Politikai csúsztatások az alkotmánykorrekcióról - közpénzből

2013.01.14. | Haza és haladás | 42 komment

 

A közpénzekkel kitömött Nézőpont Intézet szakértőinek látszó, de tendenciózus csúsztatásokkal teletűzdelt "elemzést" jelentetett meg az Együtt 2014 által közzétett, korábban a jelen blogon is megjelent alkotmánykorrekciós csomagról. Fontos kérdésről, az alkotmányos demokrácia helyreállításáról van szó, ezért az "elemzésre" akkor is reagálni kell, ha annak feltehető célja nem a témáról folytatott érdemi párbeszéd.

 

1. Az első állítás szerint a közzétett normaszövegből egy liberális világkép rajzolódik ki, amit azzal támaszt alá a szerző, hogy törlésre javasolja a tervezet az alaptörvényből olyan ideologikus tételeket, mint a magzati élet védelme vagy a házasság megszorító értelmezése.

 

A hatályos Alaptörvény megalkotása során a Fidesz a saját konzervatív világképét erőltette rá a társadalomra, amikor erősen vitatott társadalmi kérdésekre adott saját, ideologikus válaszait alkotmányi szintre emelte. Az Együtt 2014 alkotmánytervezete ezzel szemben abból indul ki, hogy az alkotmány csak olyan értékeket tartalmazzon, amelyeket a társadalom széleskörűen és szinte egyöntetűen oszt. Éppen ezért a korrekciós tervezet minden olyan, 2011-ben az Alaptörvénybe erőszakolt ideologikus megfogalmazást hatályon kívül javasol helyezni, amelyek az egyik politikai oldal világképét kívánják kétharmadba betonozni.

  

A magzati élet védelmére vonatkozó alaptörvényi szabályról annak egyik megalkotója egy évvel ezelőtt nyilatkozta, hogy annak nem célja a fennálló jogi helyzet megváltoztatása. Ha ez így van, akkor az adott deklarációt felesleges az Alaptörvényben szerepeltetni. Ellenben ha - a Nézőpont Intézet elemzésével összhangban - valódi tartalma van ennek a rendelkezésnek, akkor azt azért kell hatályon kívül helyezni, mert felborítja az Alkotmánybíróság 1991-es és 1998-as határozataiban kialakított, a társadalom nagy többsége által elfogadott egyensúlyt a női önrendelkezés és a magzati élet védelme között.

  

Az azonos neműek házasságának tilalma (ha ténylegesen létezik egyáltalán az Alaptörvényben) egy olyan érzékeny társadalmi vitakérdés, amelyben a szemünk előtt zajlanak a világ civilizált felén gyors és alapvető változások. Egy ilyen kérdésben a tartós, hosszú távra szóló alkotmányoknak nem kell állást foglalniuk, azt a mindenkori társadalmi többségre, az Alkotmánybíróságra és az európai alkotmányos konszenzusra kell hagyniuk.

  

A pozitív diszkriminációt a korábbi Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése már 1989-ben alkotmányi rangra emelte, ezt pedig az Alaptörvény XV. cikk (4) bekezdése megerősítette. Amikor erre a passzusra hivatkozik a Nézőpont Intézet, akkor nem az Együtt 2014 tervezetével vitatkozik, hanem a huszonhárom éve hatályos alkotmányi rendelkezéssel.

   

Az alkotmánykorrekciós tervezet a Nézőpont Intézet állításával ellentétben nem szünteti meg a termőföld, a GMO-mentesség, ivóvízkészlet alkotmányos védelmét, mivel nem javasolja hatályon kívül helyezni az Alaptörvény P) cikkét. Attól függetlenül, hogy ezek a kérdések nem igényelnek külön, alkotmányi szintű nevesítést, mivel azok mind levezethetőek az egészséges környezethez való jogból, a korrekciós javaslat nem törölné őket, mivel bajt sem okoz az alaptörvényi szerepeltetésük.

 

2. A Nézőpont Intézet "IMF-kompatibilisnek" látja az Együtt 2014 tervezetét.

 

Az ennek alátámasztásul felhozott, izzadtságszagú példák azért megmosolyogtatóak, mert ma is fennálló, a Fidesz által megerősített alkotmányos szabályokat minősít ebbe a körbe tartozónak. Az ingatlanadó 1990 óta helyi adóként a magyar jogrendszer része, annak kivetését az Alaptörvény XXX. cikk (1) bekezdése kifejezetten lehetővé teszi. A felsőoktatás ingyenességét a ma hatályos Alaptörvény sem tartalmazza, a díjmentességet az Együtt 2014 tervezetével összhangban azt csak az alapfokú és a középfokú oktatásra mondja ki. Az, hogy az egészségügyi és szociális ellátások csak a gazdaság teherviselő képességével összhangban számon kérhetőek, az Alkotmánybíróság 1993 óta követett töretlen gyakorlata.

   

Hallgat ugyanakkor a Nézőpont elemzése arról, hogy a Fidesz Alaptörvénye a szociális biztonságot alapjog helyett ki nem kényszeríthető államcéllá degradálta, míg a korrekciós tervezet vissza kívánja állítani a korábbi védelmi szintet. A Fidesz alkotmánymódosítással engedte meg a nyugdíjak csökkentését, egyes járulékkal megvásárolt ellátásokat pedig szociális segéllyé degradált. Az Együtt 2014 alkotmánytervezete ezzel szemben fenntartja, hogy a járulék alapján járó ellátások tulajdonjogi védelmet élveznek.

    

Ennyit az IMF-kompatibilitásról.

 

3. Az Alkotmány módosíthatatlanságáról

 

A Nézőpont Intézet elemzése két ponton támadja az alkotmánymódosítás javasolt új szabályait: egyfelől a négyötödös többséghez kötést, másfelől a népszavazásra bocsáthatóságot kéri számon.

 

Az alkotmánymódosításhoz szükséges négyötödös többség a jogrendszer és a politikai rendszer stabilitását szolgálja: gyakorlati tapasztat immár, hogy az egyik politikai oldal képes megszerezni a kétharmados többséget, mi több, azzal vissza is tud élni. A négyötödös szabály célja világos: a mindenkori ellenzék nélkül ne lehessen az Alkotmányt megváltoztatni. Ez a többség az igazán fontos kérdésekben huszonhárom év tapasztalata szerint minden további nélkül biztosítható volt, hiszen az Országgyűlés a rendszerváltás óta tizenhat alkalommal tudta ténylegesen ilyen többséggel módosítani az Alkotmányt. Nem igaz tehát az az állítás, hogy a négyötöd lehetetlenné teszi az alaptörvény módosítását.

 

Az pedig, hogy kétszázezer választó el tudja érni az alkotmánymódosítás vagy az új alkotmány népszavazásra bocsáthatását, a részvételi demokrácia irányába ható erőteljes lépés. Az elmúlt két évtized tapasztalatai szerint ennyi aláírást a megszabott idő alatt csak akkor lehetett összeszedni, ha komoly társadalmi igény mutatkozott az adott kérdésben a népszavazásra. Attól tehát nem kell tartani, hogy ez a jogintézmény kormányozhatatlanná teszi az országot, ellenben egyértelműen erősíti az alkotmány társadalmi legitimációját.

 

4. Az elemzés szerint a népszavazás korábbi eredményességi küszöbének visszaállítása, illetve a tiltott tárgykörök szűkítése a kormányozhatatlanság rémképét vetíti előre.

 

Az eredményességi küszöb visszaállítására kár a szót vesztegetni: ahogy 1997 és 2010 között nem vált tőle kormányozhatatlanná az ország, a javasolt módosítás elfogadása esetén sem fog.

   

A tiltott tárgykörök szűkítésének valóban lehet veszélye (bár vicces dolog ezt attól az intézettől hallani, amelynek "anyapártja" egy világos költségvetési hatásokkal rendelkező népszavazást kezdeményezett 2008-ban). Ennek a veszélynek a nagyságát ugyanakkor jelentősen csökkenti az a tapasztalat, hogy huszonhárom év alatt kétszer volt sikeres, a nép által kezdeményezett népszavazás Magyarországon.

  

A tervezet ezért abból indul ki, hogy a demokrácia stabilitására nem a ritkán és korrekciós eszközként alkalmazott népszavazás jelenti az igazi veszélyt, hanem az, ha a politikai elitek végletesen elszakadnak a társadalomtól. Nyilván voltak és lesznek olyan népszavazások az ország történetében, amelyeken - kinek-kinek az ízlése és a szakmai meggyőződése szerint - helytelen eredmény született. De a demokrácia már csak ilyen: senkinek a zsebében nincs ott a bölcsek köve, a politikai elitnek meg kell tanulnia együtt élni azzal, hogy a jozefinista társadalompolitika nem vezet sehova. Ha a választók egyetértését még középtávon sem tudja egy-egy politikai erő megnyerni a saját elképzelései támogatására, akkor az az erő meg fog bukni. A népszavazás kiterjesztése ennek a tudatosulását tudja meggyorsítani.

 

5. A Nézőpont Intézet szerint a közigazgatás stabilitását veszélyezteti, ha a parlament egyszerű többséggel tud dönteni az ország területi beosztásáról.

 

Az elmúlt harmadfél év megmutatta, hogy a közigazgatás stabilitásának semmi köze nincs a szabályozásához szükséges parlamenti többségnek. Ilyen szétzilált állapotban az igazgatás a rendszerváltás óta soha nem volt Magyarországon, mint ma, nyilván nem függetlenül a kormányzatnak az apparátussal szembeni zsigeri ellenérzéseitől.

  

A kérdés ugyanakkor elvi: a közigazgatás működőképességéért a mindenkori kormánytöbbség tartozik felelősséggel, a választók rajta kérik számon, ha az államapparátus nem teljesít jól. Ennek megfelelően a működtetéshez és a szükségesnek látott változtatásokhoz szükséges eszközökkel rendelkeznie kell a mindenkori kormánytöbbségnek.

   

Az Együtt 2014 rövidesen nyilvánosságra kerülő önkormányzati koncepciója egyébként világossá teszi, hogy sem a regionális közigazgatás kialakítását, sem a megyei kormányhivatalok rendszerének felszámolását nem tartaná jó lépésnek. Ezeket a kérdéseket azonban nem az Alkotmány szintjén, hanem szakpolitikai vitákban kell tisztázni.

 

6. Az elemzés szerint az Alkotmánybíróságot megbénítja, ha nincs határidőhöz kötve az előzetes normakontroll eljárás, illetve ha bővül az utólagos normakontroll indítványozóinak köre

 

Az elemzés téved: az alkotmánykorrekciós tervezet 17. §-a nem megszünteti az eljárási határidőt, hanem 30 nap helyett 90 napra emeli a testület rendelkezésére álló időt. Az utólagos normakontroll indítványozására jogosultak körének bővítése pedig nem bénít semmit meg: huszonkét éven át bárki kezdeményezhette az eljárást, az AB mégsem bénult meg. Az Alaptörvény szerinti, szűk indítványozói kör pedig joggal kaphat kritikát: az új szabályozás első évében, 2012-ben összesen 15 érdemi határozatot hozott a testület. Havonta átlagban 1,25-öt.

 

7. Kiüresíti az intézményi függetlenségét a Nézőpont szerint, ha az ÁSZ, az MNB és a Költségvetési Tanácsra vonatkozó törvény feles többséggel lesz módosítható.

 

A régi, 2010 előtti Költségvetési Tanács tekintélye és függetlensége össze sem mérhető a jelenlegivel. Akkor feles törvény szólt róla, most kétharmados. A kétharmad ebben a vonatkozásban nem garancia semmire.

  

Egészen 2012-ig az MNB-re vonatkozó törvény is feles volt. Ebben a körben a függetlenség igazi garanciáját az Európai Központi Bank és az uniós jog jelenti, mint azt a kormányzat befolyásolási kísérleteinek bukása is mutatja. Nehéz belátni ugyanakkor, miért kellene kétharmadhoz kötni a jegybanki információs rendszer működtetésére vonatkozó szabályokat.

  

Az Állami Számvevőszékre vonatkozó, garanciális szabályoknak az Alkotmányban van a helyük, ehhez képest a részletszabályok nyugodtan lehetnek feles többséghez kötöttek. Az ÁSZ függetlenségét egyébként is nehéz bármi mással jobban veszélyeztetni, mint hogy egy levitézlett pártkatonát ültetett oda a fideszes kormánytöbbség.

 

8. A bírói önkormányzatiság mint az ítélkezés hatékonyságának veszélyeztetése

 

A Nézőpont Intézet elemzése csúsztat: az alkotmánykorrekciós tervezet csak a személyügyi kérdésekben állítaná vissza kényszerítően a bírói önkormányzatiságot. Abban viszont igen. A jelenlegi kormánytöbbség alkotmánysértő és a közösségi jogba ütköző módon próbálta lecserélni a bírói kar és különösen a bírósági vezetők jelentős részét, ami nyilvánvalóan a bírói függetlenségnek a rendszerváltás óta nem látott súlyos sérelmét idézte elő. Egy jó alkotmánynak garanciát kell adnia arra, hogy ilyen nem fordulhat elő.

   

A bírósági igazgatás egyéb kérdéseit (gazdálkodás, beruházások, back office) az Együtt 2014 tervezete a törvényi szabályozásra hagyja, azzal, hogy ezeknek is korlátját képezi az igazságszolgáltatás függetlensége. A törvényalkotó (és az Alkotmánybíróság) mérlegelésére kell bízni azt, hogy a személyügyön kívül az egyéb igazgatási kérdésekben miként találja meg az önigazgatás és a hatékonyság közötti egyensúlyt.

 

9-10. A Költségvetési Tanács hatáskörének korlátozása, az Alkotmánybíróság állítólag "kormánybuktatóvá" tétele

 

Az alkotmánykorrekciós tervezet valóban megszünteti a Költségvetési Tanács egyetértési jogát. Teszi ezt azért, mert ez minden részletes garancia nélkül lehetővé teszi a Tanács számára, hogy politikai alapon elérje a hivatalban levő Országgyűlés feloszlatását. Erős és független Költségvetési Tanácsra van szükség, de az nem lehet a politikai-hatalmi játszmák eszköze.

  

Az Alkotmánybíróság az elemzés által sugalltakkal szemben - az államadósság csökkenése után - a költségvetési törvényt jelenleg is megsemmisítheti, amivel közvetetten elő tud állítani olyan helyzetet, amikor az Országgyűlést fel lehet oszlatni. Ennek a lehetőségnek a kritikáját nem a korrekciós tervezettel, hanem a hatályos Alaptörvénnyel szemben lehet felhozni.

 

*  *  *

 

Az Együtt 2014 egy mérsékelt, a hatályos Alaptörvénynek az elfogadhatatlan részeit módosító alkotmánykorrekciós tervezetet tett közzé. Az országnak olyan alkotmányra van szüksége, amely nem elfogadhatatlan sem a politikai baloldal, sem a centrum, sem pedig a politikai jobboldal számára. Voltaképpen örömteli, hogy a Nézőpont Intézet is csak a hajánál fogva előrángatott kritikákat tudott megfogalmazni a tervezettel szemben.

 

· 1 trackback

Címkék: alkotmány

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr725016267

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az alkotmányos népszavazás szükségességéről 2013.01.14. 17:37:27

Kedves szavazótársaim, kezdjük azzal, hogy az alkotmányról szóló népszavazás lényegét illetően korábban nem tájékoztattak minket kielégítően sem a politikusok, sem a politika egyéb szakértői. Gyakori volt az az érvelés, hogy alkotmányról szóló népszava...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Házhoz mennek a pofonért,ez az új szokása a kormányoldalnak,még a végén alkotmányba írják azt is,rosszabbul élünk mint 4 év múlva...
Amikor annak idején a szocializmusban az akkori kommunista szellemben megírt alkotmányt kihirdették, vajon hány embert kérdeztek meg, hogy tetszik e nekik? Ha az akkor hatalmon lévőket ez nem zavarta, akkor most ők se reklamáljanak. Én meg nem szeretnék valami zagyva liberálisok által összetákolt alkotmányt olvasgatni.
Házhoz megy a pofonért a kormányoldal és még fizet is érte, nem is keveset.
Elegáns és szakszerű azért az E2014 válasza.
A korrekciós alkotmánytervezet 17.§ amit a 6. pontnál hivatkozik az E2014 szerzője nem az Alkotmánybíróságról szól... Nézőpont az alkotmány tervezet 50.§ (2)-(3) bekezdését hivatkozza.

Valóban van szó az alkotmány tervezetben szó 90 napos határidőről, egész konkrétan a 49§ (1)-(2) bekezdésében. Azonban ez csak a népszavazásra bocsájtott törvények előzetes normakontrolljáról szól.

Azonban amennyiben a köztársasági elnök küldi tovább a törvényt, nem tartalmaz időtartamot.

Szóval a Nézőpontintézet helyesen hívta fel a figyelmet a problémára.
@BélaBácsiTudja: Itt most én is ráfutottam. A Nézőpont ennél a pontnál a Együtt2014 Alkotmánytervezetéről beszél, és azt hivatkozza meg. Míg az Együtt2014 cáfolásként az Alaptörvény-modosító törvénytervezet 17.§ hozza fel, amely valóban 90 napban határozza meg.

Az almát az almával, a körtét a körtével értelmében: az alaptörvény-modosító javaslat esetén valóban nem áll fenn a veszély, azonban az alkotmány-tervezet esetén a Nézőpontnak igaza van, erre az Együtt2014 a fenti postban cáfolatot nem közölt.

Ez a kettőség számos ponton megfigyelhető, ahol a Nézőpont az alkotmány-tervezetre hivatkozik, cáfolatként az Együtt2014 az alaptörvény-modosító javaslat vonatkozó pontjaiból idéz.

Ha valódi ellen érveket szeretne a Haza és Haladás felsorakoztatni, szerencsésebb volna az alkotmány tervezet vonatkozó pontjait hivatkozni és azzal cáfolni, mert ez így... ugyanúgy csúsztatás.
"törlésre javasolja a tervezet az alaptörvényből olyan ideologikus tételeket, mint a magzati élet védelme vagy a házasság megszorító értelmezése"

Ezzel nem értek egyet. Igenis szükséges az emberi élet védelme mint alapelve. Úgyszintén hiba lenne a házasság intézményének erodálását lehetővé tenni.

"az alkotmány csak olyan értékeket tartalmazzon, amelyeket a társadalom széleskörűen és szinte egyöntetűen oszt"

Ez nem lehet érv alapértékek esetében! A többség támogatja a halálbüntetést, a képviselők visszahívhatóságát, s más dolgokat, melyek nem egyeztethetők össze a demokratikus jogállamisággal. Azaz alapértékek esetében NEM KELL konszenzus. A házasság intézménye és a meg nem született gyermekek élete pedig alapérték.
Nem tudom, mi a baj az E14 tervezetével. Nyilván más értékrendet képvisel, mint a Fidesz-kormány idején született Alaptörvény; akinek fontos dolog az alkotmányozás és akinek ráadásul ez az értékrend szimpatikus, a baloldali ellenzékre szavaz majd. Szerintem helyes, hogy idejében közzéteszik, mit akarnak.
Az E14 tervezetéhez gratulálok, külön poén, ahogy kigyomláljátok a marxi értékelmélet nyomait a dilettáns "konzervatívok" (muhaha) fércművéből.
"Az alkotmánykorrekciós tervezet (...) nem szünteti meg (...) a GMO-mentesség (...) alkotmányos védelmét (...). Attól függetlenül, hogy ezek a kérdések nem igényelnek külön, alkotmányi szintű nevesítést, mivel azok mind levezethetőek az egészséges környezethez való jogból, a korrekciós javaslat nem törölné őket, mivel bajt sem okoz az alaptörvényi szerepeltetésük."
A GMO-mentesség és az egészséges környezthez való jog viszonyát enyhén szólva nem értem. A megfelelően ellenőrzött és pl. az USÁ-ban forgalomba hozott GMO-élelmiszerek egészségre gyakorolt állítólagos káros hatását soha sem sikerült igazolni. A környezetkárosító hatás szintén enyhén szólva kétséges. Véleményem szerint a GMO-mentesség gazdaságilag viszont súlyos hátrányt okoz. Ebbe az LMP-s hisztériába nem kellene belemenni, ha viszont hiteles (mondom: hiteles) adatokkal tudják alátámasztani ezt az álláspontot, az nagyon is érdekelne.
Az ideológia politika alapegysége az 1 „liberalizmus”. Legutóbb a KDNP mondta, hogy a mostani (kb. 80%-ban jobboldali és felerészben kifejezetten fideszes tagokból álló) AB ultra-liberális. Most a Nézőpont mondja az Együtt tervezetére, hogy az liberális.

Vagyis a taktika az, hogy mondjuk a másik oldalra azt, hogy liberális, amit a Fidesz természetesen nem fogadhat el — „ezt még az Együttnek is meg kell értenie, a Fidesz nem ellensége a megfelelő kompromisszumnak, na de egy liberális alkotmányba nem tudnak belemenni.” „Meg kell állapodni középen”.

De ha a mostani AB ultraliberális, az Együtt alkotmánya liberális, akkor természetesen az AB-nak jobbra kel toldódnia a kompromisszumhoz és hát az Együttes alkotmányból is engedni kell – ha mást nem, akkor a szövegért cserébe embereket, de valami deal-nek lennie kell.

Itt jön be az Együtt már elnézést „töketlensége”. Azért, hogy mindenki olyan értelmes, ésszerű, kompromisszumképesnek tartsa az Együttet (hogy az Együttes elő és háttéremberek úgy érezhessék, hogy jófejek voltak és ez a kellemes érzés megmaradjon, miközben egy fideszes lesz**ja, hogy mások mint gondolnak róla), a tervezet valójában nem egy liberális, hanem már első verzióra is egy nagyon is középutas, konzervatívba hajló alkotmányt készített.

Viszont alapvető tárgyalástechnika, az első órán, hogy nem nyitunk középről, még ha nekünk az is tűnne a fairnek, hogy rögtön egy elfogadható verzióval állunk elő, abban a reményben, hogy akkor gyorsan megállapodunk. (Itt jut eszembe, hogy pont ugyanez, amikor kiszivárog egy adóemelés, most 10%, de kiszivárog, hogy 50% lesz, mikor pedig a tv-t beterjesztik, a 30% adó, ami így is óriasi emelés, de akkor már nagyon is baráti visszafogottságnak tűnik). Conditioning.

Mindeközben az Együtt kinyilvánítja, hogy egyrészt nem fogja elfogadni az új alkotmányt még esetleg egy népszavazással sem (mert ez nem formálisan jogszerű a mai rendszerben), másrészt viszont – ha én jól értettem, az össznemzetiség és konszenzus jegyében – gyakorlatilag a Fidesz beleegyezését kéri az új alkotmányhoz. Most ha én a Fidesz lennék, még ha meg is akarnék állapodni egy új alkotmányban (ami nagy kérdés), az első dolog amit csinálnék, hogy rögtön elutasítanám és komoly változtatásokat kérnék. De miből tud változtatni a mostani verzió, mikor ez már egy nagyon is egy kompromisszumra írt verzió? Van benne fölösleges preambulum, melegházasság tiltva, Kúria, törvényszékek megmaradnak stb.; nyilván a jelenlegi Orbán-rendszer emberei benne maradnak a pozícióikban a következő kb. 10 évben, ez már igencsak nem egy liberális álom alkotmány. De miért árulja el rögtön az Együtt, hogy nem nyúl potenciális fegyverekhez? Ez megint csak pocsék tárgylástechnika.

Mégis mit gondolt, az Együtt, hogy politikailag el tud fogadni a Fidesz egy elérakott alkotmányt? Miközben eddig mindig sikerült a másik oldalt betojatni és átverni, lásd pl. az alkotmánybíró választásokat a 2/3- előtt (pont mint a republikánusok mindig betojatják Obamát, aki 1400 milliárdos megtakarításról indult, 600 lett a vége és feladta az egyetlen fegyverét a Bush adók kivezetését). Ebből az Együtt tervezetből nyilván majd adni kell, miközben ez már eleve nem egy liberális alkotmány, amiből lehetne adni.

Gyakorlatilag megint az történik, mint eddig már x-szer. A Fidesz indít egy ultra-konzervatív alaphelyzetből (mostani alaptörvény), a középutas Együtt verziót megbélyegzi liberálisnak, majd nagy nehezen ha lesz kompromisszum, akkor az Együtt nagyon örül majd egy olyan alkotmánynak mi végső soron tök konzervatív, de az lesz a logikailag középutas kompromisszum a szélső-konzervatív Alaptörvény és a középutas Együtt verzió között. Végső soron a Fidesz nyer megint. És miközben az Együtt majd ünnepli a nagy kompromisszumot, hú, aközben Orbán újra jót mulat, hogy 15-szörre is átverte a baloldalt, a „libsiket” és az lesz, amit valójában ő akart kezdettől, jól kondícionált.

Az Együtt első verziójának sokkal liberálisabbnak kellett volna legyen, hogy a közép, az valóban közép legyen. De a Fidesznek (egy megfelelő médiakampánnyal, Nézőpont, KDNP, stb.) sikerül az alapvonalat sokkal jobbra tolnia és a kompromisszum helyét ezzel szintén jobbra tolnia.

A balosok mindig abból a totálisan naiv pontból indulnak ki, hogy ha ők ésszerűek, akkor a másik oldal is ésszerű és normális lesz és kapva-kap az ésszerű ajánlaton. Nem ez lesz, most sem, de az Együtt és vele a magyarok többsége jót szív majd.

Ez nem Bajnai Gordon üzleti tárgyalása ésszerű üzletfelekkel, ahol a diplomatikusság sokat hoz, és nem konzervatív alkotmányjogász barárokkal folytatott szakmai beszéletés, ez kőkemény politika és érdekérvényesítés. Az ezzel kapcsolatos képességekből, úgy tűnik nagyon nagy hiány van baloldalon.
@torró: Nem lesz kötelező, Te akkor is olvasgathatod az "Alaptörvényt".
@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
""törlésre javasolja a tervezet az alaptörvényből olyan ideologikus tételeket, mint a magzati élet védelme vagy a házasság megszorító értelmezése"

Ezzel nem értek egyet. Igenis szükséges az emberi élet védelme mint alapelve. "

Birka,...ugye tudod hogy csúsztatsz ?!?!
Magzati élet - emberi élet !?!?
"a Fidesz a saját konzervatív világképét erőltette rá a társadalomra" - szerintem ez nem valóságos, a Fideszt kizárólag a hatalom érdekli és ha kell konzervatív, ha kell antiklerikális, akár liberális, vagy bármi, a lényeg, hogy éppen azt erölteti rá, ami számára hasznosnak tűnik. Most épp bolsevik, csak bemázolja valamiféle konzervatívnak tűnő maszlaggal.
@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

"A házasság intézménye és a meg nem született gyermekek élete pedig alapérték."

neked. másnak meg nem feltétlenül az. egyáltalán hogy definiálod azt, hogy "alapérték"? éppen ezért nincs helye ott, ahová most bele van írva.
@torró:
" Én meg nem szeretnék valami zagyva liberálisok által összetákolt alkotmányt olvasgatni."

Meg van az Alaptörvény(etek) díszkiadása ?
Dobhatod ki,..már háromszor módosították...és még sokszor fogják !
Szép is az, amikor a senkik által meg nem választott, volt MSZ(M)P-s és SZDSZ-es arcok leülnek egymással szembe, és sötét szobák mélyén, a nyilvánosságot kizárva "alkotmányoznak". Bajnai, aki úgy lett miniszterelnök, hogy soha senki még csak nem is szavazhatott az általa képvielt és megvalósított kormányprogramról, Juhász Péter, (muhahahah), Árok Kornél (muhahahaha), régi SZDSZ-es cimbik, meg a mostani MSZP-ből kiszorult szerencsehuszárok, ehhez jön még Gyurcsány meg a slepjje. Erre mondta Horn Gábor hogy "kemény csapat". És ezek az emberek azt gondolják, hogy 2014-ben nyernek, és 2/3-uk lesz. Normális??
Azért akartok ti alkotmányozni fiúkák, mert ha a mostani érvényben marad - márpedig érvényben marad - mégeygszer nem tudjátok lerabolni ezt az országot. No, hát pont ez volt a cél.
Láttuk már mire képes ez a brigád 2002-2010 között. Olyanok vagytok mint a sáskák. Jönnek, megesznek, elpusztítanak mindent, aztán továbbállnak.
Az isten óvjon meg bennünket tőletek. Az Isten óvjon meg minket.
@dr kíváncsivagyok:
Ami nincs azt nem lehet kidobni:) De el sem olvastam.Úgy tudtam a FIDESZ az SZDSZ fiatal gárdája. Majd azt olvasom itt! Hogy nácik. Most meg, hogy bolsik. Most már várok hátha valahol lehorgonyoznak.
Azt is szeretném esetleg megkérdezni Bajnaitól, hogy erről mit gondol, hiszen ezeket ők ketten Gyurcsánnyal hozták össze, ezek tények:
A 2010-es kormányváltásra az elmúlt 50 év legnagyobb munkanélküliségét 11,8%-ot csinálta.
Az elmúlt 50 év legnagyobb államadósságát csinálta: GDP 82%, 8500-ról 20500 milliárd forint
2009-ben az elmúlt 50 év legnagyobb gazdasági visszaesését produkálta -7,5%GDP
2010-ben kormányváltáskor az elmúlt 50 év legnagyobb féléves államháztartási hiányát produkálta az éves hiány 120%-nak teljesítésével.
2008-ban 6 év kormányzás után IMF hitellel mentették meg az országot a csődtől és a kormányváltásig nem tudták a piacról fedezni a forrásokat.

Láttuk, erre képesek. Nem túl sok. Kérdezném, mitől lenne most más? Ezeket a helyzeteket újra lehetővé tevő alkotmányzt szeretnének az "úrak"?
Bocsánat! Most tényleg "más", mint "akkor" volt. Valahogy, így adta át a Bajnai vezette kormány az országot.

" A Bajnai-kormány cselekvési terve négy pillére

Azonnali válságkezelés

Ennek leginkább mérhető hatása a forint árfolyamának stabilizálódásában jelent meg. 31 milliárdos költséggel 100 ezer munkahelyet mentett meg a Bajnai kormány munkahelymegőrző programja.[13] Az "Út a munkához" program segítségével további 100 ezer alacsony képzettségű ember tért vissza a munka világába, sokévi passzivitás után.
A krízisalap támogatásaiból 100 ezer családnak jutott pénzügyi támogatás.
A távhő árát is csökkentették, ez 650 ezer család, összesen mintegy 2 millió ember életében hozott könnyebbséget.

Egyensúlyteremtés

A költségvetés egyensúlyának helyreállítása érdekében 1200 milliárd forintos megtakarítást hajtott végre a Bajnai kormány.

Ez, arányait tekintve, az elmúlt évtizedek legnagyobb hasonló kiigazításának tekinthető a világban.
Az államháztartási hiány 3,8 százalék alatt maradt, ezzel Magyarország megteremtette az Európai Unió egyik legfegyelmezettebb gazdálkodását.
A hivatalos adatok 2010. év elejére azt mutatták, hogy Magyarország rendelkezik az Unió országai közül az ötödik legalacsonyabb költségvetési hiánnyal.

Bizalom újjáépítése

A válságkezelő kormány programjának harmadik pillére a bizalom újjáépítése volt. Ez tette többek között lehetővé, hogy a jegybanki alapkamat 20 éves mélypontra volt csökkenthető, ami komoly segítséget jelentett a gazdaság újbóli felpörgetéséhez, így a vállalkozások jövedelmezőségének növeléséhez.

Növekedés beindítása

A nyugdíjrendszer átalakítása biztosította a nyugdíjasok járandóságát, de értékes munkaerőt is bent tartott a munka világában. A Bajnai kormány a szociális rendszerben is komoly átalakításokat hajtott végre.
Ezek arra ösztönözték a munkára képes embereket, hogy segély helyett inkább vállaljanak munkát, ugyanis így jobban járnak. Az adórendszerben is komoly, mindenki számára érzékelhető változások történtek.
Az adóátrendezés hatására 2010 év elején már több millió munkavállalónak emelkedett a nettó fizetése.
Egy átlagos keresetű emberé kb. 15 ezer forinttal, így nem volt szükség kormányzati kommunikációra arról, hogy mindenki jól jár.
Az adóátalakításoknak köszönhetően további 400 milliárd forint maradt a magyar vállalkozásoknál beruházásra és munkahelyteremtésre."
Csak szóltam. köszönöm.
:)
@gazso.fodor.istvan:
Fordítva ülsz a lovon. Abból kell kiindulni, hogy senki nem bizonyította a GMO-k egészségre való ártalmatlanságát. És itt elég sok trükközés előfordul. Például úgy kapott engedélyt a Monsanto az EU-ban a GM kukoricáira, hogy be sem nyújtotta azokat a vizsgálatokat, amiknek az eredménye problémás volt.
Aztán itt van még az egyneműek házassága, amit az E14 be akarna vinni az alkotmányba a liberális PC kódex szabályai szerint. Nyilván a melegparádék állandó sztárvendége, Gyurcsány Ferenc is Bajnai Gordont fogja támogatni ebben (mint ahogy minden másban is).

Nem vagyok egy őskonzi, tudomásul veszem hogy egyneműek is szerethetik egymást, de a kapcsolatuk sohasem lesz egyenrangú a különneműekével, mivel aból nem származik gyermekáldás, és a társadalom többsége ezt ugyanígy látja.

Akkor most ki akarja rákényszeríteni a saját értékrendjét a társadalomra?
@vasziljevics:

Ezen az alapon nem kell alkotmányos alapelve egy sem, mert úgysem ért egyet mindenki mindenben.
@dr kíváncsivagyok:

Az ember alapérték, ennyi. Ennek az alkotmányban a helye.
Itt van például a pozitív diszkrimináció az E14 alkotmányelképzeléseiből.

A többség nem akar az alkotmányba bevenni bármilyen diszkriminációt. Diszkrimináció a numerus clausus és a zsidótörvények esetében fordult elő, kétlem hogy ilyet akarna a többség, mint ahogy a fordítottját sem akarja.

Még mielőtt elkezdené valaki megmagyarázni: minden pozitív diszkrimináció negatív diszkrimináció is egyben a másik oldalról nézve. Ha azért kap meg valaki egy állást mert pl. cigány származású, az egyben azt is jelenti, hogy egy nem-cigányt elutasítanak a származása miatt, ami elfogadhatatlan a normális, jóérzésű emberek többségének.
Az E14 alkotmánytervezete, vagy bármelyik neoliberális rétegpártocska (DK, LMP) agyszüleménye sokkal inkább ráerőltetésnek mondható. Követi a régi bevált SZDSZ-es hagyományt, hogy néhány százalékos parlamenti képviselettel egy törpe kisebbség mondja meg mindenki helyett a frankót
A jelenlegi ellenzéki pártoknak már jóval a választások előtt a lehető legnagyobb konkrétsággal a közvélemény elé kell tárniuk közjogi elképzeléseiket, amelyeket a társadalommal és a szakmai szervezetekkel való egyeztetés nyomán véglegesítenek."

***
A többségi kormány alkotmányozási "munkálkodásából" ez az ami (többek között) kimaradt.
Nem csak az alkotmányozásban) hanem úgy általában mérhető) a szakmai egyeztetések, hatástanulmányok, a kommunikáció látványos hiánya.
@gazso.fodor.istvan: "A környezetkárosító hatás szintén enyhén szólva kétséges. " Pontosan erről van szó. Kétséges. Az elővigyázatosság elve alapján nem célszerű kiengedni a természetbe.

Gazdaságilag pedig a magyar termékek, különösen a vetőmagtermesztők számára jelentős versenyelőny, hogy gmo-mentes környezetből származnak a termékek.
Először is, a GMO-mentesség szintén egy erőszakolt ideologikus faszság, nem való alkotmányba, és kárt okoz az országnak.

Aztán a poszt állítja:
"a Fidesz a saját konzervatív világképét erőltette rá a társadalomra" és ez így is van.

Az interneten garázdálkodó kereszteslovag hozzászóló pedig teljesen el van tévelyedve:
"Igenis szükséges az emberi élet védelme mint alapelve. Úgyszintén hiba lenne a házasság intézményének erodálását lehetővé tenni."

Idétlen maszlag. A házasság intézménye egyáltalán nem az elborult konzervatív-keresztény oldal tulajdona. (Csak szemét módon ki akarja magának sajátítani.) Sokféle kultúrában, helyen és időben, régtől fogva sok formában létezik. Erodálódni nem tud, csak a hülye bunkó böszme ideológia erodálódik.

Pont mivel az ilyen nézetek idejétmúltak, azért a vallásos marhaságokat ki kell pucolni az alaptörvényből, alkotmányból vagy akárhogy is nevezzék.
Fontos lenne, hogy semmilyen vallást ne lehessen a parlamentbe vinni, vallási alapon ne lehessen pártot szervezni, ne lehessen vallással kampányolni.
Továbbá az egyházakat finanszírozzák a híveik, egy petákot ne adjon egyházaknak az állam. Semmiféle adókedvezményben se részesüljenek. Ez kellene legyen a minimum.
Plusz a gyermekek vallásra oktatását, a hittant bizonyos korig tiltani kellene. A kisgyerekek agymosását be kéne fejezni.
A csecsemőkeresztelés gyakorlatát azonnal beszüntetni.

Szimbolikus gesztusként a lelkiismereti szabadságot semmibe vevő Himnuszt - azt az istent imádó siránkozást - is mihamarabb le kellene cserélni egy normális műre.

Mert bizony az a sirám is rendszeresen egy világképet erőltet a társadalomra, mégpedig egy búvalbaszott istenfélő világképet. Meglehetősen primitívet, a villámmal sújtó isten a trogloditák fantáziáját feltételezi. A mai társadalom világképe ettől nagyon távol áll, az állam mégis kényszeresen tukmálja rá az áporodott istenes siránkozást, egy modern lelkesítő induló helyett.
Az Együtt 2014-nek addig nem hiszem el, hogy nem akar világképet bebetonozni, amíg Kölcsey ótvar Himnuszát állami jelképként meg akarja tartani.
"Az alkotmány magját, legitimitását aláásta a különféle aktuál- politikai célból táplált alkotmányos hangulat. Holott a módosított alkotmány már nem a Sztálini alkotmány. Miközben a tévtan még ma is ott él az emberekben.

Ha Magyarországnak volt nemzetközi tekintélye, akkor azt az alkotmány,- az alkotmányos rendszer stabilitásának köszönhette. (szögezte le Sólyom)
Eszméket kell képviselni, ez a gondolkodásmód húzza a világot, s mindezt hitelesen kell tenni. Hona gyakorta a hitelességgel szokott baj lenni."

****
"Sólyom László MTI által is idézett szavai szerint az alkotmányos kultúra hanyatlik, a kormánytöbbség "szinte naponta változtatja az alkotmányt, és rendeletekbe illő apróságokkal, rendelkezésekkel tölti fel".

www.napi.hu/magyar_gazdasag/solyom_az_alkotmanybirosag_elvi_rendcsinalasara_volna_szukseg.540264.html

anno) és most a Sólyom L. véleménye. Alkotmányos kultúra hanyatlik", a politikai kultúra pedig elég hiányos. szerintem.
:)
Hogyan hiteltelenítsük a másik véleményét, ha nem értünk vele egyet ÉRTELMES ELLENÉRVEK NÉLKÜL útmutató:
1. Nevezd liberálisnak: mivel ez a magyar nyelvben (és csak itt) az idióta szinonimája. KÖSZÖNJÜK SZDSZ.
2. Ha ez nem elég hatásos, nevezd kommunistának: nem hiszem, hogy különösebben magyarázni kéne, hogy miért van ennek a szónak negatív értelme.
3. Ha még ez sem elég, nevezd liberálkommunistának (made by Fkgp) na erre aztán biztosan nem tudnak mit mondani (főleg azért, mert ekkora baromságra nem lehet mit mondani).
Némelyeknél totális a sivalkodás, mióta a Bajnai Gordon belépett" , visszatért, a nagybetűs politikai életbe. (igazából el sem ment) :)
Nyugi, nyugi! Nem fog meghátrálni. Szerintem.
S ez jó.

Üdvözlendő, hogy a Bajnai vezette egyesület "Együtt 2014" párttá fog válni. Végre!!!
Igy legalább tudni fogják a nagybetűs népek, konkrétan, kit kell támogatni. Nagyok a reményeim, hogy sikerülni fog.
:)
Ugye-ugye: "Gyurcsány köszön vissza a Bajnai-féle alkotmánytervezetből", ez talán még rosszabb, mintha liberális lenne. Hát ezen még dolgozni kell, kedves Haza és Haladás, pont annyit, hogy minden maradjon a régiben és a bebetonozott figurák továbbra is uraljanak mindent. Ekkor talán, talán elfogadható.

Érdemes Demszky könyvét elolvasni: a Fidesz már 1990-től arra játszott, hogy a titkoszsolgálatok networkjét és az ügyészséget vegye át; mindkettő mostanra totálisan sikerült. Ehhez jött az AB, a médihatóság, az ÁSZ, a bíróságok folytathatnám. Ezt eltakarítani kicst nehezebb lesz, mint ez a tervezet bágyadt ésszerűsége. Biztos a Fidesszel meg lehet bármiben is állapodni, aha.

Nekik még akkor sem érdekük egy új alkotmány, ha az a mostaninál konzervatívabb (!) és még jobban bebetonozza őket. Ezt kéne megérteni.

www.origo.hu/itthon/20130115-a-fidesz-az-egyutt-2014-alkotmanytervezeterol.html
Kérdem alássan, hogy a termőföld és az ivóvízkészletek védelme miért nem érdemel külön nevesítést az alkotmányban?
Na! Ne már! hiába lopják ki a magyar földet".

"Orbán visszaszerzi "a zsebszerződéssel kilopott földet" "

gazdasag.ma.hu/tart/cikk/c/0/146859/1/gazdasag/Orban_visszaszerzi_a_zsebszerzodessel_kilopott_foldet

Ugye? milyen jó??
:(
miert kellene a termofoldetvedeni? "'

Hát! ezért)

Orbán szerint az osztrákok „kilopják” a magyar földet"

propeller.hu/itthon/2517911-orban-szerint-osztrakok-kilopjak-magyar

Szóval. Totális helyzet, gazdasági, politikai zűrzavar.
Bezony.
:)
www.mor.neplap.net/node/1548

"Az Alkotmánynak a politikai alkuk felett kellene állni. Nagyobb legitimációt adna neki, ha minden párt részt venne az alkotmányozásban,"

Na. Ja. Csak az - többek között- az volt a probléma, hogy a többségi kormány minden párt javaslatát totálisan lesöpörte az "asztalról", vagyis figyelembe sem vette.
Így, hát, egyoldalu alkotmányozási folyamat volt.
"Én nem tudom", mi a baj az "alkotmánykorrekciós csomag"-gal. ?Némelyeknek mi a problémája?
osztjónapot!
:)
korogi24: nagyon is logikus a tárgyalástechnikai érvelésed. Az az érme másik oldala, hogy az E14 most nyilván - és nagyon helyesen - bizonyítani szeretné, hogy középen áll. Tehát ha egy kevésbé centrista tervezettel állnak elő, sikerrel süthetik rájuk a "baloldali" bélyeget. Ezt még így is megpróbálják, és azok közül persze nagyon sokan meg is eszik, akik szerint a Fidesz jobboldali. Szóval ez a tervezet kettős célt szolgál szerintem. Egyrészt egy alkotmánytervezet, amiről tárgyalni kellene, és ebben az olvasatban tökéletesen egyetértek az érveléseddel. Másrészt az E14 pozicionálását szolgálja, és része a középre-jobbra nyitási folyamatnak. Ebből a szempontból pedig rettentően vigyázni kell, hogy ne tudják őket balra szorítani, és elszigetelni a centrista, ill. konzervatív szavazóktól.
Építészmérnök: az elővigyázatosság elve nem azt jelenti, hogy csak azt engedélyezem, amiben 100%-ig bizonyos vagyok. Olyan ugyanis nincs. Ezzel az erővel minden egyes technológiai újítást, gyógyszert, élelmiszert, stb. be lehetne tiltani. Meg a kolbászt is. Az alkotmánynak meg nem az a dolga, hogy tudományos vitákban állást foglaljon.
Ehhez külön gratulálok, jót derültem rajta!
"A módosítás a magántulajdonon alapuló piacgazdaság elvének pontosabb kifejezése érdekében a felhalmozott javak élvezetét és hasznosítását is a gazdaság alapvető értékei közé sorolja. A munka értékteremtő jellegére való utalást mint marxista frazeológiát a tervezet elhagyja."
Tábormegsemmisítő: nem ülök fordítva a lovon. A GMO-kat szigorú vizsgálatnak vetik alá, mielőtt engedélyeztetik. Tehát a GMO-k egészségre való ártalmatlanságát minden egyes esetben bizonyították. Ha elő is fordulnak valós, vagy állítólagos anomáliák, azok minden rendszerben megeshetnek. Tehát nem a genetikai módosítást kellene en bloc elutasítani (ezt szimpla demagógiának tartom), hanem a megfelelő hatósági ellenőrzésről kell gondoskodni.
Ezen mindenesetre lehet vitatkozni, de azt nem tartom helyesnek, hogy ez egy alkotmányban szerepeljen.
@gazso.fodor.istvan:

>A GMO-kat szigorú vizsgálatnak vetik alá, mielőtt engedélyeztetik.

azok csak féltesztek ...
a jelenlegi 90 napos teszt semmire se elég.
hosszú távú több generációs tesztek kellenének.
" The lack of developmental, reproductive as well as chronic or multi-generational tests is the subject of a heated debate for the GMOs currently available on the market."

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) e.on (1) E.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) MVM (1) mvm (2) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása