Privát sarok: Nemzeti dohány – volt

2013.08.13. | Dr. Heil Péter | 20 komment

 

„Én e szerencsét búsan ölelem;
E tartományhoz, úgy rémlik, jogom van:
Most alkalom hí föllépnem vele”

 

A történet tényleg hasonlít kissé a Hamletre. A külső és belső harcokban lassan felőrlődött, kivérzett, jobb sorsra érdemes Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökének széke idén április óta üres. Az intézmény erős, új vezér után kiáltott. És mint egykoron Fortinbras, 2013 augusztus 12-én Lázár János ünnepélyesen bevonult az NFÜ-be…

 

Az uniós fejlesztések intézményrendszerének elhúzódó átszervezéséről többször írtunk ezen a blogon, így a témáról már minden lényegeset elmondtunk. Hónapok óta tudható, hogy az EU-támogatásokból finanszírozott fejlesztési programok irányítását a FIDESZ tervei szerint 2014-től közvetlenül a szaktárcák végzik majd. A változást a kormány reményt keltő újdonságként kommunikálja, holott az valójában a 2006 előtti – kevésbé sikeres – rendszerhez való visszatérést jelenti. Az egyetlen kérdés, amire még mindig nincs egyértelmű válasz, az a „Lenni, vagy nem lenni”. Mármint: hogy 2014. Január 1-én az NFÜ formálisan is megszűnik-e, vagy „csak” jelentősen meggyengül. Ez azonban az ott dolgozókon kívül vélhetően keveseket érdekel igazán.

 

Nem is véletlen, hogy Lázár János tegnapi tájékoztatóját sem a meghirdetett téma „adta el”. Hírértéke sokkal inkább annak volt, hogy a Miniszterelnökséget vezető államtitkár-kormánybiztos

 

1.)    leuzsorásozta Csányi Sándort, ami kettejük korábbi vitáját ismerve nem meglepő;

 

2.)    szakállt növesztett, ami kétség kívül meglepő, bár kevéssé kardinális kérdés.

 

De a tréfát félretéve: a tájékoztatón azért elhangzott néhány olyan (fél)információ, amire a fejlesztéspolitika iránt érdeklődő polgár azért felkaphatta a fejét.

 

A piszkos tizenhárom

 

Először is, mint Lázár János elmondta: az utóbbi hetek során az EU a 2007-2013 közötti tervezési időszak tizenöt operatív programja közül nem kevesebb mint tizenhárom (!) finanszírozását felfüggesztette. A háttérben álló “különböző szabálytalanságok miatt” pedig alighanem 50-100 milliárd forintra meg fogja bírságolni Magyarországot…

 

A tizenhárom programból tizenegy vélhetően egy idén februárban nyilvánosságra került vita miatt nem kap további forrást Brüsszelből. Esetükben az Európai Bizottság mindenekelőtt azt kifogásolja, hogy az állami építési beruházásokat előkészítő közbeszerzéseknél az ajánlatkérő minisztériumok, önkormányzatok, közintézmények rendszeresen megkövetelték, hogy a tenderre jelentkező cégek mérnökei rendelkezzenek magyar kamarai tagsággal. Ez pedig – mint mondják – az uniós jognak ellentmondó versenykorlátozást valósít meg.

 

Az elmúlt pár hét során jó néhány szakértőt megkérdeztem erről. Az általuk elmondottak szerint a vonatkozó magyar jogszabályok – a tervező és szakmérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló törvény, ill. a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló törvény – a külföldi mérnökök munkavállalását előzetes kamarai regisztráció nélkül, kizárólag bejelentés alapján is lehetővé teszik. Az EU auditorai így nem is a jogi háttérbe, hanem a jogalkalmazás módjába köthettek bele. Abba jelesül, hogy az egyébként jogszerűen meg nem tagadható kamarai regisztrációt a tenderkiírók már a tenderre való jelentkezés időpontjában, nem pedig a megbízás elnyerése esetére várták el, ami a külföldről jelentkező cégeket az indulástól eleve eltántoríthatta, illetve a hazai pályán dolgozó magyarokkal szemben hátrányos helyzetbe hozta. Az NFÜ bűne pedig az lenne, hogy ezt a gyakorlatot a közbeszerzések ellenőrzése során tétlenül nézte.

 

Az EU pénzügyi ellenőreinek véleménye elvben vitatható lenne. Ha volna rá idő, ha a 2007-es operatív programok végéig nem csak két év volna hátra, meg lehetne fontolni, hogy Magyarország az ügyben az Európai Bírósághoz forduljon. Ugyanakkor, ha a kádi előtt olyan érvekkel jönnénk, mint Lázár János, miszerint eleve „nehezen elképzelhető”, hogy egy magyar közbeszerzés kivitelezésénél külföldi mérnök dolgozzon (!), nem jutnánk messzire. Ilyen üzenetekkel a kormánybiztos akarva-akaratlanul azt sugalmazza: a kormánynak tényleg esze ágában sincs az EUs mérnököket Magyarországra beengedni. Márpedig ilyen opciónk, amíg EU-tagok vagyunk, nincs, és nem is lesz. Erről kár lenne vitát nyitni.

 

Végtelen számsorok

 

A másik bejelentés – miszerint a minisztériumok „lustasága, bénasága vagy impotenciája miatt” a kormány komolyan tart attól, hogy 500-600 milliárd forint EU-támogatásnak rövid időn belül végleg búcsút inthetünk – még mellbevágóbb. Őszintén szólva: nem egészen világos, hogy Lázár miért pont ezt a számot említette. Tartok tőle, hogy a bajt valójában még így is jelentősen alulbecsülte.

 

Egyfelől, Lázár Jánosnak igaza van abban, hogy a hazánknak járó EU-támogatás teljes felhasználása érdekében egyre sürgetőbb feladat a támogatás teljes összegének odaítélése. Július végén a szerződéssel lekötött EU-források nagysága csak a teljes keret kb. 87-88%-a volt. Ráadásul biztos, hogy a támogatott projektek egy része nem fog sikerrel megvalósulni. Így valójában arra lenne szükség, hogy a kormány a támogatások odaítélésekor szándékosan túlvállalja magát. Így történt ez 2004-2006 között is, és akkor pont így sikerült végül 99,6%-os sikeres felhasználási arányt elérnünk. Ezzel a logikával az NFÜ-nek mintegy 1000 milliárd forintot kellene még odaítélnie, és 1500 milliárd forint értékű támogatási szerződést kellene még aláírnia, lehetőleg néhány hónapon belül.

 

Másfelől, az Unió által megítélt támogatást korántsem a döntéshozatal vagy a szerződéskötések lassúsága miatt fogjuk elbukni. A jogvesztő határidőket ugyanis az EU a kedvezményezetteknek szóló tényleges kifizetések nagyságához köti. Márpedig, a kifizetések üteme – egyetlen egy 2012 végi, átmeneti csúcsot leszámítva – folyamatosan és jelentősen elmarad attól, ami a strukturális és kohéziós alapok teljes felhasználásához kellene. Durva becsléssel, a jelenlegi felhasználási ütem mellett az a veszteség, amelyet Magyarország 2015 végéig várhatóan elszenvedne, meghaladná az 1200 milliárd forintot…

 

heil4.png 

 

„Most előre, bízvást.”

 

Lázár János, mint mondja, napokon belül sürgős intézkedések tervét terjeszti majd a kormány, illetve a Parlament elé. Jól teszi: ilyen helyzetben valóban összehangolt erőfeszítésekre van szükség. És szükség van egy erős vezetőre is.

 

Amire azonban még szükség lenne, az a bizalom erősítése volna. Az, hogy tizenötből tizenhárom magyar fejlesztési program felfüggesztés hatálya alatt van, azt mutatja, hogy ez a bizalom Magyarország iránt Brüsszelben végletes módon hiányzik.

 

Lázár János tegnapi fellépése nem erősítette a bizalmat. Tárgyalópartnerei aligha tudnak mit kezdeni az olyan üzenetekkel, miszerint Lázár új beosztottaitól azt követelné meg, hogy Brüsszel érdekeivel ellentétbendolgozzanak a magyarok érdekeiért. És ugyanígy minimum disszonáns az a megjegyzés, miszerint „ismert, hogy Magyarországon milyen eszközökkel lehet ügyeket intézni”, és hogy a kormánybiztos most, háromévi FIDESZ-országlás, és az EU-támogatások 95%-ának szétosztása után látja elérkezettnek az időt arra, hogy a „kapcsolati úton történő előrejutást” az NFÜ-ben felszámolják. Különösen, hogy egyes hírek szerint a támogatások befagyasztásának másik oka hírek szerint épp a támogatások odaítélésének átláthatatlansága volna.

 

Az új kormánybiztos tehát finoman szólva is ellentmondásos rajtot vett tegnap friss pozíciójában. A stílus, amivel a FIDESZ-féle támogatási rendszer kudarcairól beszélt, az eddigi sikerpropaganda tükrében elég szokatlan. Hogy mire jut mindezzel, még a jövő zenéje. Hamarosan, még az év vége előtt látni fogjuk mi is.

· 2 trackback

Címkék: fejlesztéspolitika privátsarok uniós támogatások

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr145458638

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Privát sarok: Nemzeti dohány – volt 2013.08.19. 14:59:16

A bejegyzést megosztották itt is: Coolhun.com

Trackback: Színház az egész világ? 2013.08.13. 16:53:39

Új darab van színpadon a médiában, a Gigászok harca - sokfelvonásos mű, és nem igazán tudható az sem, hányadik színhez tapsolhattunk ma. Az, hogy mi történt a függöny mögött még az előadás kezdete előtt, maximum pletykaszinten jutott el a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Véletlenül nem a saját kinevezettjeik ülnek a minisztériumokban? Ja, tényleg, igen. Lázár mondjon le!
Addig ne vágja le, amíg rendbe nem jön az ország gazdaságilag.
Vállalkozóként 10x-is meggondolom, hogy induljak-e pályázaton. Pedig jó lenne, tudnék is fejleszteni, embereket alkalmazni. De nekem fontosabb, hogy legyen vállalkozásom. Márpedig, ha nyerek, nagy az esélye, hogy belebukik a vállalkozásom. Az NFÜ-nél nagyon nagy a fluktuáció, olyan gyorsan cserélődnek az emberek, hogy senki se lát át semmit és senki se mer dönteni semmiben a félelem miatt. Minden levelet a lejárat napján küldenek, minél hosszabbra nyújtva a folyamatot. Jelentéktelen okokra hivatkozva tagadják meg a kifizetéseket. A vállalkozó meg csak vár, fizeti a hitelt, amíg bírja, aztán feladja és belebukik egy olyan pályázatba, amire lehet nem is volt igazán szüksége.
De akkor is bukik, hogyha a pályázaton elnyert pénzből megcsinálja a beruházást, aztán egy hét múlva államosítják a tevékenységét. Amitől függetlenül neki 5 évig fenn kell tartania a vállalkozását és fizetnie kell a hitelt. Ezért pályáznak főleg olyanok, akiknek egyébként is meg lenne rá a pénze.
Lézer János (igen, szándékosan írom így) határozottan politikusként jelent meg tegnap, mégpedig a kormánybiztosinál sokkal erősebb ambíciókat sejtető lendülettel. Ezért aztán nem kell mindent szó szerint értelmezni, az elmondottak nem annyira az EU pénzekről szóltak, sokkal inkább a választóknak.
Jól értem-e,hogy most akarjuk kipasszírozni a haldoklóból a jussunkat? Igazi keresztényi cselekedet-e az ilyesmi?
"Július végén a szerződéssel lekötött EU-források nagysága csak a teljes keret kb. 87-88%-a volt"

Attól hogy valamire szerződöm, az még nem lesz támogatásból kifizetett. Annak meg kell valósulnia, ha utófinanszírozom, akkor elszámolható kell hogy legyen, hogy támogatást lehessen rá lehívni. Az pedig, hogy a Közreműködő Szervezet és az NFÜ rábólint, még nem jelenti azt, hogy nem kell szabálytalanság miatt visszafizetni pár év múlva visszafizetni.
...és a 8000 milliárdból milyen fejlesztések történtek ?
A MUNKANÉLKÜLISÉG NŐTT, A SZEGÉNYSÉG NŐTT, AZ ÉHEZŐK SZÁMA NŐTT, ...

JAHH...HOGY SIKEREK IS VÓÓTTAK ? A GAZDAGOK SZÁMA NŐTT ! ELZÁRTÁK A KÖZKUTAKAT FEJLESZTÉSILEG ! EGYRE TÖBBEN JÁCCANAK TŐZSDEMANIPULÁCIJÓT ! IKERTRAFIKOT NYITOTT EGY HÁZASPÁR...EGYMÁS MELLETT !

mégis milyen fejlesztések történtek ?

EZERSZÁMRA SZŰNNEK MEG VÁLLALKOZÁSOK !

HOVA TŰNTEK A KIOSZTOGATOTT UNIÓS MILLIÁRDOK ?????
KIK GAZDAGODTAK BELŐLE ?
Ha van itt hozzáértő, mondja már meg nekem, mit jelent ez az orbáni mondat:

„A futball olyan, mint a bográcsgulyás. Folyamatosan teszünk bele, sosem veszünk ki, és a végén kész.”

Azt nem értem ugyanis, hogy ki dönti el, mikor van kész, és, hogy addig miből és mennyit kell beletenni, illetve, hogy amikor majd kész lesz, akkor mi lesz a gulyással?
Szerintem ezért is Gyurcsány a hibás.
Beküdte a zembereit az enefűbe hogy szabotáljanak.

Soha nem látott bénázás és hozzánemértés jellemzi a jelenlegi hatalmat. De ezen nem kell csodálkozni, ha vezetőnek egyedüli kitétel a lojalitás Orbán galerijához. Így lehet, hogy egy a saját hazáját (Vásárhely) legjobban eladósító nyighaj, senkiházi uralja a politikát.

Az is hányingert keltő, ha egy Lézer János uzsoráz. Lézer a luxusautók az adófizetők pénzéből, pofátlan nagyképű kijelentések. Takarodj Lázár!
@kvadrillio:

Hagyd, megtehetik. A bugyuta magyar hagyja, hogy bármit megcsináljanak, ha kap 2000 ft rezsi minuszt. Akkor lesz csak elegük, ha a következő válság után Európa egyik legkiszolgáltatottabb országának, Magyarországnak soha nem látott megszorításokat kell bevezetnie + IMF hitel.

De egyébként is haladunk a csőd felé. Egyre kevesebb vállakozás, egyre kevesebb adóbevétel, de egyre több osztogatás, elöregedő társadalom, csökkenő születésszám mellett növekvő nyugdijkiadások...

A lényeg az, hogy a szemétdombon a főkakas kapargáljon, mindegy az, hogy milyen az a szemétdomb.
Én ehhez az egészhez nem értek. Nekem csak az jön le, hogy ahol János ott van, ott forognak mindig a legnagyobb pénzek, a legnagyobb támogatások vagy gazdasági ágazati "átalakítások". Hát kavarni tud, mint a centrifuga, az általa létrehozott zavarosban meg nagyon könnyen halászhat.
Lézer Jani= Bolond lukból, bolond szél fúj. A szomorú, hogy még mindig nagyon sokan imádják ezt a szagot. Ők vagy haszonélvezők, vagy szimplán hülyék. :(
@lyia:
Beteg elme beteg gondolatvilágát hogyan????
1, azaz egy európai országot említs nekem, ahol az éppen regnáló vezető hobbiját támogatják és elsőbbséget élvez az eü, vagy az oktatással szemben.
HU jobban teljesít!
Piktorunk magánbankszámláján.
@lyia: Majd a szeretett vezírünk megmongya.
Gyanús nekem ez a Lázár úr! Nyíltan beszél polipokról, uzsorásokról utal a korrupcióra, a fejetlenségre, a töketlenkedésre. Mi a fene van már megint a háttérben?
@Le_Penseur:
Aggódjunk érte?
Majd még elüti a villamos.
ÉLJEN A PÁRT! CSAK A FIDESZ!
:D
@kvadrillio:

Az EU felzárkóztatási politika (kohéziós politka) egyik legnagyobb csapdahelyzete, hogy igen nehezen felmérhető, hogy a befektetéseknek mi az a haszna, ami egyébként nem jött volna létre. Ennek két oka van: az egyik a tervdokumentumok szakmai minősége (az ún. indikátorrendszer), a másik egyszerűen a közgazdaságtudomány, mint olyan.

Gazdasági fellendülés idején ez nem olyan nagy baj. Megy a szekér, növekedés van, mindenki jól érzi magát. Könnyű elhitetni, hogy a fejlesztéspolitika is sikeres. Amikor válság van, a fejlesztéspolitika önmagában nem tudja megfordítani a helyzetet. Ezt látjuk most.

Tény, hogy jópár éve, legalább 2009 óta, állami fejlesztési kiadás az EU-támogatásokon kívül lényegében nincs. Lényegében minden, ami manapság épül, EU-forrásból van. Sőt, a folyó kiadások egy része is. Ez nem jó, de még mindig jobb, mint ha nem lenne ez a pénz sem.

Évi 1000-1200 milliárd állami kiadásról beszélünk. Az nfu.hu honlapon megtalálható sokféle statisztika arról, hogy mi minden épült. Érdemes nézegetni, pl. mindenkinek a saját városára vonatkozóan.
@roli101:
A véleményéhez hasonlókat én is sokat hallok, és tény: nem ilyen lovat akartunk. Mégis azt mondom: ha úgy érzi, van lehetősége fejleszteni, ne hagyja ki a lehetőséget.
Vegye igénybe szakember (pályázatíró) segítségét. A versenyépességi támogatások (GOP) jelenleg az egyik legjobban működő támogatási forma. A szabálytalanságok nem a semmiből lesznek. Ha ellenáll a kísértésnek, hogy "okosba'" oldjon meg dolgokat, szerintem érdemes próbálkozni. A 25.000 vállalkozói projekt többsége azért rendben megvalósul.
@lyia:
angyalom, nem értesz a focihoz, nézzük a matekot!
tehát: ha a foci = gulyás, akkor
gulyás is = foci.
..folyamatosan teszünk bele, sosem veszünk ki, és a végén kész"
Lábjegyzet: azér' veszünk ám ki, és mi mondjuk meg, hogy kész e...

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma