Jegybankelnökre várva

2013.01.11. | Felcsuti Péter | 19 komment

 

A közvélemény – a szakmai és a politika iránt érdeklődő, de inkább laikus része egyaránt – politikai oldaltól függetlenül izgalommal várja, hogy a miniszterelnök valamikor a következő másfél hónapban megnevezze jelöltjét a március 1-vel mandátumát kitöltő és posztjáról távozó Simor András helyére. Az izgalom, a várakozás sok más országban meglepő lenne, ám nálunk teljes mértékben indokolt. Végig tekintve az elmúlt, immáron több, mint húsz éven nálunk az volt normálisnak tekinthető, ha a kormány és a jegybank háborúban állt egymással és a kivétel az, ha nem.

 

Antall Surányival, Horn Bod Péter Ákossal, Orbán Surányival, Medgyessy, Gyurcsány Járaival és végül most Orbán Simorral igen csak feszült viszonyban volt, ami aztán esetenként a jegybank elnök idő előtti távozásához vezetett.

 

Miért a feszültség?

 

Nos, már az iskolásgyerek is tudja, hogy a modern kapitalista piacgazdaságokban a jegybank független a kormánytól, ami többek között abban is kifejezésre jut, hogy a jegybank elnök hatéves hivatali ideje átível a négyéves kormányzati cikluson és ezen idő alatt pozíciójából lényegében elmozdíthatatlan. A találmány nem új; az első világháborút követő hiperinflációs időkben az érintett országokat – Németország, Ausztria, Magyarország és mások – a nemzetközi közösség azzal a feltétellel szanálta, hogy a jegybankokat függetlenítik a kormánytól és feladatuknak lényegében kizárólag a nemzeti valuta értékének védelmét (az árstabilitást) szabták meg. Ez az elv túlélte a második világháborút és integráns részévé vált az Európai Unió intézményrendszerének, így a csatlakozó országok – köztük Magyarországok – alkotmányos rendjének is.

 

A független jegybank, és tevékenységének eredménye a stabil nemzeti valuta, valóban fontos értékek, ám a dolog még sem ennyire egyértelmű. A kormányok gazdaságpolitikájuk kialakítása során sokféle prioritást egyeztetnek össze és ennek során gyakran, mint korlátba ütköznek a jegybankba, amely kizárólag egyre, az árstabilitásra fókuszál. Ráadásul a kormányokat a választók választják, a jegybank elnököt pedig valaki kinevezi, ami a kormányokat gyakran arra ösztönzi, hogy a jegybankra, mint kisebb politikai legitimációjú egységre tekintsenek és ha kell, vagy lehet, megpróbálják meggyengíteni politikailag, vagy ha másként nem megy, törvényhozási úton (például a Monetáris tanács tagjainak a számát növelve, amit a Gyurcsány kormány épp úgy megtett, mint a jelenlegi).

 

A kormányok és a jegybankok konfliktusa tehát, ha úgy tetszik, „bele van kódolva” a rendszerbe. A fejlett demokráciákban ez a konfliktus inkább csak súrlódás, a fejletlenebbekben pedig akár nyílt összecsapás, folyamatos háború is lehet. Az olvasóra bízom, hogy eldöntse, Magyarország melyik csoporthoz tartozik.

 

Ráadásul a dolog valóságos tétje kisebb annál, mint amit ezeknek a konfliktusoknak a visszatérő volta és intenzitása sugall. A jegybank közvetlen ráhatása a gazdasági folyamatokra sokkal kisebb, mint amennyit feltételeznek róla és kiváltképp igaz ez, ha a kormány gazdaságpolitikájával hasonlítjuk össze. A legtöbbet a jegybank kamatpolitikájára szokás hivatkozni, mint ami nagy szerepet játszik a belföldi kamatszínvonal alakulásában. Ám ez így valójában tévedés; amióta a kereskedelmi bankok közvetlen jegybanki refinanszírozása megszűnt (Magyarországon nagyjából a 90-es évek végén), a jegybanki alapkamat sokkal inkább információs, mint pénzügyi jellegű. Az alapkamat változtatásával a jegybank csupán előretekintő, azaz a jövőre vonatkozó véleményét teszi közzé az infláció alakulására vonatkozóan, amit a piac szereplői – ha hisznek a jegybanknak – elfogadnak és beépítik befektetési/beruházási sőt fogyasztási döntéseikbe is (a befektetéseket és más jövedelmet termelő eszközeiket ezzel kamattal értékelik, azaz diszkontálják a várható jövőbeni jövedelmeket).  Ezek a befektetési döntések ily módon aztán valóban megjelennek a jövedelmet termelő eszközök jelenlegi árában (állampapír hozamok, banki hitel-betétkamatok, forint árfolyam). Ha viszont a piac szereplői nem hisznek a jegybanknak, akkor a kamatdöntésben megtestesülő álláspontját (emel csökkent, szinten tart)  nem fogadják el és ennek folytán a jelenlegi eszközárak akár az ellenkező irányba is elmozoghatnak (például a jegybank kamatot csökkent, de az állampapír hozamok mégis emelkednek, vagy a forint gyengül).

 

Ezért fontos a jegybank hitelessége, aminek a függetlenség a szükséges, de persze nem elégséges előfeltétel (nyilván jó elemzőkre és jó döntésekre is szükség van).

 

A fenti tankönyvi helyzet békeidőkre vonatkozik és ennek fényében az elmúlt huszonkét év története mintha azt sugallná, hogy Magyarországon ezen idő alatt mindig háború volt. Ám mi van, ha valóban kitör a háború, azaz valóban válság van? Vajon akkor is érvényesek ezek a szabályok?

 

A mostani válság azt mutatja, hogy a nagy jegybankok – az amerikai, a brit, az EKB, a japán – a válságkezelés érdekében hajlandók túlmenni a szűk értelemben vett törvényi mandátumokon. Ez elsősorban a bankrendszer közvetlen refinanszírozását, illetve a másodpiaci állampapír vásárlásokat jelenti, mely utóbbi célja az EKB esetében a gyengélkedő dél-európai országok költségvetése számára az adósságszolgálati költségek csökkentése.

 

Magyarországon a kormány, illetve néhány hozzá közelálló közgazdász a fentiekre hivatkozva igényli, hogy a magyar jegybank „tegyen többet a gazdasági növekedés érdekében.” Nos, a jegybank az én megítélésem szerint egy kicsivel valóban tehet többet, de nem sokkal. Konkrétan azt gondolom, hogy jegybank a kormánnyal közösen kidolgozhat olyan refinanszírozási konstrukciókat, amely lehetővé teszi a kereskedelmi bankok számára és ösztönzi is őket, hogy közép- és hosszú lejáratú hiteleket nyújtsanak a gazdaság különböző szereplői (lakosság, vállalatok) számára. Akár arra is lehetőséget látnék, hogy ne csupán a kamat és a futamidő legyen kedvező, de  a bankok a nemfizetési kockázat egy része alól is mentesüljenek. A hitelezés visszaesésének fő oka e pillanatban ugyanis a bankok kockázati averziója, más szavakkal a bankok attól tartanak, hogy az ügyfelek nem fizetik vissza a felvett hiteleket. Ez az aggodalom jogos, ám – mint annyi más dolog a gazdaságban – egyfajta önbeteljesítő jóslat is tud lenni: a bankok aggódnak, ezért szigorítanak (több fedezetet követelnek, árat emelnek),  ami rontja az ügyfelek helyzetét és következésképpen növekszik a bedőlt hitelek aránya. A bankok kockázati averziójának csökkentése tehát fontos eszköz lenne a hitelezési kedv élénkítésében. Ez nyilván elsősorban állami/költségvetési feladat, a jegybank ezen a téren az együttműködő/lebonyolító szerepet vállalhatja.

 

A másodpiaci állampapír vásárlás bármilyen említésre méltó volumenben azonban már off limits, azaz tiltott terület. Amit szabad Jupiternek – egy nagy gazdasági egység jegybankjának – azt nem szabad a kis ökörnek, egy gyenge, ezer sebből vérző, nyitott kis gazdaság jegybankjának. Ha ezt megtenné, azonnal számolnia kéne az Európai Unió/EKB ellenállásával és súlyos piaci reakciókkal is (aminek az eredményeképpen aztán drágább és nem olcsóbb lenne a költségvetés finanszírozása). A devizatartalékokról pedig nincs is mit beszélni. Ahhoz hozzányúlni kereskedelmi banki refinanszírozási, vagy pláne költségvetési célokra törvénysértő és egyébként életveszélyes is. 

 

Összefoglalva az új jegybank elnök egészen biztosan nagyobb bizalmat kap a jelenleg regnáló kormánytól és nyilván több együttműködésre lesz képes, vagy hajlandó, mint a jelenlegi. Ha az együttműködés nagyjából a fenti keretek között marad, az hasznos lesz, de a dolog természetéből adódóan nem lesz meghatározó az ország gazdasági teljesítményének javulásában. Ha lényegesen túllép a fentieken, egy újabb front nyílik az Európai Unióval és a piac büntetésével is számolhat. 

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr435010741

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.11. 11:26:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Jegybankelnökre várva 2013.01.11. 09:39:01

Az új jegybankelnök egészen biztosan nagyobb bizalmat kap a jelenleg regnáló kormánytól és nyilván több együttműködésre lesz képes, vagy hajlandó, mint a jelenlegi.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tehát az MNB lényegében önállóan nem befolyásolja a pénzmennyiséget.

A devizatartalék is érdekes. Azt hiszik az emberek hogy 'tartalék' azt gondolják ez valami széfben áll, holott az MNB kamatot fizet rá adófizetői pénzből. Na ehhez nem szabad nyúlni.
"a modern kapitalista piacgazdaságokban a jegybank független a kormánytól,"

Ja. Lásd még Járay Zsigmond...
képzeljétek el, hogy matócsy egy túlmozgásos emberszabású, akit nemsokára beengednek az mnb irányítótermébe, ahol ott áll egy csodálatos irányítópult, rajta sok, csilli-villi gombbal...
@politikus-omm: szerintem is rohadtul érdekes. nagyon érdekfeszítő dolog -valóban.:D
Pedig ki fogják pucolni a tartalékot, ha másért nem, muszájból is: már most két olyan költségvetési tétel van, amit beterveztek, de dőlni látszik (új autópálya-díj, NAv-hoz bekötött pénztárgépek) és ilyen lesz még egypár. És osztogatni is kéne (nyugdíjasok, tanári életpálya-modell?). A forint árfolyamot meg leszarják, különben is OV figyelmeztetett minden devizahitelest, hogy skerázzon a bankba árfolyamgátért, mert jön az Armageddon. És tényleg!
@politikus-omm: az is szar ügy, ha az ember tele pénzesládán ülve éhezik...
@Martian: Nincs az pénzesláda tele. Van X adósság meg Y tartalék. A kettő együtt(X-Y) adja a 80%-os GDP arányos adósságot. A jegybanki tartalékot leginkább úgy lehet elképzelni mint a hajón a tőkesúlyt. Nem jó cipelni (kamat különbözetet kell rá fizetni), de ha nincs akkor az első szellő felborítja a hajót. Ezért sem szabad levágni onnan.
Nehogy már a kormányszervó mondja meg, hogy merre akarok menni.
mekkora húzás lenne Simort jelölné?!
@TrueY:
" "a modern kapitalista piacgazdaságokban a jegybank független a kormánytól,"

Ja. Lásd még Járay Zsigmond..."

Olvasd el figyelmesen , ne csak ugass....erre is kitért az író...
@Martian:
"az is szar ügy, ha az ember tele pénzesládán ülve éhezik... "

Miért , Te megeszed a rezsire szánt pénzt ?
Akkor elárverezik a házad...
Ugyanez nagyban : bedől a forint és elszabadul az infláció !
"Ha lényegesen túllép a fentieken, egy újabb front nyílik az Európai Unióval és a piac büntetésével is számolhat. "

Márpedig túl fog lépni !
Ezt már most mindenki tudja !
Na és ? Majd jönnek az ügyvédek és elntézik ! Oszt' jó napot !
jegybank elnök = jegybankelnök
A jegybank őrködik a pénz stabilitása felett. Ez nem jött össze.
Az MNB 2012-ben is csökkentette már a devizatartalékokat, egyszerűen: az állam a lejáró deviza adósságait a forintban jegyzett állampapírok eladásaiból, kvázi forinttal (új deviza bevonása nélkül) fizette ki. Erre a MNB és az ÁKK közötti megállapodás (az ÁKK akár elad, akár vesz devizát, az MNB-nél vált) lehetőséget adott. Amúgy, amíg a „bőséges” uniós források nem apadnak el, 2013-ban 2-2,5 milliárd euró devizatartalék csökkenés, nagy problémát talán nem fog okozni.
'a modern kapitalista piacgazdaságokban a jegybank független a kormánytól,"

ja,meg az 1000 milliárd dolláros platinaérem...
Összefoglalva az új jegybank elnök egészen biztosan nagyobb bizalmat kap a jelenleg regnáló kormánytól"

Na. Igen. De "független" biztosan nem lesz, mármint e jegybank elnök személye........
“Katasztrofális” miniszterként aposztrofálja a világ vezető üzleti lapja Matolcsy Györgyöt. A jelző hivatalosan arra utal, hogy a politikus, aki esélyes a jegybank elnöki tisztére, katasztrofálisnak minősítette azt a politikát, amely idáig az erős forintárfolyammal küzdött az infláció ellen. "

www.168ora.hu/buxa/finanical-times-matolcsy-katasztrofalis-108876.html

"Orbán Viktornak van egy ász a kabátujjában a recesszióban lévő gazdaság megélénkítésére és politikai jövőjének bebiztosítására: hamarosan átveheti a teljes ellenőrzést a jegybank fölött, miután az MNB sokáig ellenállt neki – ezt már a Reuters írta ma.
Az új elnök várhatóan nem szokványos eszközök révén olcsó hitelekkel árasztja el a piacot – olyan eszközök bevetésével, amelyek eléggé ellentmondásosak még az olyan óriásoknál is, mint az USA, hát még a kicsiny feltörekvő országokban! "

"Az alapkamat a csökkentések dacára még mindig a legmagasabb az unión belül, a gazdaság nemigen tud kikecmeregni a recesszióból. Ez évre stagnálást jósolnak, így Orbán valószínűleg hajlamos lesz politikai kockázatokat vállalni."

.............

Tudjuk, bérelt helye van az országnak (mostanság) a világlapokban. "Katasztrófális". Tudjuk.
:(
Megértem, hogy a cikk alapvetően a banki hitelezés és az ahhoz tartozó MNB - majdan vélhetően növekvő - szerepével (is) foglalkozik, azonban arról igencsak kevesen és ritkán beszélnek ebben a kontextusban, hogy kell-e, s kinek az a hitel manapság! S milyen típusú hitelre volna a vállalkozóknak szüksége (inkább folyószámla hitelre, mint beruházásira). Szóval amiről szó lenne, az az, hogy nincs igazán igény hitelre (inkább ingyen pénz kellene mindenkinek - ld még uniós források!), mivel a gazdaság enyhén szólva sem pörög, azaz piac nyista!. Miért is akarna hitelt az, aki nem látja, hol adhatja majd el a megtermelt árut. S ha eladja, megkapja-e a pénzét érte (a példamutató állam is 60 mrd-dal tartozik beszállítóinak), s ne feledjük, emellett általános a nem fizetés és késve fizetés is a magyar piacon. Szumma szummárum, jó, ha a hitelezés beindításáról beszélünk, de kinek és mi célra akarnának a bankok majd hitelt adni, s egyáltalában mitől várható, hogy nő a piac, a kereslet, s ennek kapcsán a sikeres üzletek által felvett hitelből a pénz visszajuthat a bankhoz, s annak tulajdonosaihoz és/vagy betéteseihez? A banki hitelezés beindításával legalább egyenértékű, ha nem lényegesebb a piac beindítása és a fogyasztás felpörgetése - legalábbis a kapitalizmusnak ebben a mai, a fogyasztásra építő formájában. Ha nincs fogyasztás (nincs távlatosság, bizalom, hitel igény,stb.), akkor nincs szükség ilyen kiterjedt termelésre/szolgáltatásra, s nincs igény a gazdaság ilyen szintjére. Tehát, először vissza kell(ene) állnia a megelőző - vagy növekvő - össztársadalmi igény szintnek, s az ahhoz tartozó gazdasági szerepeknek, vagy ha ez nem valósulhat meg (mert tényleg a rendszer lényegi változását éljük meg nem tudván, hogy mi is jön ezt követően), akkor új megközelítésekkel a fogyasztói társadalom túllépésével kell inkább foglalkoznunk, s megtalálni a válaszokat a felmerülő kérdésekre.
(NB.: ezeket még én sem tudom, de vélem, inkább ez utóbbi lenne a feladata a ma közgazdászainak, társadalom tudósainak, közéletünk szereplőinek.)

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása