Az Európai Bizottság előrejelzése, avagy „ajándékot hoztam is meg nem is”

2012.11.07. | BudgetMaker | 15 komment

 

2012. november 7-ét több okból is vártuk. Egyrészt ma derült ki, hogy az Egyesült Államok elnöke továbbra is Barack Obama vagy republikánus kihívója, Mitt Romney lesz-e. Ez a kérdés már magyar idő szerint kora reggel eldőlt. A másik, ennél jóval fontosabb mai esemény az Európai Bizottság (EB) őszi előrejelzésének nyilvánosságra hozatala volt, amely kora délután lebbentette fel a fátylat arról, mit is gondol az EB a sorozatos magyar próbálkozásokról (megszorításokról – sic!) a 3% alatti költségvetési hiány elérésére.

 

Mit mond az előrejelzés?

 

Azt elöljáróban azonnal leszögezhetjük, az előrejelzés a mesebeli „ajándékot hoztam is, meg nem is” fordulatnak megfelelő, hiszen ugyan az idei és a jövő évre 3% alatti hiányt vár, 2014-re már masszívan a határérték feletti deficittel számol. De nézzük sorban a részleteket.

 

 

 

2012

2013

2014

változás az előző év azonos időszakához képest

GDP

-1,2

0,3

1,3

Beruházások

-5,4

-0,4

0,9

Munkanélküliségi ráta

10,8

10,8

10,6

Infláció

5,6

5,3

3,9

a GDP%-ában

Államháztartási egyenleg

-2,5

-2,9

-3,5

Strukturális egyenleg

-2,0

-1,5

-2,6

Forrás: Európai Bizottság

 

 

Az előrejelzés kiemeli, hogy bár 2011-ben növekedett a magyar gazdaság, az idei év második felében recesszióba fordult, elsősorban a fogyasztás, valamint a négy éve folyamatosan csökkenő és immár történelmi mélységekbe zuhanó beruházások miatt. Az export az egyetlen, ami nem csökken, de a lassuló külső környezet miatt ez a szektor sem tud érdemben javítani a nagyon rossz növekedésen, ráadásul ezen belül is jószerivel csak az autógyártás az, ami valamennyire támaszt tud adni a GDP-nek. Sajnos a kilátásaink sem kedvezőek az EB szerint, elsősorban a gyenge potenciális növekedés (a legutolsó előrejelzések szerint a potenciális növekedési ütem a korábbi 4%-ról 0% közelébe süllyedt), a kiszámíthatatlanság és a rendkívül torzító – elsősorban a pénzügyi szférát érintő – adók miatt. A fogyasztás és a beruházások jövőre is csökkenni fognak, egyedül a lassan javuló külpiaci konjunktúra, illetve az autóipari gyártás segíthet 2013-ban az EB szerint. Így az idei -1,2% után jövőre 0,25%, 2014-ben pedig 1,25% lehet a növekedés. Azaz praktikusan jövőre is valószínű a recesszió.

 

Mindehhez az élelmiszerárak kilövése és a szektorális adók áthárítása miatt magasan beragadó infláció járul. Azaz, az Európai Bizottság is a gazdaságpolitikusok rémálmát:, a recesszió melletti inflációt, illetve stagflációt vár.

 

Végül a munkapiacról sem láthatunk jó híreket az anyagban. Bár az előrejelzés szerint a KKV-szektor a munkahelyvédelmi akcióterv nyomán növelheti munkakeresletét, a munkanélküliségi ráta stabilan 10% fölött marad a teljes horizonton.

 

A fentiek talán még eladhatók lehetnek egy általában is kihívásokkal terhes konjunkturális időszakban. Azonban az igazi feketeleves az államháztartási deficit alakulása, aminek 3% alatti tartása, illetve ezzel párhuzamosan a túlzott deficit eljárás alóli kikerülés gyakorlatilag a kormány gazdaságpolitikájának egyetlen céljává vált. A problémákat az is jelzi, hogy az előrejelzés deficittel foglalkozó részének címe is azt emeli ki, 2014-ben 3% fölötti hiány várható. Az EB úgy látja, hogy 2012 alapvetően rendben van, és bár a magyar kormány 2,7%-ra emelte a célt, a különadók, a magánnyugdíj pénztárakból második körben visszalépők és az – egyébként idén mégsem megvalósuló – frekvenciaértékesítés miatti egyszeri bevételek, továbbá az nemrég bejelentett zárolások 2,5%-on fogják tartani az idei deficitet.

 

A jövő év ugyanakkor már problémásabb. Az előrejelzés figyelembe vette a munkahelyvédelmi akcióterv és a két októberi csomag, valamint a – részben az utóbbi nyomán bekövetkező – alacsonyabb gazdasági növekedés hatását. Ezeken túl az Európai Bizottság úgy látja, hogy a költségvetési szervek jövőre a konvergencia programhoz képest a GDP 0,5%-ával többet fognak költeni, a Matolcsy csomagok hatása a GDP 1,5%-a (tehát 450 milliárd Ft a kormányzati közel 800 milliárddal szemben) lehet, míg az adóbeszedés hatékonyságából kb. 30 milliárd Ft jöhet be (szemben a kormányzati 150 milliárddal), a Valutaalappal kötött megállapodásból származó kamatmegtakarítás pedig nem várható. Az előrejelzés szokás szerint figyelembe vett kb. 0,5%-ot (GDP arányosan) mint megvalósítási kockázatot, illetve azzal is számol, hogy a GDP 1,75%-át (majd 600 milliárd Ft-ot) kitevő tartalékokból a kormányzat jövőre egy fillért sem költ. Mindezek alapján jól látszik, hogy bár az Európai Bizottság nagyon szeretne hinni a kormányzati ígéreteknek, melyek szerint mindenképpen 3% alatt tartják a hiányt, de nem tűnik úgy, hogy az EB ebben teljesen biztos lehet. Erre a vívódásra utal az is, hogy bár jelentősen (1%-ról 0,3%-ra) csökkentették a gazdasági növekedésre adott előrejelzést, a deficit ugyanúgy 2,9% maradt, mint a tavaszi előrejelzésben. Tekintettel a növekedést jelentősen erodáló megszorító csomagokra, ez alapvetően akkor lehetne alátámasztható, ha megszorítás jóval nagyobb, mint arra a strukturális folyamatok alapján szükség lenne.

 

Ami 2014-et illeti, a helyzet itt már nagyon komoly. Az előrejelzés figyelembe vette a pedagógus béremelés elhalasztását, számolt a növekvő kamatkiadásokkal, továbbá beemelte a Magyar Nemzeti Bank veszteségének kormányzat által figyelembe nem vett megtérítését. Mindezek miatt a várható 2014-es GDP-arányos hiány 3,5%, azaz érdemben meghaladja a határértéket.

 

Következtetések

 

Ami az Európai Bizottság anyagából egyértelműen kiolvasható: a deficitcsökkentés nem tartós és fenntartható. Ez nem nagy meglepetés, hiszen nem strukturális intézkedésekkel, hanem a növekedést megfojtó adóemelésekkel éri el a kormányzat az alacsonyabb hiányt. Ez azért is komoly gond, mert bár a túlzott deficit eljárást a 2012-es és 2013-as adatok alapján akár meg is szüntethetnék, mégsem valószínű, hogy a 2014-es túllépés miatt erre sor kerülhet. Így viszont a kormány utolsó megmaradt gazdaságpolitikai célja sem tud teljesülni. Különösen egyértelmű ez, ha figyelembe vesszük azt is, hogy továbbra is megmarad a hiány ingadozása, ráadásul az általunk vállalt középtávú cél (Medium Term Objective), a 1,5%-os GDP arányos strukturális deficit sem érhető el. Az előrejelzés szerint ugyanis bár 2013-ra ez a mutató eléri a célt, 2014-re 2,6%-ra ugrik az idei 2% után.

 

Összességében az Európai Bizottság igyekezett hinni a jövő évi konszolidációban, elsősorban azért, hogy ne kelljen – egyelőre példátlan módon – a kohéziós források felfüggesztését javasolnia az ECOFIN-nak. Ráadásul így időt is adott a magyar kormánynak, hogy a következő mintegy fél évben meggyőzze: a hiánycsökkentés hosszú távon fenntartható lesz. A túlzott deficit eljárás megszüntetéséről ugyanis leghamarabb jövő tavasszal dönthetnek az uniós pénzügyminiszterek. A 2014-es masszívan 3% fölötti deficit előrejelzéssel ugyanakkor azt az üzenetet is megküldte a kormánynak, hogy nem elégedett a jelenlegi folyamatokkal, hiszen a beruházásokat, a hitelezést és végső soron a növekedést teljesen lefojtó megszorításokkal nem fog tudni hosszú távon eredményt elérni. És persze – ahogy a mai nyilatkozatokból már tudhatjuk – Matolcsy György ugyan hihet a jövő évi 1% feletti növekedésben, de lassan fel kellene ismerni, egyelőre egyetlen előrejelzése sem jött be, kezdve a 2010-es 5-7%-os bővüléstől egészen a jövő évi 1,6%-os növekedésig. Nagyon itt lenne az ideje a tündérmesék helyett a gazdaság valóságos helyzetét tanulmányozni.

Címkék: magyar gazdaságpolitika túlzott deficit eljárás EB jelentés

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr464895887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

:0
és mi az szdsz javaslata?
a jelenlegi helyzetben mi az a konkrét, megvalósítható program, ami kivezeti az országot a válságból, és elhozza a tejjel-mézzel folyó kánaánt?
Mit lehet várni egy olyan szervezettől aminek az irányítása bolsevik terroristák és és legerősebb országa kgb besúgó alatt szenved? Minél előbb meg kell szabadulni ettől söpredéktől!
A munkanélküli ráta konstans adatsora hogyan képződik? Az ellátásra jogosultak, avagy a tényleges állástalanok is szerepelnek benne?
Ez egy jó írás, de már hetekkel ezelőtt lehetett hallani a sajtóban, hogy az EB nem akarja kivenni Mo-t az eljárás alól.
Nem nagyon tudnak mit tenni, mivel a drága magyar birka nép még mindig akarja, szereti és kéri Matolcsy/Orbán gazdaságpolitikáját.
@wmiki: Erre volnék én is kíváncsi. Mert lehet szidni a kormányt, sok mindenért joggal is, de sok választás nincs. A gazdasági válság elhúzódik, és hazugság, hogy csak Magyarországon van válság a kormány töketlenkedése miatt (friss cikk az Indexről: index.hu/gazdasag/vilag/2012/11/08/az_europai_bizottsag_szerint_nem_szabad_lazitani/ ), a válság pedig terhekkel jár. Ezt vagy közvetlenül a lakosságra lehet terhelni - Görögországban látszik a legszebben, hogy ez hová vezet - , vagy megosztani a bankokkal, multikkal stb.; ennek meg stagnálás az eredménye. Nyilván lehet másként válságot kezelni, mint Orbánék, de nagyon érdekelne, hogy ezt az alapdilemmát ki hogyan oldaná fel.
@Sir Galahad: " Erre volnék én is kíváncsi. Mert lehet szidni a kormányt, sok mindenért joggal is, de sok választás nincs. "

pedig van: lmgtfy.com/?q=%C3%A9szt+gazdas%C3%A1gi+csoda

működő modell. kétharmaddal megtehették volna, de gyávák és ostobák.
orbánék a chwbacca védelemmel operálnak, ami Magyarországon sikeres volt sokáig, mert a 2/3 nem beszél nyelveket.

www.southparkstudios.com/clips/103454/the-chewbacca-defense
Ami az Európai Bizottság anyagából egyértelműen kiolvasható: a deficitcsökkentés nem tartós és fenntartható. Ez nem nagy meglepetés, hiszen nem strukturális intézkedésekkel, hanem a növekedést megfojtó adóemelésekkel éri el a kormányzat az alacsonyabb hiányt."

Na. Igen. Az lenne az igazi nagy meglepetés, a társadalom egy hatalmas csoportjának (a leszakadó rétegeknek, kik, lassan- de biztosan haladnak az elszegényedés felé, kik kénytelenek közmunkát elvállalni) ha mindez forditva lenne.
Nem lennének esetleg naponta új adók bejelentve, növekednének - a jövedelmek,- a kereskedelmi forgalom.......
Végre elindulna valami", s nem az lenne tapasztalható, hogy a fránya" gazdaság nem akar működni. Hogy csak ennyit említsek. S így lenne esetleg elérhető, az alacsonyabb hiány".

Az a hatalmas probléma, hogy ez nincs így.

A másik) az említett társadalmi csoportot a legkevésbé sem érdekli, hogy mit mond az EB, vagyis, hogyan tolmácsolja? azt a Matolcsy. Már csak azért sem, mert mindennapi életminőségükben csak vegetálnak.
Őket az érdekli, lesz e egy kiszámíthatóbb jövő.
Úgy gondolom.
hm?
:(
@873ujr3rk: A belinkelt cikkben sok érdekes dolog van, de a legfontosabb hiányzik. Az utóbbi 10 évben Észtország GDP arányos államadóssága sosem lépte túl a 10 százalékot, 2010-ben elérte ugyan a 7 százalékos szintet, azonban sikerült visszaszorítani 5 százalékos szintre. Így tényleg könnyű gazdasági csodát csinálni - a mostani magyar kormánynak picit nehezebb a dolga, de tényleg csak picit, mert itt 80 százalék körüli volt ez az arány a kormányváltáskor. Ugye?
A munkában lévők száma csökkenni fog, de a munkát keresők száma is csökken (legalábbis ez a remény) mert folytatódik a kivándorlás. Más kérdés, hogy a kivándorlás pont a piacképesebb embereket érinti, de hát ez van. Romániában is ez tartja lenn a rátát, ahol a lakosság 15%-a ment külföldre, igaz nekik nyelvi okokból könnyebb is.

De a GDP biztos, hogy jövőre is csökken, nem tud nem csökkenni, a több éve tartó beruházási zuhanás miatt, a lakossági fogyasztás kizárt, hogy érdemben nőjön, hitelezés nem lesz (hacsak az MNB nem kezdi el hitelezni a Kotorékbankot ami aztán mindenkinek hitelez) ésatöbbi. Ez egy nagyon jóindulatú terv, biztos, hogy a végeredmény sokkal rosszabb lesz, de úgy tűnik mindenkinek az a jó, ha el tudjuk játszani, hogy lehet növekedés.
2013-ban tovább csökken az életszinvonal. Mondjuk a "felső tíznek" biztosan nem.
Pedig már most is totális a szegénység, s a helyzet.

****

Lázadnak a fideszes polgármesterek – nem jut a kondérból"

Közben továbbra sem dőlt el, hogyan alakítsák át a főpolgármester-választásra vonatkozó szabályokat. Akár az is elképzelhető, hogy főpolgármester helyett a kerületi polgármesterek tanácsa irányítaná a fővárost. Tarlós „azonos komolyságú” javaslata szerint az országot meg a megyei jogú városok tanácsának kellene irányítania.

Ha Fidesz vezetése elfogadja a fővárosi kerületek polgármestereinek ötletét, akkor a 2014-es országgyűlési választás után még egy fél évig nem kellene lemondaniuk a polgármesteri tisztségükről azoknak a politikusoknak, akiket a következő ciklusra újraválasztanak képviselőnek.
Az Index információi szerint a budapesti önkormányzati vezetők szerdai találkozóján fogalmazódott meg, hogy módosítani kellene a néhány hónapja elfogadott szabályozást."

www.168ora.hu/itthon/lazadnak-fideszes-polgarmesterek-nem-jut-konderbol-105491.html

Mondjuk elképesztő.

Éppen ideje, hogy elkezdődjön már végre valami. Üdvözlendő, hogy a Bajnai Gordon felvállalta. Mondjuk, Én mindig úgy gondoltam, hogy alapítania kellene egy új pártot, s aki nem csatlakozik, az lemarad.
:)
Bocsika! lemaradt)

Együtt 2014. Támogassa Ön is!
:)
Benyújtották a Matolcsy-csomagokat - Lássuk a részleteket!"

www.portfolio.hu/gazdasag/adozas/benyujtottak_a_matolcsy-csomagokat_lassuk_a_reszle

Ebből volt már elég. Nem kicsit, nagyon. Folyamatosan ezt olvasni, hallani. több mint elképesztő. Megélni, tulélni, a folyamatossá vált mindennapi nélkülözést pedig már szinte lehetetlen. Bizonyos társadalmi csoportoknak. Igen.
@Sir Galahad: "belinkelt cikkben sok érdekes dolog van, de a legfontosabb hiányzik. Az utóbbi 10 évben Észtország GDP arányos államadóssága sosem lépte túl a 10 százalékot, 2010-ben elérte ugyan a 7 százalékos szintet, azonban sikerült visszaszorítani 5 százalékos szintre. Így tényleg könnyű gazdasági csodát csinálni - a mostani magyar kormánynak picit nehezebb a dolga, de tényleg csak picit, mert itt 80 százalék körüli volt ez az arány a kormányváltáskor. Ugye?"

nem látom ez miért probléma. elmagyarázod kérlek ?
Kettő és fél éve a meg nem valòsított igéretek, az össze -vissza kapkodó ezért működésképtelen gazdasági programok, valamint a mérhetetlen probléma özön miatti felelősség áthárítás korszakát éljük. Az alkalmatlanság elfedése érdekében a folyamatos időbeni visszamutogatás és a gaz "nyugat "-aki csak velünk gonosz-nevetséges okolása a bajokért a non stop kormányzati kampány fő eleme. Egy karizmatikus vezető Franklin Roosevelt két és félév alatt kivezette az USA-t a gazdasági válságbòl, de napjainkban miért nem haragszik a gaz nyugat Lengyelországra, Csehországra, Szlovéniára, Szlovákiára stb. ? A szanaszét történő mutogatás a tehetetlenkedést palástolja és a tehetetlenkedés a kiváltòja annak az agresszivitásnak is ami a hatalom birtokosok korlátok nélküli randalirozásával jár, esetlegesen az igazságszolgáltatás szerveit is igénybe véve a politikai ellenfelek ellen. Az a demagog kommunikáció ami összefogásról, demokratikus egységről, meg többségi akaratròl beszél ismerős Rákosi meg Kádár beszédeiből. Milyen nemzeti összefogás az amelyben a mintegy nyolc millió választòpolgár közül hatmilliòt kirekesztettek és ellenségnek tekintenek. Milyen világ az emberek, ahol a közszolgálatban dolgozòk félnek kimondani véleményüket vagy szóba állni a mondvacsinált ürügyekkel elbocsájtott tizezrekkel, mert az egzisztenciájuk kerülhet veszélybe. Ez már a 70-es, 80-as években sem volt általános. Arra hivatkozni, hogy a megszerzett kétharmad mindenre feljogositja a hatalombirtokosokat, vagy egy százezres szimpátia tüntetés legitimizálja minden cselekedetüket bizony dőreség. Èn még emlékszem a kádári milliós szimpátia tüntetésre és a 99%-os választási eredményekre. Ez az ország Mohács óta nem volt ilyen szétesett és megosztott, ezért reménykedem, hogy együtt 2014-ig és tizennégyben a higgadtság, a megfontoltság nyer teret a haza és haladás, a milliók sajtó- és teljes szabadsága és a szolidaritás jegyében.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma