Közöskassza.hu: Hogyan költsük el azt, ami nincs?

2011.11.24. | Haza és haladás | 14 komment

A 2011-es költségvetés tárgyalása után idén ismét előtérbe kerültek olyan módosító indítványok, amelyek – vagy valamely adónemből származó bevétel emelésével, vagy például az általános tartalék csökkentésével –teremtenének forrást egy-egy új kiadáshoz. Trükknek jó, a gond pusztán annyi, hogy a bevételek határtalan emelése papíron ugyan működik, ám ha végül mégsem jön be a magasabb bevétel – ez már csak a „nemzetközi helyzet fokozódása” miatt sem volna példanélküli –, de a kiadást teljesítik (ebben megbízható a teljesítmény), akkor végső soron a hiány fog emelkedni. Részben az ilyen megalapozatlan bevételnöveléseknek köszönhető, hogy a 2011-es költségvetést az év során módosítani is kellett, egyes főbb adónemek előirányzatainak jelentős csökkentésével (pl.: általános forgalmi adó előirányzata 70 milliárd, a társasági adóé 84 milliárd Ft-tal csökkent).

 

Az említett hibát lennének hivatottak elkerülni a Takarékos állami gazdálkodásról és a költségvetési felelősségről szóló törvény azon rendelkezései, amelyek egyrészt kötelező ellentételezést (kiadásnövelés csak bevételnöveléssel vagy más kiadás csökkentésével lehetséges), másrészt hatástanulmány készítését írják elő. Erre azonban sem tavaly, sem idén nem fordítanak gondot a képviselők, így a 2012-es költségvetéshez benyújtott közel 600 módosító indítványban is előszeretettel bevétel emelésével teremtenek fedezetet az új kiadásokhoz.

 

A legújabb ilyen történet az egyszerűsített vállalkozási adóhoz (eva) kapcsolódik. Az eva 2003. január 1-jétől létező adónem, célja elsősorban a gazdaság fehérítése volt. Ezt úgy kívánta elérni, hogy a vállalkozónak lényegében csak a bevételeit kell nyilvántartania, ezáltal adminisztrációs kötelezettsége jelentősen kevesebb, illetve közterheit a bevételei alapján, nem túl magas (kezdetben 15%) kulccsal fizeti meg. Cserébe jövedelme legálissá válik, nem kell tartania egy esetleges adóellenőrzés negatív következményeitől. Az ötlet bevált, hiszen míg a 2003-as költségvetésben 16 milliárd Ft volt az adónem előirányzata, végül több mint 31 milliárd Ft jött belőle be, a 2010-es végleges bevétel pedig már közel 182 milliárd Ft volt.

 

Az eva szabályok idei módosítása több szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt, korábban november közepén már kihirdetett adótörvényeink voltak (hiszen 45 nap kellett a hatályba lépéshez), idén november közepén azonban még az eva megtartásáról vagy eltörléséről vitatkozott a kormány és frakciója… Másrészt a döntést a koherenciazavarokat rendezni hivatott ún. zárószavazás előtti módosító formájában nyújtotta be két kormánypárti képviselő. E speciális módosító eredeti célja, hogy a törvény végső változatában maradt jogszabályi ütközéseket, pontatlanságokat rendezze, azaz koncepcionális változások ilyen formában való benyújtása – finoman szólva is – a joggal való visszaélés. Harmadrészt, a már említett hatástanulmány teljesen hiányzik, így fogalmunk sincs: az előterjesztők milyen költségvetési hatásokat várnak a kulcs és a bevételi határ emelésétől? A nagyobb baj, hogy a kormánynak sincs. A szerdai államháztartási tájékoztatón maga a költségvetési helyettes-államtitkár ismerte el: az NGM még számolja a módosítás hatásait.

 

A fenti körülmények között aggodalomra ad okot, hogy már több módosító indítványt is beadtak, amelyek e nem ismert többletbevételt (ha egyáltalán keletkezik többlet) osztaná szét. Ráadásul még kb. egy hét van a főösszegekről szóló szavazásig, addig pedig további újraosztó ötletek is születhetnek... (Az eddigieket az alábbi táblázat összegzi.)

 

 

Az eva eredetileg beterjesztett 2012-es erőirányzata 179,1 milliárd Ft volt, ami az adókulcs emelését követően – a jelenlegi számításokkal alá nem támasztott előrejelzés szerint – 15,4%-kal, 206,7 milliárd Ft-ra növekedne. Ha a kulcsemelés hatását arányosan vesszük figyelembe, akkor akár 220 milliárd Ft is lehetne a jövő évi eva-bevétel. Ehhez járulhat hozzá a bevételi határ emelésének bevételnövelő hatása, ami azért legalábbis kérdéses.

 

Mindez persze csak akkor következne be, ha a jelentősen megemelt kulcs ellenére az evások nem adják fel a vállalkozói tevékenységet, nem folytatják esetleg azt külföldön, vagy nem térnek át költségszámlák gyűjtögetése mellett általános szabályok szerinti adózásra. Ha mindehhez még azt is hozzávesszük, hogy hiába akar a kormány 1-1,5%-os növekedést és készít a miniszter növekedési tervet (bármi legyen is az), örülhetünk jövőre, ha nem csökken a nemzeti össztermék nagysága. Így viszont végképp levonhatjuk a következtetést, hogy a fenti „átcsoportosítások” bevételi oldala: megalapozatlan.

 

Mindezek alapján talán okosabb volna, az eva-módosítás igen bizonytalan bevételnövelő költségvetési hatását elsősorban tartalékként kezelni – legalább a megalapozott számítások elvégzéséig. Az áhított kiadásokat pedig inkább más kiadások terhére, vagy a jövő évben, azon többletbevételek után végrehajtani, amelyek – a titokzatos növekedési terv nyomán – gyorsuló GDP hatására képződnek majd.

 

· 3 trackback

Címkék: adó költségvetés gazdaságpolitika 2012 közöskassza.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr73408244

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Obama, Merkel és Orbán beszélget... 2011.11.24. 19:02:21

Obama büszkén mondja német és magyar kollégájának, hogy az amerikaiemberek átlagban 3000 dollárt keresnek.2000-böl meg lehet élni, az államot pedig nem érdekli mire költik amaradék ezret.Merkel: a németek 2000 eurót keresnek, 1500-bol meg lehet élni, a...

Trackback: Eltörlik? Marad? 35%? 40%? - az eva-huzavonáról 2011.11.24. 17:19:00

Igen ritkán fordul elő, hogy a NER végsőkig lojális szavazógépei kormánypárti frakciói belekötnek Orbán Viktor elhatározásába. Néha van egy színjáték, amelyben a miniszterelnök kifejti, hogy felvetése mindössze egy javaslat, amiről az OGY képviselői hi...

Trackback: Gyanúsítottak 2011.11.24. 15:43:17

A Magyar Nemzet megtudta: a kormány és a nemzetbiztonsági kabinet ülésén is kiemelt helyen szerepelt a forint elleni folyamatos, koncentrált támadás témája. A lap értesülései szerint döntés született arról, hogy felderítik a támadássorozat okozóinak ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

az első 600at azonnal meg kellene spróolni...
Nem azért vannak a plusz adók, hogy a hiányt csökkentsék?
Kicsit emlékeztet az ügy a dízel jövedéki adójának emelésére:
Eddig az országhatártól 20 kilométerre lakók járta külföldre tankolni, most ez 40 kilométerre nő. A szerb, ukrán (stb) költségvetés meg tapsikol örömében.
A kormány most rengeteg szavazót szerez a Jobbiknak, vagy az MSZPnek a 100 ezer EVAs közül...
@Kivlov: nem, csak azt a 386-ot aki a parlamentben ül :)
Hmmmm....
Illetményemelés.
Mizus az 1 milla új munkahellyel?
@Kivlov:
Azt akár el is lehetne ásni.
Annyi biztos, hogy az a bizonyos összeg, ami az EVA megemelésének köszönhető sokkal közelebb áll a -15%-hoz, mint a +15-höz, illene ezzel kalkulálni. Ha nem többel...
7 milliárd stadion fejlesztésre? Már egyetlen hajléktalan sincs az országban?
Már csak a másodállású evások maradnak talpon a vidéken. Mindenki más feladja és átmegy tao-ba. A főállásúak a brutál megemelt járulékok miatt és az ezéven és 2012-ben várható bevételcsökkenés miatt kizárt, hogy megérje az eva.
Ahogy Csurka is mondotta volt, a szakértelem kommunista trükk! Oviék nem élnek vele!
Az egész adótörvénykezést megszüntetném. Az APEH egyetlen könyvelőprogramot tenne közzé, természetesen nyílt forráskóddal. Amit az kiszámol, annyi az adó, az a bevallás. Nincs vita. Most rengeteg az értelmezési probléma, úgy meg csak azt kellene nyilatkozni, hogy az APEH programmal készült, és kész. Ráadásul nem lenne a kavarodás, hogy a könyvelőknek meg kell tanulni, a sok programozónak meg kell írni, stb. Amelyik nap letölthető, onnantól hatályos.
ki az a hülye aki EVAs marad? én nem... ezt nagyon elkúrták
Az egész politika egyik legnagyobb problémája a Jobbik.

A network effect működik, kitörnek (kitörtek) a fringe-ből és mainstream lesznek (lettek).

"Hiszen már annyi szavazatuk van mint az mszp-nek, akkor a jobbik teljesen legitim, mainstream" -- akkor önmagát erősítő folyamatként tovább fognak nőni, mert aki eddig nem merte őket vállalni, az is tudja, hogy nincs egyedül és a dolog teljesen elfogadható lett.

Vagyis simán lehet, hogy sok helyen ők lesznek a legnagyobb jobboldali párt (és így a fidesz elől ők viszik el a képviselői helyet).

És: ha nem kerülnek kormányra (legalább koalíciós szinten) a következő választáson, akkor csak tovább növekednek, mert nem tudnak csökkeni -- ők maradnak a reménység, mivel a kormányzás nélkül valaki nem lehet népszerűtlen. Csak a pozitív várakozások tapadnak hozzá.

Vagyis először hagyni kell őket kormányozni, hogy onnan rontsák el a dolgot, mert másképpen - mivel egy esetleg a fideszt leváltó mostani ellenzéki koalíció úgyis csak szerencsétlenkedne a gúzsba kötött alkotmányos rendszerrel és fidesz médiával - az új kormányból kiábrándulók nem a fideszhez (vagy új baloldali párthoz) mennének vissza, hanem a jobbikhoz.

Más szavakkal a Jobbik néhány éven belül a legfontosabb párt lehet (a fidesz helyét foglalja majd el magába olvasztva a korábbi régi mszp szavazó vidéki szegényrétegeket).

Ezzel a választási rendszerrel pedig ők kaphatnak 2/3-ot a következő után következő választáson.

Pont úgy mint a fidesszel: ha 2006-ban nyernek csak 51%-al nyertek volna és nem tudnak alkotmányt módosítani. Az mszp annyira leküzdötte magát és a fidesz olyan jól darálta őket és fényezte magát, hogy ő lett a tiszta reménység, a megváltó: a fidesz 2/3-ot kapott.

Ugyanez lesz: ha a következő választáson a jobbikot kihagyják a kormányból, akkor ő fog megerősödni - az immár többségi elvre (kifejezetten a legerősebb jobboldali pártra) kalibrált választási rendszerrel - 2/3-osra.
off
ideje összerakni az árnyékkormányt. tisztelt hölgyeim és uraim. egy humán és egy reálpolitikai kabinetet.

ideje összerakni az ellenzéki tömböket:
-- vörösök generációs alapon: societeas (20-30), szolidaritás (30-40), szocialisták (40-50), demokraták (50-60), szociáldemokraták (60-70 évesek): távlatos cél: baloldali pártok versenye az országgyűlésben
-- zöldek régiós alapon: keresztényszocialista élőlánc a dunántúlon, lehet más a politika középmagyarországon, agrárszocialista zöld baloldal a tisztántúlon. távlatos cél: régiós parlamentek létrehozása. pártoktól független oktatás, kultúra, agrárkultúra, bíráskodás megszervezése hagyományőrző konzikkal, és hagyományteremtő neokonokkal
-- kékek ideológiai alapon: emberjogi liberális: 1M!, szociálliberális 4k!. távlatos cél: önkormányzati választások, az államjogú főváros, a megyejogú, és a járásjogú városok visszaszerzése. civil kontroll a közberuházások felett.
-- fehérek: ideje lenne egy baloldali européer nacionalista (patrióta) pártot gründolni. távlatos cél: ep választások megnyerése. az államapparátustól független közigazgatás létrehozása megyei alapon. közjogi, és a pénzügyi rendszer átalakítása. rendszerváltás előkészítése.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) egyiptom (1) Egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privatsarok (2) privátsarok (18) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása