Bizalom avagy a jó kormányzás gazdaságpolitikája

2013.02.19. | Haza és haladás | 12 komment

 

A magyar gazdaság kritikus helyzetben van: veszélybe került az európai centrumhoz való felzárkózás álma.

 

2012-ben Magyarország a recessziójával az Európai Unió egyik legrosszabb növekedési eredményét mutatta fel. A magyar foglalkoztatási adatok is lényegesen rosszabbak voltak az EU tagállamok átlagánál. Az elmúlt két évben az adóváltozások miatt az alacsony keresetűek nettó fizetése csökkent, a devizahitelesek terhei az árfolyam romlása miatt növekedtek, ezek logikus következményeként a lakosság fogyasztása is zsugorodott. A vállalkozásokat sújtó adók mértéke jelentősen megnövekedett, a kiszámíthatatlan kormányzati politika, valamint a különadók bevezetése csökkentette a hazai és a nemzetközi bizalmat, így a beruházások szintje a 2000-es évek elején jellemző 22-23%-ról mára 17 % alá csökkent. A kormány kapkodó és voluntarista, végső soron a lakosságot sújtó megszorító intézkedései hosszú távon rombolják Magyarország növekedési esélyeit, a kétharmados parlamenti többséggel való visszaélés, a jogalkotás kiszámíthatatlansága miatt hazánk lekerült a munkahelyeket teremtő befektetők térképéről. A gazdaságpolitika zsákutcájának legfontosabb tüneteként új magyar kivándorlási hullám indult el.

 

Mindez azonban nem pusztán az elmúlt két év gazdaságpolitikájának kudarca. Szembe kell nézni a rendszerváltás utáni időszak számos rossz vagy éppen egyoldalú kormányzati intézkedésének hatásaival. Ugyan a kilencvenes évek privatizációs gyakorlata lehetővé tette a külső eladósodottság érdemi csökkentését és az exportra termelő vállalkozások gyors fejlődését, eközben elképesztően nagy foglalkoztatási áldozatot követelt, illetve hozzájárult a magyar gazdaság duális szerkezetének fennmaradásához. A lakáshitelezés mesterséges felfuttatása a kétezres évek elejétől eltüntette a lakossági megtakarítások egy jelentős részét, ami a külső forrásbevonást tett szükségessé, ez viszont a magyar gazdaság sérülékenységét növelte. A 2001 és 2006 közötti fiskális alkoholizmus összességében olyan egyensúlyvesztést okozott, ami a világgazdasági válság kitörésekor lehetetlenné tette a visszaesés anticiklikus gazdaságpolitikával történő enyhítését. A 2006/7-es költségvetési kiigazítás a maga bevételorientált jellegével jelentős növekedési áldozatot követelt. A 2010-ben hatalomra került kormánytöbbség azonban ahelyett, hogy jelentős felhatalmazását kihasználva egy ésszerű és józan gazdaságpolitikával – a válság enyhülésével – növekedési és foglalkoztatási fordulatot tudott volna elérni, a kiszámíthatatlanságával, a kapkodásával, az adóemeléseivel és a megszorítási spiráljával csak rontott a helyzeten.

 

Változott eközben a világ is, hiszen a gazdasági válság bebizonyította, hogy nem nélkülözhető az állami piacszabályozás. Szó sincs a kapitalizmus bukásáról: jólétet és jobb életet csak az egyéni kezdeményezőképességre, a magántulajdonra és a szerződéses szabadságra épülő piacgazdaság teremthet. A közhatalomnak ugyanakkor – miközben minden eszközzel támogatnia kell a munkahelyeket teremtő vállalkozások minél rugalmasabb működését – erős versenyfelügyeleti és fogyasztóvédelmi hatáskörökkel kell rendelkeznie annak érdekében, hogy az egyén ne legyen kiszolgáltatott az erőfölénnyel rendelkező gazdasági szereplőknek, illetve hogy a nagy vállalkozások a működésük során jelentkező kockázatokat ne háríthassák át a közösségre. Világos piacszabályozási feladatokkal rendelkező, ezek ellátásában határozott és erős, de egyebekben önkorlátozó államra van szükség, amely nem hagyja cserben a polgárait, de nem is atyáskodik felettük.

 

Ahhoz, hogy újból javulni tudjon az életminőségünk, hogy gyarapodhassanak vállalkozásaink és polgártársaink, hogy emelkedhessen a munkahelyek száma és a közszolgáltatások színvonala, hogy választ adhassunk az öregedő társadalom és a klímaváltozás okozta kihívásokra, meg kell határoznunk a válság utáni Magyarország gazdasági növekedésének új alapjait. A kihívás, ami előttünk áll: szűk és kevés mozgásteret adó pénzügyi keretek között kell újragondolnunk növekedési politikánkat. Kiszámítható, világos, a nemzetközi körülményeket és jogszabályokat figyelembe vevő, a gazdasági teljesítményt ösztönző gazdaságpolitikát kell kidolgoznunk, amely választ ad arra, hogyan tudjuk az üzleti környezet javításán keresztül segíteni a vállalkozásokat, hogyan biztosíthatjuk a beruházások újbóli beindulását, hogyan tudjuk újraindítani a vállalati hitelezést, hogyan tudjuk elősegíteni a legnagyobb megtérüléssel járó és a legtöbb munkahelyet teremtő beruházások Magyarországon történő tartós megvalósulását, hogyan tudjuk az alacsony képzettségűek foglalkoztatását érdemben növelni.

 

A feladat kettős: egy fenntartható növekedési pályára kell állítani a magyar gazdaságot, de úgy, hogy az mindenekelőtt a foglalkoztatás növelését tegye lehetővé. Az exportra termelő, tőkeintenzív, külföldi tulajdonú vállalkozások beruházásainak ösztönzése elengedhetetlen a gazdasági felzárkózáshoz, de önmagában nem elegendő. A növekedésre képes hazai vállalkozások üzleti lehetőségeinek támogatása, illetve az alacsony képzettségű munkaerőt foglalkoztató cégek helyzetbe hozása nélkül elképzelhetetlen jelentős számú új munkahely teremtése.

 

  • A legfontosabb gazdaságpolitikai feladat a külső és a belső bizalom helyreállítása. A kormányzati magatartás miatt ma sem a külföldi befektetők, sem a hazai vállalkozások nem tudnak nemhogy évekre, de még hónapokra sem megalapozottan előre tervezni. Éppen ezért haladéktalanul kiszámítható szabályozási, mindenekelőtt adózási környezet megteremtésére van szükség.

 

  • A gazdaságpolitika tartós hitelességének helyreállításához elengedhetetlen a költségvetési tervezés és általában a fiskális politika szabályozási rendszerének és gyakorlatának megújítása. A tervezés külső kontrolljának a parlamentarizmus elveivel összhangban történő megerősítése mellett a végrehajtás tekintetében a közfeladat-ellátás mennyiségi és minőségi paramétereihez kötött finanszírozási rendszer fokozatos bevezetésére van szükség. A kiszámítható költségvetési politika növeli az üzleti élet szereplőinek bizalmát, valamint hozzájárul ahhoz, hogy a magánszektor beruházásainak újbóli beindulásán keresztül növekedjen gazdaságunk is.

 

  • A bizalom helyreállítása mellett fokozatosan, a vállalati hitelezés újraindításával párhuzamosan, azért cserébe az európai átlag szintjére kell csökkenteni a bankadó mértékét. A lakosság hosszú távú megtakarításainak ösztönzése elősegítheti, hogy a hitelezés újraindulására minél inkább külső források bevonása nélkül kerülhessen sor.

 

  • Az adórendszer átalakításában a társadalmi igazságosság jegyében a többkulcsos személyi jövedelemadó visszaállítására van szükség olyan módon, hogy a jelentősen az átlagbér felett keresők felső adókulcsának visszaállításával párhuzamosan az alacsony jövedelműek adóterhelése csökkenjen. A vállalkozásokat terhelő adóban a különadók fokozatos kivezetésére a beruházások és a foglalkoztatás ösztönzése mellett kerülhet sor.

 

  • Határozott állami iparpolitikát kell folytatni annak érdekében, hogy mind az exportorinetált külföldi tulajdonú vállalkozások, mind a fejlődőképes magyar középvállalkozások megtalálhassák helyüket a magyar gazdaságban. A szigetszerű gazdaságfejlesztés és a duális gazdaság meghaladásával a különböző méretű és tulajdonú vállalatok egymásra épülő termelési láncolatának létrejöttét és fejlesztését állami eszközökkel is ösztönözni kell. Külön hangsúlyt kell kapnia a közvetlenül vagy közvetetten alacsony képzettségűeket foglalkoztató ágazatoknak, így különösen a mezőgazdaságnak és az arra épülő élelmiszeriparnak, a megújuló energiaforrások kihasználásának, valamint – különösen az energiahatékonysági fejlesztések révén – az építőiparnak.

 

  • Az oktatási rendszer átalakításával – különösen a közoktatási és a szakképzési rendszer készségfejlesztési alapúvá tételével – a munkaerő-kínálat minőségét érdemben javítani lehet. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor az alacsony képzettségűek foglalkoztatásának növelésére a munkáltatókat terhelő közterhek célzott csökkentése mellett a munkaintenzív ágazatokra célzott gazdaságfejlesztési és egyszerűsítési intézkedéseket kell bevezetni.

 

  • Az állami fejlesztési intézményrendszer stabil, egyszerű és átlátható működésével az európai uniós forrásokat minél nagyobb arányban a foglalkoztatás növelésére kell fordítani olyan módon, hogy abból elsősorban a fejlődő magyar vállalkozások profitálhassanak.

 

Stratégiaváltás kell a magyar gazdaságban, méghozzá sürgősen. A régi működési modell tönkrement és az Orbán-kormány szakmai hibái még azt a keveset is lerombolták, ami értékes volt belőle. Bár mind Közép-Kelet-Európa, mind Nyugat-Európa a válság terhei alatt nyög, Magyarország még hozzájuk képest is csak a leszakadását tudta növelni. Ahhoz, hogy letérjünk erről az útról, sürgős irányváltásra van szükség. Az új gazdasági modell nem akkor lesz jó, ha kiszakítja az országot természetes közegéből és mindent felforgat, hanem ha levonja a világgazdaságban végbemenő változások, valamint a korábbi magyar kormányok tevékenységének tanulságait.

 

Nyugodt, biztos kézre és jó kormányzásra van szüksége az országnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr355088028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akkor érdemes gazdaságpolitikáról elmélkedni,ha nem kisebb nagyobb érdekkörök és pajszeros betörőkből feltört maffiózók,játszótere lesz az ország,megterhelve még ezeken felül a Zsiga Marcell féle párthülyegyerekek feneketlen étvágyával és az állami vízfej eltartásával.Az átkosban a fele sem volt ezek száma!
Mindez nagyon érdekes, de egy prezentációs anyagon kívül maga a program nem elérhető.
a forintgazdaság külső segítség nélkül nem fog lábra állni. marad stagnálás vagy a visszaesés az időjárás (mezőgazdaságtól) függvényében.

amit észre kellene venni, hogy a németek feladták a térséget. a keményvonalas vonal kerül többségbe. ők régóta azt mondják: németország egyetlen szövetségese tusk. a lengyel választási térkép mellé képzeljék oda a németet.
en.wikipedia.org/wiki/File:Wybory_parlamentarne_2011_zabory_powiaty.png
abból kirajzolódik egy új poroszország. a német keményvonalasok azt mondják, hogy németországnak elsősorban ebbe az irányba nyitni. kelet-európa többi részét el kell felejteni. a balkán passau-nál kezdődik. felteszem merkelék látva a kelet-európai választási eredményeket (orbán, ponta, fico, zeman) ezt könnyen be is látja. ez azt jelenti, hogy a magyar diplomácia szövetségesek nélkül marad.

ha egy befektető történetesen budapesten jár és esetleg megtekinti a parlament épületét, akkor megkérdi. az a zászló micsoda. hja, az. izé a székely zászló. megérti, hogy a szomszédban van egy román-magyar területi konfliktus. bizony nem fog idejönni, ahogyan tiranába se megy.

a lehetséges megoldási irányokat hagyjuk.
Elismerésem az alapos, sokak szemében eredményes munkájukhoz. A szavazók egy részének meggyőzéséhez ez/-ek/ bizonyára elág is lesz. Tanácsomra bizonyára nincsenek ráutalva, mégis engedjenek meg gondolatot, a sikerhez hozzásegítő javaslatot:
Közismert, hogy az emberek egy része érzelmi alapon, ideológiákra szavaz. Miután '56-ban a helyi egyetemen vezető voltam, a mi példánkat, az akkori példaszerű összefogást, amire most ugyanolyan szükség lenne. Öröm számomra, hogy a mai egyetemisták is követik példánkat, mert hasonló körülmények látszanak kialakulni. Nem "rátelepedve", de az Ő okos, forradalmi mozgalmukat is be lehetne vonni a változás megvalósításában. Természetesen az ideológia kidolgozásához szakemberre, ideológusra lenne szükség, hogy annak is hasonló alapja legyen, mint gazdaságpolitikájuknak.
Szeretném még megélni ennek "kvázi diktatúrának" a megbuktatását, a demokrácia helyreállítását.
Nagyon szomorú lettem, amikor elolvastam a javaslataikat, mert sajna az megint azt a 600-800 ezer embert akarja sarcolni, akik rendesen be vannak jelentve, zömében multinacionális cégeknél dolgoznak, s nem tudnak kibújni az adózás alól, s emellett az adócsaló, jövedelem eltitkolókat pedig jutalmazni fogják. Egy szó sincs arról, hogy az EVA-t megszüntetik, mert az sima legalizált adócsalás, hogy nem lehet alacsonyabb adózású országokba bejegyzett cégeknek osztalékot utalni, csak ha a végső magántulajdonost bemutatják (kivéve tőzsdei cégek), s ha magyar állampolgár a végső tulajdonos, akkor bizony az osztalékból az SZJA-t, s az egyéb járulékokat le kell vonni, mert az adóelkerülés miatt viszik ki a pénzt. A kötelező elektronikus fizetési megoldásokat, hogy ne lehessen a magyar tulajdonú cégeknél zsebre fizetni, és így tovább.,, De nem, Önök ezekkel nem bajlódtak, hanem ugyanazt a réteget akarják drasztikusan megsarcolni, akiket a baloldali kormányok a rendszerváltás óta folyamatosan kizsigerelnek, Önök valami miatt gyűlölik a középosztályt. Az Önök által előadott javaslatok alapján a Wallis tulajdonosai egy fillérrel több adót nem fizetnek majd, de az 500ezer Ft bruttó jövedelmű mérnököt gazdagnak kiáltják ki.. Ez az adórendszer sajna teljes mértékben eltántorít minden középosztálybelit Önöktől, mert nem egy normális ország irányába megy, hanem visszahozza a minimálbéres adócsalók aranykorát.
A közhatalomnak ugyanakkor – miközben minden eszközzel támogatnia kell a munkahelyeket teremtő vállalkozások minél rugalmasabb működését "

Hát! Ja! Csak az a probléma, hogy vállalkozások egyre-másra mentek tönkre, életek dőltek/dőlnek romba.
Nincs belső fogyasztás, nincs kereslet. Picike bérekből nem lehet még megélni sem. Nemhogy felpörgetni a fogyasztást.
Kiskereskedők (is) kénytelenek - eddig működő - üzleteiket bezárni. Sokaknak egy élete munkája van benne.
S akkor még nem elég semmi sem a nagy nemzeti trafikokkal, a kiskereskedőktől még jobban elveszik a bevételt, mert minden picike pénz számit. Elképesztő helyzet.
A "halott" vidéken pedig még elképesztőbb, még rosszabb.
Szomorú magyar valóság.
@Dagiiron:
Már megbocsásson, de akinek bruttó 500ezer a fizetése, annak sokkal kevesebb anyagi gondja van, mint akinek bruttó 220ezer. És utóbbiak vannak többségben!

Nem gazdag, de nagyságrendileg sokkal többet ér a nettója mint a bruttó 220ezer nettója.

Ha meg valaki ennyi fizetéssel kb. ugyanott tart ahol a part szakad, az bocs, de nem lesz ettől szimpatikusabb és senki nem fog együtt érezni vele, hogy "jaj nem elég ez a fizetés sem".

Régóta mondogatom, hogy a magyar igények legalább 30%-al a magyar fizetések felett léteznek és mindenki a külföldre mutogat, hogy ott mennyivel könnyebb. Nem igaz. Nem könnyebb.
Csak mi magyarok képtelenek vagyunk számolni és az igényeinket a jövedelmünknek és a kiadásainknak megfelelően alakítani.

Mert ebben az országban jelenleg az a trendi aki évente 4x nyaral, síel valami külföldi országban, aki újépítésű >30 milliós 160nm-es családi házban lakik és asszonynak is külön kocsija van, a gyerek meg magánbölcsibe, magánoviba jár, de minimum állandó bébiszittere van.

Ilyen igények mellett már megbocsásson tényleg nem elég a bruttó 500ezer se, megkockáztatom a nettó 500ezer se!
Kedves Haza Es Haladas! Eddig szivvel-lelekkel tamogattom Onoket, mert ugy gondoltam, hogy kicsit hozzam hasonloan technokratak es megvan a szaktudasuk ahhoz, hogy jo iranyba vigyek az orszagot, de most elbizonytalanitottak es megijesztettek. Nincs gondom a tobbsavos SZJA adoval, de a dolgok folyamatosan valtozank. Az AFA 27%, egyre dragabb minden, a munkalehetoseg egyre kevesebb, es bizony hiaba "nott" a netto fizetese a megcelzott csoportnak, akit Onok nagyvonaluan gazdagnak mernek nevezni, az a plusz tizezer forint ugy folyik el a lefolyon, hogy eszre sem veszi az ember. Talan eloszor meg kene szuntetni a korrupciot, kiszamithato gazdasagpolitikat folytatni, hogy beruhazasok legyenek, majd munkahelyek, talan csokkenteni kene az ablakon kidobott kozpenzeket, esszerusiteni az allami szervezetet, atlathatova tenni a partpenzeket, megszuntetni a politikusi allashalmozast stb. Aztan ha ezek megvannak, akkor utana majd lehet tovabb baszogatni engem is. Kezd nagyon, de nagyon elegem lenni. Mar csak Onokben biztam, de ugy latom ennek is vege. Evtizedek ota mast sem hallok, mint hogy mar csak most kell egy kicsit kibirni, mar csak most lesz egy kicsit rosszabb, mar csak most legyek meg egy kicsit szolidaris. Soha semmilyen tamogatast nem kaptam az allamtol, joval kevesebb barminemu allami szolgaltatast veszek igenybe, mint a tarsadalom 95%-a. Nem jarok orvoshoz (hal' Istennek), nem tomegkozlekedem, a hivatalokkal is ritkan van szerencsem. Ehhez kepest allandoan en fizessek minding mindenert egyre tobbet.
Mondom megegyszer nincs baj a savos adozassal, ha mondjuk mellette a tobbi osszeganyolt adot egyszerusitik, es csokkentik, ugy, hogy ram nezve is legyen hatasa. De ha csak meg tobbet vezetnek be, uraim, akkor en bizony a tobbi tarsamhoz hasonloan lepek innen, mert Onok is ugyanazt az utat tervezik jarni, mint a tobbiek, csak pepitaban! Aztan egy ido utan azoktol vonjak le a hulye adoikat a semmiert, akitol akarjak! Summa summarum, a sajat dolgukat tervezik megneheziteni!
Kezdem elveszíteni a türelmemet. Ezt mi is látjuk. Kell a vél,hogy miért is változtassunk. Ez így sajna nagyon kevés.
@Dagiiron: ez a gazdasági javaslat egyértelműen középosztályellenes, a szegény réteget a kevés bejelentett középosztálybeli megsarcolásával és a legfelsőbb tőkejövedelmből élők érintetlenül hagyásával kívánja a gazdasági modellt visszaállítani a régi pályára. Az a program, amelyik a Bokros csomagot a versenyképesség helyreállításáért dicséri, csökkenti a különadókat (a költségvetési lyukat nyilván majd a középosztály és a társadalom terheinek növelésével kívánja betölteni) minden lehet, de hiteles baloldali program aligha. Az igazi gazdagokat persze nem terheli, a tőkejövedelmeket majd szépen ki lehet vonni az országból, de majd a középrétegtől várják a szolidaritást. Majd jönnek az evások, a szürkefoglalkoztatás és utána az IMF hitel. Ha ennyire futja csak, akkor Bajnainak kár volt visszajönnie.
Érdekes hozzászólások...
Én igazán egy Mérsékelt pártot látnék szívesen mérsékelt politikával. (talán a svéd konzervatív-liberális Mérsékelt párt nem rossz példa bár csak kis mértékben ismerem a konkrét gazdasági lépéseiket így óvatosan fogalmazok).
Szerintem egy felsőbb adósáv bevezetése egyáltalán nem ördögtől való! Pláne hogy úgy tűnik mintha senki nem tudná hogy ha mondjuk havi 500ezer fölötti részre van a magasabb adósáv akkor egy 600ezres havi fizuval még alig érezhető a változás hisz csak 100ezer forint adózik magasabb sávval!
Ha meg mondjuk a havi 1 millió bruttós fizetéssel valaki mérges hogy lassabban jön össze a gyereknek az Audi-ra való de cserébe akár sok tucat szegényebb család gyerekeinek enyhülhet az élete... Nos ha ez utóbbi olyan megvetni való akkor én felvállalom. Nem mellesleg gazdaságilag egyértelmű a felsőbb adókulcs és a szegényebb dolgozóknak juttatott plusz jövedelem élénkítő hatása gazdaságilag, valamint a társadalmi feszültségek csökkenésén keresztül(a bérkülönbség olló szűkülése) csökken a szélsőségek térnyerése.

Mostanában sokat gondolkodtam hogy a gyerekemet mire tanítsam! Hogy a többi magyarral szemben kaparja ki a gesztenyét és ha a másik kis pénzéből lecsippenthet a saját hatalmas összege javára valamennyit azt tegye meg??
Vagy arra hogy ideje összefogni és ha a kevesebbet kereső el tud meni egy szinházba, vagy itthon nyaralni, pihenni, netán el tud menni nyelveket tanulni és képezni magát... és ezért az én, mondjuk milliós fizetésemből kell lecsippenteni, akkor ne sajnáljam mert látni kell hogy együtt tudunk boldogulni és ha szolidáris vagyok vele és ő is "gazdagodik", felemelkedik akkor jobb lesz a társadalom mintha egymást marjuk minden fillérért!

Emellett természetesen híve vagyok hogy az állami szabályozás erősödjön, de az állami vásárlások és mély beavatkozások(lásd pl saját mobilcég) csökkenjenek! Valamint az állam karcsúsodjon hogy az embereknél több pénz maradjon!
Az állami bevételek, adóbevételek meg növelhetők kényszer nélkül is, több ember nélkül is. Nagyon jó példák vannak rá hogy külföldön miért és hogy nőttek az adóbefizetések!

Ja és szerintem a legfontosabb lenne valóban a gazdasági bizalom helyreállítása! Ha akár havonta történik olyan változás amit a cégek nem tudnak követni és az üzleti terv tudhatóan tervezhetetlen akkor ezek a bizonytalanságok a vállalkozási kedvben megjelennek. A bankok hiába hiteleznének ha a cégek nem akarnak többet termelni és így nem akarnak beruházni, új hitelt felvenni!
"Nyugodt, biztos kézre és jó kormányzásra van szüksége az országnak."

Ez egy kissé paternalista nekem. Az ország majd eldönti mire van szüksége, nem?

Lehet (biztos), hogy nem ide illik, de ebből a logikából fakad - amivel szintén nem értek egyet -, hogy az "Együtt" közös "jó" kormányzásra készül az Orbánt-váltókkal. Szerintem ez egy kudarcos elképzelés!!! Bőven elég (szerintem ez a maximum!) volna a normális berendezkedés feltételeinek a kialakításához egy nagyon széles összefogás és azt követően lenne az IGAZI VÁLASZTÁS.

A "választás", az pedig választás - az ajánlatok közül.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) egyiptom (1) Egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) MVM (1) mvm (2) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma