírozott hallgató lesz? A kormányfő szavaiból és az eddigi felvételi döntésekből mintha az érződne, hogy csupán néhány tehetséges, kiváló hallgatóra és/vagy csak állami keresletet kielégítő szakok tanulóira (tehát néhány ezer főre) szorítkozna az állami támogatás. Ezzel 20-25 milliárd forintra szűkíthető a képzési támogatás.

 

Kérdés az is, mennyi pénzt szán a kormány a hallgatói támogatására? Ha csak a kiváló tanulók kapnak támogatást és egy szűk rászorulói kör kedvezmények kollégiumi szolgáltatást, akkor akár 5-10 milliárdra leszorítható a hallgatói támogatások összege. (Lenullázni aligha lehet, már ez a csökkentés is radikális hallgatói megmozdulásokat vetíthet előre.) A fenntartói támogatás viszont akár teljesen le is nullázható, azonban, ha az intézmények működőképességét meg akarja őrizni a kormány, akkor erre a célra nélkülözhetetlen lesz évente 15-20 milliárd forintot fordítani.

 

A tudományos támogatás az eddig nyilvánosságra került elképzelések szerint, mint intézményi kiválóság támogatás funkcionálna tovább. Ha ezt komolyan ható tényezőként akarja érvényesíteni a kormányzat, akkor legalább 10 milliárd forintot kell rá szánni. A speciális feladatok támogatása akár azonnal megszüntethető, ugyanakkor egy kvázi operatív beavatkozó forrás, ráadásul a felsőoktatási klientúra építés eszköze – ami miatt elég nehéz lesz tőle megválni. A gyakorló iskolák finanszírozása nem törvényszerű, hogy az egyetemeknél maradjon (persze ha el is kerül, nem jelent megtakarítást, mert akkor máshol kell ugyanennyivel finanszírozni).

 

Végül is a fentiek tanulságaként azt mondhatjuk, hogy egy önfenntartó felsőoktatás sem jelent támogatás nélküli felsőoktatást, valószínűleg egy 50-75 milliárd állami támogatásra elkerülhetetlenül szükség van. Fontos azonban hozzátenni, hogy a kieső állami támogatást természetesen a hallgatók tandíjbefizetései kell, hogy pótolják, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi képzési önköltségeket jelentősen meg kell majd emelni. Azt hogy mekkora tandíjemelkedés lesz szükséges, ma még nagyon durván becsülhető, mivel a felsőoktatás iránti kereslet nyilvánvalóan radikálisan csökkenni fog és az intézményhálózat is jelentősen szelektálódik. Első közelítésként ez nagyjából átlagosan 3-500 ezer forinttal növeli meg a jelenlegi önköltségi szintet.

 

Diákhitel – esélyegyenlőség?

 

A Kormány létrehozta (1/2012. (I. 20.) Korm. rendelet) diákhitel II.-t, amely lehetővé teszi, hogy a felsőoktatási intézmény részére fizetendő képzési költségnek megfelelő összeget a hallgató hitelként felvegye. Ezt a rendelet kötött célú hitelnek nevezi, mivel csak tandíj fizetésére használható. A kötött célú hitelrészt a Diákhitel szervezet közvetlenül a felsőoktatási intézmény számára utalja át. A hitel másik fontos sajátossága a limitált kamat. A diákhitel központ által számított kamatot a hitelfelvevő csak részben fizeti meg. A hitelfelvevő számára felszámítandó kamatláb 2%, míg a fennmaradó kamatrészt az állam általános kamattámogatás formájában utalja át a Diákhitel szervezet részére.

 

A diákhitel II. tehát lényegében fizeti a tandíjat. Ezzel azonban nyilvánvalóan nem lesz tandíjmentes a képzés, mint ahogyan azt a miniszterelnök és az oktatási államtitkár hangoztatja, hiszen a felvett hitelt természetesen vissza kell fizetni a végzés után. Miután igen jelentős összegekről van szó, a hallgatók nagyon hosszú távra adósodnak el. A kalkulációk szerint egy átlagos önköltséges alapképzésben való részvétel esetén 16 év, mesterképzéssel együtt közel 20 év a visszafizetés hossza 6%-os törlesztési hányad mellett.

 

De más problémák is vannak ezzel a hitellel.

 

Először is a hallgató nem lát pénzt, azt a diákhitel központ közvetlenül az intézménynek folyósítja, azaz átveszi az állami finanszírozás szerepét, illetve annak egy részét. Sem a hallgatónak, sem a diákhitel központnak nincs lényegében tényleges megrendelői szerepe. Magyarul a tandíjnak az a funkciója, ami a megrendelői szereppel járna, tehát ami a felsőoktatás szolgáltatásainak minőségre ténylegesen hatna, az lényegében elvész.

 

Ráadásul, a kötött hitelrésznek nincs felső plafonja, – az mindig épp akkora, amekkora az intézményi önköltség. Azaz itt csak puha költségvetési plafon létezik, és ez nyilván arra fogja ösztönözni az intézményeket, hogy önköltségüket emeljék, (hiszen a hallgatók úgy is fel tudják azt venni a hitelként).

 

Nem elhanyagolható probléma tehát a forrásigény. A számítások szerint a diákhitel II finanszírozásához szükséges forrásállomány már 2015-ben közel 250 milliárd forint, 2021-ben pedig 1000 milliárd forint lesz. Ez az összeg az államadósságot is növeli, s így az államadósság szempontjából kedvezőtlen, ugyanakkor mint banki üzlet kiváló, hiszen egy államilag garantált hitelről van szó.

 

Rendkívül súlyos problémáz jelent a 2%-os kamatplafon, ami lényegében a hitelrendszer fenntarthatóságát rombolja. A kamattámogatás évente növekvő mértékű összegeket igényel, 2015-ben már 14 milliárd forintot, 2020-ban pedig már 55 milliárdot. A tervek szerint az állam át fogja vállalni az állam által alkalmazott jogászok és közgazdászok hitelét, ami 2020-ban további 7 milliárd forint költségigényt jelent. Végeredményben azon túl, hogy az államadósságot 2020-ra mintegy 2-3%-kal növeli, a rendszer az igazi problémája az, hogy ugyanebben az évben még mintegy 65 milliárd költségvetési támogatást igényel. Ez az összeg a felsőoktatás jelenlegi állami támogatásának mintegy harmada, s ha a korábban vázoltak szerint csökken a felsőoktatás közvetlen állami támogatása, akkor a megmaradt támogatással nagyjából azonos. Magyarán: amit kivonnak most, azt akkor nagyrészt vissza kell adni, mint kamattámogatást.

 

Az új diákhitel jogszabály a hitelhez jutás életkori határát leszállítja a 35. életévre a korábbi 40-ről, ami jelentősen rontja a felsőoktatási felnőttképzés lehetőségeit. A hitelnek ugyanakkor pozitív sajátossága, hogy a magán főiskolák számára is kedvező, vagy legalább is nem hátrányos.

 

Alapvető kérdés, hogy hogyan hat ez a rendszer az esélyegyenlőségre. A szabad felhasználású diákhitelt a kezdeti 25%-ról csökkenve, mára már kevesebb, mint a hallgatók 20%-a vette fel 2001 és 2010 között. A hírek szerint a diákhitel II-t is a hallgatók 20% körüli hányada veszi fel.

 

 pol4_1.jpg

 

A szabad felhasználású hitel felvevőinek területi megoszlása alapján egyértelmű, hogy azt a szegény megyékben nagyobb arányban veszik igénybe, mint a gazdagabb megyékben – azaz a hitel felvétele a hallgatók gazdagságával fordítottan arányos. Aligha kétséges, hogy így lesz ez a diákhitel II esetében is. A rendszer tehát kétségtelenül javít valamit a hátrányos helyzetűek felsőoktatásba kerülésének esélyein. Ugyanakkor aligha kell bizonyítani, hogy a hátrányos helyzetűek számára lényegesen nagyobb kockázatot jelent a hitel felvétele, mint a gazdagok számára, s emiatt lényegesen riasztóbb is.

 

A szabad felhasználású diákhitel (Diákhitel I) felvevőinek megoszlása megyék szerint

 

 pol5.jpg

 Forrás: 2005/2006 és 2009/2010 es éves jelentés statisztikai melléklete Diákhitel Központ

  

Összegzés:

 

Az önfenntartó felsőoktatás tehát megvalósítható. Azonban a megvalósításnak súlyos ára lesz. Az állami támogatás-kivonás a tandíjak erőteljes növekedését vonja maga után. A felsőoktatás iránti kereslet radikálisan szűkülni fog, s nyomában a felsőoktatási intézményhálózat is radikálisan átalakul, a vidéki kis intézmények igen gyorsan kiszelektálódnak, de a vidéki nagy egyetemek is megsínylik a keresletcsökkenést. A nyertesek az elit egyetemek – az elit rétegek fiataljait befogadó egyetemek – lesznek. A diákhitel kétségtelenül megteremti egy réteg felsőoktatási tanulmányának feltételét, de a kockázat miatt sokan – főleg a kedvezőtlenebb gazdasági helyzetűek – kiszorulnak a felsőoktatásból. Ugyanakkor a hitel a konstrukcióban részt vevő bankok számára igen jó üzletet jelent.

· 1 trackback

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr744871177

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Unokáink is fizetni fogják 2012.10.29. 15:05:42

Vajon mi a fontosabb, stadionok meg látványberuházások, új rendszámok,  vagy a felsőoktatás? Mielőtt  elhamarkodottan válaszolnánk, érdemes elolvasni a következő idézetet. Vajon ki mondta és mikor? "Csak a hírre, hogy tandíj lesz, tö...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"A tervek szerint az állam át fogja vállalni az állam által alkalmazott jogászok és közgazdászok hitelét,"

Így lesz mégis ingyen egyetemi oktatás azoknak, akik az állami szférában helyezkednek el.

Vicc!
Jó, de eddig a megtermelt jövedelmeink oroszlánrészét az állam elvonta, az állami feladatok teljesítése céljából. Ha nem támogatja a felsőoktatást, az eddig elvont pénzt, a GDP 2 százalékát kérjük ide a zsebünkbe. Azért közösen dolgoztunk meg.
Az a baj, hogy most fűnyíróelv alapján veszik el a pénzeket. Sokkal hatékonyabb lenne, ha néhány gyengébb színvonalú főiskolát megszüntetnének. Aki ezekben végez, nehezen talál munkát, mert az intézménynek nincs jó híre a munkaadóknál.

Jó néhány évvel ezelőtt, ha valaki informatikai munkára jelentkezett és megtudták, hogy a Gábor Dénes Főiskolán tanult, egyből jött a válasz: "Viszlát!". A főiskola mégis élt és virult.
"A kalkulációk szerint egy átlagos önköltséges alapképzésben való részvétel esetén 16 év, mesterképzéssel együtt közel 20 év a visszafizetés hossza 6%-os törlesztési hányad mellett."

Egy piacképes diploma 6%-nál jóval nagyobb béremelkedést tesz elérhetővé. A végzett hallgató a munkaerőpiacon a fent említett 16-20 évnél többet fog eltölteni. Hol van ezzel a probléma?

"Sem a hallgatónak, sem a diákhitel központnak nincs lényegében tényleges megrendelői szerepe. Magyarul a tandíjnak az a funkciója, ami a megrendelői szereppel járna, tehát ami a felsőoktatás szolgáltatásainak minőségre ténylegesen hatna, az lényegében elvész."

Miért? Ezzel a módszerrel nem a hallgató választana felsőoktatási intézményt, hanem a Diákhitel Közpoont?

"...a vidéki kis intézmények igen gyorsan kiszelektálódnak"

Hogy megszűnnének a fejkvótavadász viccfőiskolák, az nem hátrány lenne hanem kifejezetten előny.

A rendszer egyébként a szegény és tehetségtelen diákokat zárná ki a felsőoktatásból, de ezzel riogatni populista demagógia.
1. van olyan magát valamire is tartó állam, ahol ténylegesen önmagát tartja el a felsőoktatás? (miután megfosztottuk a rendszert a bújtatott támogatásoktól ...)

2. a diákhitel, mint olyan, az nem államilag támogatott? vajon közvetve nem a felsőoktatás támogatása az, hogy lehetővé teszi a hitel, hogy olyanok is igénybe tudják venni ezt a szolgáltatást, akiknek csak később lenne rá pénzük? így olyan források kerülnek a felsőoktatási intézményekhez, amelyekhez egyébként nem jutna, ráadásul ezt is az adófizetők finanszírozzák (csak más költségvetési soron)

egyébként pedig ki mondta és mikor?

"Csak a hírre, hogy tandíj lesz, több mint 26 ezerrel csökkent az egyetemre és főiskolára jelentkezők száma. Csak a hírre, kedves Barátaim! Több mint 20 ezer családnak azt üzente meg a magyar kormány, hogy hátat fordít nekik, menjenek Isten hírével. Nem törődik velük, nem adjusztálja őket, nem pallérozza a gondolkodásukat, nem fektet be a jövőjükbe. Én arra szeretném kérni a fiatalokat, hogy a következő egy hétben jöjjön meg az önbecsülésük! Ehhez egy érvvel tudom őket hozzásegíteni. Mert azt látom, minthogyha a kormányzati propaganda nem lenne teljesen hatástalan, és az egymással való szembefordítás jegyében egyre többen kezdenek azon gondolkodni, hogy tényleg én, akinek a gyereke sose jár majd egyetemre és főiskolára, és magam sem jártam, tényleg nekem kell fizetni, mondjuk, a magamfajta emberek gyerekeinek a taníttatását? És ha a fiatalok nem fognak talajt, ha nem állnak a két hátsó lábukra, és nem fogadnak el egy nagyon tisztelettudó, de önbizalomtól duzzadó, önbecsülésről valló pozíciót, akkor ez az érv el fogja őket söpörni.
Az ellenválasz pedig úgy hangzik, hogy miután valóban, jó esélyük van arra, hogy magasabb állásba jussanak, hiszen ezért tanultak, bár a diplomás munkanélküliség elég nagy Magyarországon, de valahogy a végén mégis csak elvergődnek majd odáig, és az is igaz, hogy az átlagnál majd többet fognak keresni, bár ez sem mindenkire igaz, mert egy pedagógus ezt nemigen mondhatja el magáról. De a többség mégis, és ezt az jelenti, hogy több adót is fognak fizetni. Egy fiatal öt és fél év munkában eltöltött idővel az akkor fizetett adó többletével visszaadja a köznek azt, amibe az ő egyetemi és főiskolai tanulmánya került. Kvittek vagyunk. Megsegítettük egymást. A fiatalok kaptak az összmagyarságtól egy esélyt, hogy tanuljanak, ezt a magyarok egy befektetésnek tekintik, a fiatalok éltek vele, és aztán visszafizetik. Életük végéig tizennégyszer fogják visszafizetni. Az mindenkinek jó, nem? Mindannyiunknak! Ez mindannyiunk érdeke."

A válasz: Orbán Viktor, 2008. március 3.
Az önköltséges képzésben való részvétel az alacsonyabb szocioökonómiai státuszú hallgatók esetében rontja a további karrierkilátásokat. Az ilyen diákok nem tudnak teljesen a tanulmányaikra koncentrálni, dolgoznak a tanulás mellett, és gyakran előfordul, hogy rövidebb-hosszabb ideig évet halasztanak. A tudásuk nem lesz egyenértékű azokéval, akiknek ilyen gondjuk nincsen, és a nappali képzésben való részvétel egyik fontos előnye, a network kialakítása szempontjából is hátrányban vannak.
@croesus: "A rendszer egyébként a szegény és tehetségtelen diákokat zárná ki a felsőoktatásból,"

Igen, emellett a gazdag, ám tehetségtelen diákokat benntartja, ezzel kontraszelektál.
Mind a két típusú diákhitellel az az alapvető probléma, hogy a felvételükkel közvetlenül az állammal szemben jön létre kötelezettség. A jogszabályok szerint az állammal szembeni kötelezettség elsőbbséget élvez a piaci hitelezők igényével szemben, így egy későbbi hitelszerződésben nagyon komolyan negatív hatású, ha kiderül.
Én nem vettem föl diákhitelt a tanulmányaim során, de ismerőseim közül akik fölvettek, azoknak az önálló életkezdésük eléggé rögösen indult:
- vagy a szülők összeszedték a diákhitel összegét, és egy összegben így már törlesztették a diákhitelt még az lakáshitel/kocsihitel/bármihitel szerződésének aláírása előtt.
- vagy a bank felé elhallgatták a diákhitel létezését remélve, hogy nem is derül ki később.
Mivel az diákhitel még fennmaradt összege automatikusan az államot illeti egy csőd/haláleset esetén a meglevő vagyon összegéig, így ha a még ketyegő diákhitel mellett vesz föl valaki újabb hitelt, akkor a diákhitel még nem törlesztett összegére nem számíthat a bank.
Ha vennél mondjuk egy 10 milliós lakást, és adna a bank rá mondjuk 6 millió hitelt, akkor ebből jön le a mondjuk 2 milliónyi diákhitel a 6-7 évnyi tanulás után, ameddig átlagosan tart egy MSc diploma megszerzése a diákoknak. Máris csak 4 milliót adhat a bank, mert továbbra is csak 6 millióra számíthat a lakásból, ha becsődölsz, és el kell adnia, de a 6 millióból 2 millióra lecsap az állam. Ha pedig mondjuk 7 milliós a lakás, akkor csak a 3,5 milliós megkapható hitelösszeg helyett csak 1,5 milliót ad a bank.
Máris nem könnyű nekiindulni az önálló életnek, ilyen feltételek mellett.
Ezért titkolja el a meglétét, aki nem tudja a diploma után visszafizetni.
Az iskola nem csak a későbbi munkahely miatt fontos, hanem a társadalom egészének minőségét is emeli. Emiatt nagyon károsnak tartom, hogy mostanában kizárólag a későbbi elhelyezkedés szempontjából nézik ezt a kérdést.
Már persze ha egyáltalán cél a minőségi társadalom… Tulajdonképpen rengeteg munkakörhöz nemhogy középiskolai, de az általános iskolai képzés nagy része is szükségtelen, ha így nézzük elegendő lenne megtanulni írni-olvasni alapfokon, aztán mehet a szalag mellé vagy a földekre dolgozni. Az ilyen ember aztán sohasem lesz képes a saját sorsát irányítani, mindig függeni fog valakitől, irányítható lesz. Lehet, hogy éppen ez a cél?
@croesus: a tandíj két dolog miatt emelhetné a minőséget:
egyrészt ha két iskola azonos tandíjat kér, akkor a hallgatók oda mennek, ahol színvonalasabb a képzés, de mivel itt mindenki megkapja majd a diákhitelt, az átlag végzős gimnazista pont leszarja majd, hogy sok év múlva mennyit kell majd visszafizetni, esetleg reménykednek, hogy addig kormányváltás lesz és visszamenőleges amnesztia;
másrészt ha két iskola azonos színvonalú képzést nyújt, akkor a hatékonyabb árat tud csökkenteni és ezzel hallgatókat vonzani, de mivel mindenki automatice megkapja a hitelt, az intézménynek inkább áremelés lesz az érdeke.
A 6%-os törlesztő meg ugyan nem tűnik soknak, de ha valaki épp pályakezdő, akkor alapítana családot, beruházna lakásba, autóba, még az a 6% is nagyon sok tud lenni, főleg úgy, hogy állam bácsinak ugyanannyiba kerül a diákhiteles mint a jelenlegi közvetlen támogatásos rendszer, csak az előbbi nagyobb cumi a hallgatóknak...
Jelenleg pontosan mekkora tudományos támogatás jár egy PhD hallgató és egy tudományos fokozattal rendelkező oktató után?
A tehetséges, ám nem tehetős gyerek előtt két út áll:
1. elmegy oda ahová szeretne (pl. orvos, mérnök) - de ebben az esetben csak úgy van esélye visszatfizetni a hitelét ha külföldre megy dolgozni - onnan meg nem nagyon kíváénkozik vissza senkoi

2. Elemgy valami olcsó büfé-ruhatár szakra egy max 8 féléves főiskoára, ahol egyrészt megfizethető hitelt vesz fel, majd esetleg elmegy egy állami sóhivatalba aktatologatni, cserébe az államátvállalja a hitelét.

Mindkét eset totál ráfizetés az országnak...
személy szerint én nem ellenzem a fizetős felsőoktatás bevezetését (nevezzük azt önköltségnek, tandíjnak, vagy akárminek), azonban a nem tehetős legtehetségesebbeket illene az államnak nagyobb arányban támogatnia (és nagyon nem jó az üzenete a szegények kiszorításának a jogász és közgazdász képzésekből).

azonban képmutatónak tartom viktorka "ez nem tandíj, ez önköltség" hozzáállását és a fidesz által kezdeményezett népszavazást az ország szembeköpésének értékelem, miután milliárdokat költötttünk feleslegesen erre a népszavazásra; nem beszélve a milliárdokról amiket azzal veszített magyarország, hogy nem vezette be korábban az önköltségi rendszert (amit elég lett volna kormányra kerüléskor fidesz terminológiára szabni)...

szóval nekem nem az "önköltség" alapelvével van gondom, hanem a népszavazáskor megfogalmazott üzenettel és az azt követő "nemzeti képmutatás rendszerével"...
@laci_52: Igen, az elég régen volt. Ma már átalakult teljesen a piac. Több fordulós interjúk vannak és leginkább a szakmai tapasztalatra kíváncsiak. Ezen a területen teljesen felzárkóztunk a nyugathoz.
Egyébként a tandíj ellen nem lenne problémám. Diplomával kinyílik a világ. A büfészakoknak meg amúgy is bukniuk kell.
@épészmérnök: "Igen, emellett a gazdag, ám tehetségtelen diákokat benntartja, ezzel kontraszelektál."

Aki tehetségtelen (anyagi helyzettől függetlenül), az úgyse tud előnyt kovácsolni a felsőoktatási képzésből. A gazdag de tehetségtelen hallgatók képzése a társadalom számára veszteség, de ezt jobb velük kifizettetni.

Egyébként gazdagnak lenni mindig jobb mint szegénynek, ezzel nem lehet mit csinálni.
Az önfinanszírozó felsőoktatás elméletileg lehetséges, de magyar körülmények között még sokáig (évtizedekig) irreális elgondolás. A keresetek nem olyan magasak, hogy további hitelfelvételekkel terhelhetőek lennének: éppen elég teher az otthonteremtés - márpedig az mindenki számára az első és a legfontosabb, ráadásul kulcskérdés a gyermekvállalás tekintetében is.
A világgazdasági válság egyik fő eleme a hitel-lufi kipukkadása. Nem lehet folytatni a hitel-lufi további, irreális mértékű felfújását. Mese nincs, a fiataloknak reálisabban kell gondolkodni a munkaerőpiaci elvárásokról.
A munkáltatókon is van éppen elég teher, nem várható el, hogy fedezzék a leendő (?) alkalmazottaik tanulmányi költségeit. Ehhez a magyar gazdaság nem áll elég jól, és ha így mennek tovább a dolgok, még évtizedekig nem is fognak. Nem is beszélve pl. a közszféráról, ahol a pedagógusok, egészségügyiek és szociális dolgozók állnak alkalmazásban. Szóval, marhaság úgy, ahogy azt Orbán Móric elképzelte.
A hazai felsőoktatás sajnos, valóban sok esetben csak diplomagyár. Túl sok benne az olyan hallgató, aki nem is tudja, mit is akar csinálni az életben, csak az a fontos, hogy sokat keressen és keveset (nem fizikai jellegűt) dolgozzon. Álomvilágban élnek.Ilyen meló manapság nem létezik.
Növelni kellene a felsőfokú szakképzést, amit akár integrálni is lehet a felsőoktatásba, és a képzettséget alacsonyabb, bachelor szintű diploimával igazolni. Elvégre pl. egy fűtésszerelőnek ma már tisztában kell lennie minden fűtési módszerrel, kell tudnia a technikát elméletben és gyakorlatban, tehát majdnem mérnöki jellegű tudásra van szüksége.
Alapvetően azonban még évtizedekig az államra hárul a felsőoktatás költségének jelentős része. Nem kétséges, hogy racionalizálásra van szükség, de nem úgy, hogy kidobjuk a gyereket a fürdővízzel együtt, máról holnapra.
@szabidoki: Abban reménykedek, hogy ha ez a játék a hallgatók pénztárcájára megy ki, akkor felelősebben viselkednek majd mint eddig. Ebben viszont lehet hogy tévedek, és akkor valóban nem fog emelkedni a színvonal.

Viszonylag fiatal diplomásként nem a 6% törlesztőt tartom soknak, hanem a közel 60% (!) ilyen-olyan címen beszedett adót. Nyilván a jelenlegi támogatott szolgáltatások önfenntartóvá tétele csak egy párhuzamos adócsökkentéssel együtt lenne jó, különben csak értelmetlen plusz teher.
@morgás joga mindenkit megillet: pont erről beszéltem! köszi viktorka 4 évvel ezelőtti mondatainak belinkelését!

irónikus, hogy a sok önrendelkezésre képtelen félázsiai népség csak úgy issza viktorka szavait és ha kell teljesen ellentmondásos kinyilatkoztatásokat is magukévá tesznek (persze ezeket - tapasztalataim szerint - nem igazán szeretik kommentálni)...

az az igazság, hogy én már régen nem tudom mi lesz viktorka következő lépése: antikommunista, antiklerikális libsiként kezdte, majd egy fantasztikus ideológiai törzsfejlődést követően egyszercsak államosító keresztény konzervatívnak vallotta magát. ennek tükrében, az, hogy 4 év alatt teljesen megváltozik a felsőoktatás finanszírozásáról a véleménye már nem is tűnik védhetetlennek...

sokszor kérdeztem már hívőket, hogy mi a véleményük viktorka páratlan politikai ideológia-váltásairól. ha egyáltalán válaszolnak (a legtöbbször nem) azt mondják, hogy idő kellet, hogy beérjen a kis viktorka... nos, ideje lesz vigyázni, mert a gyorsan érő viktorka már mutatja a rohadás jeleit!
Ahogy Orbán képzeli: boldog munkásarcok fordulnak az Új Hajnal felé"

www.stop.hu/belfold/ahogy-orban-kepzeli-boldog-munkasarcok-fordulnak-az-uj-hajnal-fele

Na. Igen fordulnak" a külföld felé. Mint tudjuk tömegével hagyják el hazánkat. S szomorú valóság, hogy szinte mindegyik megélhetési kivándorló".
Azok a fiatalok, kik nem akarnak teljesen "lesüllyedni" , mivel tanulmányaikat, csak hitelből tudnák fedezni, ezután sem fognak itthon maradni.
Szerintem.
Hát persze, hogy lehetne önfenntartó a felsőoktatás. Lehetne, ha a magyar társadalom egy hatalmas csoportja nem élne mélyszegénységben, szegénységben.

****
"Egyre többen élnek a szegénységi küszöb alatt Magyarországon, a lakosság csaknem háromnegyede nem tud egy nagyjából 50 ezer forintos váratlan kiadást fedezni. Már 1 millió 363 ezer szegény él Magyarországon."

tozsdeforum.hu/gazdasag/csuszkalunk-a-szegenysegi-kuszob-alatt/
(igaz ezzel semmi újat nem írtam).

Egyébként nem ötvenezer forint, hanem nagyon sokan ötezer forint váratlan kiadást sem tudnának fedezni.

Említett társadalmi csoportba tartozó fiatal, felveszi a hitelt, kilépve a nagybetűs életbe, teljesen ellehetetlenül, holott eleve egy lehetetlen helyzetből indul.
Az a probléma, hogy már az un. mobilizálódás is hatalmas terheket ró rájuk.
Igaz, az is lehet, esetleg a cél, hogy az amúgy" is már halott" vidék fiataljai ne tanuljanak, maradjanak tudatlannak és szegénynek?
Megosztott a magyar társadalom, mint még soha, de példa nélküli, hogy esetleg a szegényeket ilyen módon taszítsák még lejjebb.

Egyébként ki kell menni a nagybetűs néphez, meg kell kérdezni Őket. Már most hatalmas felháborodás. teszik ezt olyanok is, kik egyáltalán nem mondhatók szegénynek.
Egy igaz történet: idős, borsodi cigányasszony mesélte nekem boldogan, hogy kisunokájának iskolájában felmérték a gyerekek IQ-szintjét. Az ő kisunokájánál is magas szám jött ki, és így a gyerek bekerült a kiemelt tehetségek osztályába, ott tanul tovább.
Ez 20 évvel ezelőtt történt. Az a kislány ma már biztosan megkeresi a kenyerét, talán éppen diplomásként. Örültek nekii, hogy rátaláltak, és senkinek nem jutott eszébe tandíjért abajgatbni a szülőket.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) egyiptom (1) Egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása