Európai Unió és Magyarország 2013-ban: a gazdasági kormányzás

2013.01.25. | Haza és haladás | 1 komment

 

A Haza és Haladás Blog sorozatot indított annak érdekében, hogy a válság kezelésével küzdő Európai Unió és a válsággal küszködő Magyarország viszonyában idén várható történésekről, legfontosabb kérdésekről és konfliktusokról áttekintést adjon olvasói számára. A válságkezelés korábbi kudarcai után az Unió új fokozatba kapcsolt: az Európai Bizottság (EB) javaslatot tett a bankunióra, a fiskális unióra és egy politikai unióra, illetve megindult a vita egy tényleges gazdasági és monetáris unió kialakításáról is. Ahhoz, hogy Magyarország ismét megtalálja helyét az újjászerveződő európai közösségben érdemi változásokra lenne szükség szinte minden területen annak érdekében, hogy számunkra a valódi nemzeti érdekeinknek megfelelő megoldások születhessenek az Unióban és itthon egyaránt. Az előző rész az uniós alapértékeknek való megfelelés kérdéseit érintette, most a gazdasági kormányzáshoz kapcsolódó legfontosabb problémákról és feladatokról olvashatnak.

 

Túlzott hiány eljárás

 

Az EB 2012. november 7-én közzétett gazdasági előrejelzése szerint a magyar költségvetési hiány 2012-ben várhatóan a GDP 2.5%-a, 2013-ban pedig 2.9% lesz, viszont 2014-re ismét a 3%-os határérték fölé, 3.5%-ra emelkedik, ezzel meghiúsítva a hiány tartós csökkentését.

 

A Magyarországgal szemben 2004 júliusa óta folyamatban lévő túlzott hiány eljárást akkor lehet majd az EUMSZ 126 (12) cikke alapján hatályon kívül helyezni, ha a költségvetési konszolidáció tartós, azaz ha várhatóan a 2014-es hiány is a határérték alatt marad. Jelenleg ez nem teljesül. A 2012-ben és 2013-ban várható eredmények is bizonytalanok, jórészt egyszeri költségvetési intézkedéseken alapulnak, továbbá főként a bevételi oldalra, valamint néhány gazdasági ágazatra koncentrálnak. Magyarország költségvetési politikája értékeléséről a túlzott hiány eljárás keretében legközelebb az EB tavaszi előrejelzése alkalmából kerül sor (a február 22-én közzéteendő téli előrejelzés kapcsán nem készül EDP jelentés).

 

Amennyiben a túlzott hiány megszüntetését célzó intézkedések nem bizonyulnak megfelelőnek, a Tanács az EB ajánlására új határozatot fogad el az EMUSZ 126 (8). cikke alapján. Ekkor ismét határozatot hozhat a kohéziós források felfüggesztéséről.

 

Makrogazdasági egyensúlyhiány

 

Az EB az éves növekedési jelentéssel együtt 2012. november 28-án közzétette a makrogazdasági egyensúlyhiánnyal kapcsolatos riasztási mechanizmusról szóló második jelentést. A jelentés 13 másik tagállammal együtt Magyarország számára is előírja a makrogazdasági egyensúlyhiány felhalmozódásával és felszámolásával kapcsolatos előrelépés részletes felülvizsgálatát.

 

Az EB ennek a felülvizsgálatnak az elkészítését követően állapítja meg, hogy az egyensúlyhiány túlzott-e. A tavalyi felülvizsgálat eredményeként a tizenkét vizsgált ország közül egyikben sem állapítottak meg túlzott egyensúlyhiányt. Magyarországban ekkor megállapították, hogy komoly egyensúlytalanságok jelentős kiigazítása zajlott le. Az állami, valamint a magánszektor eladósodottságának mértéke bizonyult magasnak, ugyanakkor Magyarországon volt a külső eladósodottság a legmagasabb az EU-ban. Az idei jelentés - 2011-es adatok alapján - a tavalyihoz képest a nettó nemzetközi befektetési pozíció és az államadósság esetében az egyensúlytalanság enyhe csökkenését, a magánszektor eladósodottsága esetében az egyensúlytalanság növekedését, valamint a munkanélküliség területén újabb egyensúlytalanság fellépését állapítja meg.

 

 3.jpg

 

Az egyensúlytalansági eljárás tavalyi vizsgálati ciklusához hasonlóan várható, hogy az EB az eljárás megelőző ágában tett javaslatait az országspecifikus javaslatokkal együtt a 2013. júniusi Európai Tanácsnak terjeszti elő jóváhagyásra. A tavalyi tapasztalatok alapján nem valószínű, hogy a Magyarország makrogazdasági egyensúlyhiánya túlzottnak minősül.

 

Európai szemeszter

 

Az EB 2012. november 28-án adta ki a 2013-ra szóló éves növekedési jelentését. A jelentés tartalmazza a növekedést és a munkahelyteremtést célzó uniós prioritásokat a jövő évre. A 2013-ra megjelölt prioritások változatlanok 2012-hez képest: (1) a költségvetési konszolidáció elősegítése, (2) a hitelezési tevékenység visszaállítása, (3) a növekedés és versenyképesség elősegítése, (4) a munkanélküliség és a válság okozta társadalmi következmények megoldása, valamint (5) a közigazgatás korszerűsítése.

 

Az Európai Tanács várhatóan 2013 márciusában e jelentés alapján uniós iránymutatást bocsát ki, amelyben meghatározza a tagállami politikaalkotás irányát. A tagállamok április 15-i határidővel benyújtják konvergencia- és reformprogramjaikat. Az EB ezek értékelése alapján júniusban országspecifikus ajánlásokat tesz, amelyeket a Tanács megvitat, az Európai Tanács pedig jóváhagy. Június végén illetve július elején a Tanács formálisan is elfogadja az országspecifikus ajánlásokat.

 

Tavaly a Magyarország számára tett országspecifikus ajánlások költségvetési, költségvetési keretszabályozási, munkaerőpiaci és adóügyi, szociálpolitikai, termékpiacok szabályozását illető, valamint közlekedési és energiapolitikai természetűek voltak. Az idei országspecifikus ajánlások várhatóan a tavalyi ajánlásokon, valamint az éves növekedési jelentésben megfogalmazott prioritásokon fognak alapulni. A múlt évi ajánlások végrehajtásának értékelése folyamatban van. Egyelőre azonban még nem világos, hogy az EB miként fogja figyelembe venni a 2013-as ajánlások elkészítésekor, hogy milyen előrelépés történt az előző évben megfogalmazott ajánlások teljesítésében.

 

Makrogazdasági kiigazítási hitelprogram

 

Magyarország 2011 novemberében hivatalosan kérte a tárgyalások beindítását egy elővigyázatossági EU-IMF makrogazdasági stabilizációs programról. A tárgyalásokban a mai napig nem történt érdemi előrelépés, ugyanis a magyar fél oldaláról nincs jele a tárgyalási hajlandóságnak. Ezzel párhuzamosan az államadósság refinanszírozásának kockázatai az elmúlt hónapokban jelentősen enyhültek.

 

4.jpg 

 

Egy esetleges elővigyázatossági hitel gazdaságpolitikai feltételrendszere az EU részéről a fiskális és makrogazdasági felügyelet következtetéseit venné kiindulópontul. Az ilyen programban részesülő tagállamok - jelen esetben az euroövezeten kívüli tagállamok közül Románia - mentesülnek az Európai Szemeszter lépései alól, fiskális és makrogazdasági felügyeletük a program keretében történik.

 

Belső piac

 

2013 tavaszáig az EB előterjeszti a második egységes piaci intézkedéscsomag valamennyi főbb jogalkotási javaslatát. A 2012 októberében elfogadott második egységeges piaci intézkedéscsomag olyan, Magyarország szempontjából is fontos uniós szabályokat irányoz elő, mint például a további piacnyitás a belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatások területén, az elektronikus számlázás kötelezővé tétele a közbeszerzési eljárások során vagy annak lehetővé tétele, hogy valamennyi uniós állampolgár átlátható és igazságos költségek mellett vezethessen bankszámlát.

 

Szintén várhatóan 2013-ban fogadja el a Tanács és az EP a pénzügyi ágazat újraszabályozása keretei között korábban benyújtott bizottsági jogszabályjavaslatokat, többek között a hitelminősítők működéséről, a tagállami betétbiztosítási rendszerek harmonizálásáról, illetve a bankok szanálásáról szóló javaslatokat.

 

Az új jogszabályjavaslatok megjelenése mellett az EB várhatóan fokozottabb figyelmet fog szentelni annak, hogy a tagállamok végrehajtják-e a már hatályos belső piaci jogszabályokat. Az EB előreláthatóan külön koncentrál majd a korábbi energiapiaci liberalizációs csomagok, a szolgáltatási irányelv tagállami végrehajtására.

 

Folytatódik a felsőoktatási törvény és a kiegészítő kormányrendeletek vizsgálata, különös tekintettel a "röghöz kötésre".

 

Amennyiben nem kerül sor a vitatott jogszabályok módosítására, várhatóan az Európai Bíróság elé viszi az EB a Magyarország ellen az étkezési utalványok piacán lévő adózási jogszabályok, a kiskereskedelmi válságadó valamint a távközlési adó miatt indított jogsértési eljárásokat. A jogsértő állapot helyreállítását - várhatóan legkorábban csak 2014-ben - kimondó európai bírósági ítéletek komoly költségvetési kiadást okoznának Magyarország számára.

 

1_1.jpg 

 

Állami támogatások

 

Az EB 2012-ben nyújtotta be az állami támogatásokra vonatkozó eljárási szabályok valamint az egyes típusú állami támogatások mentesítésére vonatkozó szabályok módosítására irányuló javaslatát, amelyről várhatóan 2013 végén dönt a Tanács. A módosítások egyrészt erősítenék az EB jogkörét (pl. lehetővé tennék, hogy az EB az állami támogatások vizsgálata során közvetlenül a piaci szereplőktől szerezzen be információkat), másrészt lehetővé tennék, hogy a jelenleginél szélesebb körben mentesüljenek bizonyos típusú állami támogatások a bejelentési kötelezettség alól.

 

Ezzel párhuzamosan az EB 2013-ban tervezi módosítani a regionális támogatásokra, a környezetvédelmi támogatásokra, a kockázati tőkére valamint a kutatási és fejlesztési támogatásokra vonatkozó iránymutatásokat.

 

Habár Magyarország GDP-arányosan a harmadik legtöbb állami támogatást nyújtó tagállam (a GDP 1,33%-ával a 2009-2011-es időszakban), mégis abban érdekelt, hogy a többi tagállam által (sok esetben a támogatás abszolút értékét tekintve a magyarországit jóval meghaladó mértékben) nyújtott támogatást az EB alaposan vizsgálja, és indokolatlanul ne szélesítse a mentesített támogatások körét. Így kerülhető el, hogy más, a támogatások abszolút értékét tekintve Magyarországnál bőkezűbb tagállamok ne szerezzenek indokolatlan versenyelőnyt.

 

(Sorozatunk következő részében a 2014 és 2020 közötti időszak uniós keretköltségvetésével és az abból elérhető magyar részesedéssel valamint a kohéziós politikával foglalkozunk.) 

Címkék: gazdaságpolitika EU IMF-hitel túlzott hiány eljárás

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr1005043084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ma mondta minelnok, siker a gazdasag atala
kitasa.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása