Borús kilátások

2012.10.04. | Haza és haladás | 3 komment

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány megbízásából a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest elkészítette a gazdasági folyamatokat és a 2012. augusztus 31-ig kihirdetett jogszabályok alapján kirajzolódó középtávú makrogazdasági és költségvetési pályát bemutató elemzését. A tanulmány egy ún. technikai kivetítés, szigorúan a KSH adatait és a Magyar Közlönyben megjelentetett jogszabályokat figyelembe vevő, a 2010 végén megszüntetett Költségvetési Tanács Titkárságán kidolgozott módszertanokra támaszkodó, elemzés, amelynek számítási eredményei nem tekinthetők előrejelzésnek, mivel nem számolnak jövőbeli gazdaságpolitikai döntésekkel – függetlenül attól, hogy e döntések megszületése mennyire valószínű. Mindazonáltal a tanulmány megállapításai összehasonlítási alapul szolgálhatnak minden elemző és gazdasági szereplő számára a jelen parlamenti ülésszakban tárgyalt törvényjavaslatok várható költségvetési hatásainak felmérésekor. Az alábbiakban az elemzés legfontosabb megállapításait ismertetjük.

 

A körülmények

 

A technikai kivetítésnek különös aktualitást ad, hogy a parlament bizonytalan időre elhalasztotta a költségvetési törvény zárószavazását, mivel általánossá vált a vélemény, hogy a törvényjavaslatban szereplő tervszámok nem megalapozottak, a konvergencia programban kitűzött egyenlegcélok teljesülését a várható makrogazdasági környezetben az eddig kihirdetett jogszabályok nem teszik lehetővé.

 

A szakértők számításaikban figyelembe vették pénzügyi tranzakciós illeték, a biztosítási adó, az energiaellátók jövedelemadója és a távközlési adó hatásait, mivel a vonatkozó jogszabályok már megjelentek, viszont sem az ún. munkahelyvédelmi terv, sem a jövedéki adóemelés hatását nem tartalmazza az alappálya. Az eredmények értékelésekor fontos korlátozó körülmény, hogy az alkalmazott modellszámítások feltételezése szerint a) 2012. augusztus 31. után nem születnek új gazdaságpolitikai döntések, b) a gazdaság középtávon visszatér egy lassú növekedéssel jellemezhető egyensúlyi állapotba és c) a kivetítési horizonton nem alakul ki sem pénz, sem tőkepiaci válság, vagy összeomlás (beleértve a vállalati beruházási döntések megvalósítását és az államadósság finanszírozását lehetetlenné tevő hitel-szűkét).

 

Rövidtávon fenntartható, de nem túl bíztató jövő

 

A tanulmány megállapítja, az alappályán a reál GDP 2012-ben 1 százalékkal csökken, az éves infláció, pedig megközelíti a 6 százalékot. Bár 2013-tól a növekedési ütem átvált pozitívba, tartósan még akkor sem tud 1 százalék felett stabilizálódni, ha nem kerül sor további, a trend növekedési ütemet csökkentő költségvetési intézkedésekre. 2012-ben nem látszik további, érdemi kiigazítási szükséglet. A 2012. évi költségvetési egyenleget javítja ugyan a magánnyugdíj-pénztárakból 2012-ben visszalépők pénztárakban felhalmozott vagyona (60 Mrd forint), de ez csak arra elegendő, hogy ellenételezze a külső tételek mintegy 60 milliárd forintos egyenlegromlását. Látható, hogy az alappályán a költségvetési egyenleg a 2013-2015 években 0,5-1,0 százalékponttal rosszabb annál, mint amit a hatályos konvergencia program előír.

 

A versenyszektor foglalkoztatása az időszak folyamán összesen mintegy 50 ezer fővel csökken. Ennek oka elsősorban a minimálbér-emelés és a kedvezőtlen beruházási környezet hatása, amelyet ellensúlyozhat a közfoglalkoztatás bővítése, de az aktívak létszámának – leginkább a nyugdíjkorhatár emelése miatti – növekedése a munkanélküliségi ráta emelkedését okozza majd a teljes horizonton. A technikai kivetítés módszertani elveinek megfelelően a kutatók nem számol a dokumentum azzal, hogy a jelenleg 140 ezer főre tehető közmunkás létszámot az állam a következő években emelné, mivel ez – minden egyebet változatlannak feltételezve – a kiadások növelését is szükségessé tenné.

 

A főbb makrogazdasági mutatók alakulása a technikai alappályán

romhányi2.jpg 

 

Így nem meglepő, hogy a munkanélküliségi ráta az alappályán – elsősorban a munkaerő-kínálatot növelő, viszont a munkaerő-keresletet csökkentő intézkedések hatására – gyors ütemben emelkedik. Ennek tényleges bekövetkezése természetesen nem valószínű, de a munkanélküliség csökkentése további, eddig ki nem hirdetett intézkedéseket feltételez, amivel a technikai kivetítésünk – a műfaj elveinek megfelelően – egyikkel sem számol. Ugyanakkor a magas munkanélküliség ellenére a reálbérek emelkednek, mivel a minimálbér és a szakképzett munkaerőre vonatkozó bérminimum nem teszi lehetővé a piaci bérek alkalmazkodását elsősorban abban a munkaerőpiaci szegmensben, ahol a kormányzati intézkedések a kínálati többletet eredményezik. A háztartások fogyasztása 2012-ben csökken, és – a fogyasztási adók emelésének hatására – 2014-ig a reál GDP-nél lassabban növekszik. Összességében a 2012-2015 időszak alatt a reál GDP 4,0 százalékkal, a lakossági fogyasztás pedig 4,5 százalékkal emelkedik.  

 

A technikai kivetítés azzal a feltételezéssel készült, hogy egy változatlan gazdaságpolitika a következő években piaci forrásokból finanszírozható. A jelen körülmények között a szakértők körében széles ugyan az egyetértés, hogy ez a feltételezés nem reális, de nem felejthetjük el, hogy a világpiacot elöntő likviditás körülményei között a jelenleginél lényegesen lazább költségvetési politika volt alacsonyabb kamatok mellett finanszírozható 2001 és 2007 között, tehát jóval több, mint három éven keresztül. Ha valamilyen okból a fejlett országok ismét a mértéktelen likviditásbővítés eszközéhez nyúlnának, akkor a gyakorlatban sem zárható ki egy ilyen szcenárió. Az államadósság a GDP 80 százaléka körül stabilizálódik annak ellenére, hogy a forint alappálya szerinti, összesen 13 százalékos leértékelődésének hatását a számításoknál a kutatók nem érvényesítették.

 

Kockázatok és nem mellékes hatásaik

 

A költségvetés tarthatósága szempontjából a technikai kivetítés számos kockázatot azonosított. Ilyen kockázat a költségvetési szervek tartozásállományának növekedése, amely az első nyolc hónapban elérte a 20 milliárd forintot.  Szintén komoly kockázatként számolnak a tanulmány készítői azzal, hogy, bár még nem fogadta el a parlament a vonatkozó törvényt, de a TB-járulékok célzott csökkentését, a kisvállalkozói adót és a kisadózó vállalkozások tételes adóját tartalmazó javaslatnak nincs költségvetési fedezete. Emlékeztetőül: az eredetileg benyújtott javaslat költségvetési hatása 300 milliárd forint. Reálisan számolhatunk azzal is, hogy az önkormányzatok egyenlege a választások közeledtével romolhat, amire az önkormányzati hitelfelvételek kormányzati engedélyezési rendszere lehetőséget is ad.

 

Az E.On gázüzletágának kivásárlása elvileg pénzügyi eszközvásárlás, és mint ilyen a maastrichti egyenleget nem érintené (a magyar, pénzforgalmi prezentációban parlamenti jóváhagyást igénylő kiadás), de ha az állam azért vásárolja meg a részesedést, hogy később tulajdonosként non-profit alapra helyezze a közszolgáltatást, vagyis nem kíván a befektetésen legalább normál profitot elérni, akkor a pénzügyi befektetés azonnali kiadásként számolandó el.

 

Az elektronikus útdíj bevezetéséhez szükséges beruházás költségeit sem a 2012. évi sem a 2013. évi költségvetés nem tartalmazza, a kormány még csak határozatot hozott a forrás előteremtésének szükségességéről. Mivel az útdíj-bevételeket a kormányzati költségvetési tervek (elsősorban a konvergencia program) tartalmazzák, ezért a beruházás értéke is költségvetési kiadást fog jelenteni a választott finanszírozási konstrukciótól függetlenül – a kormány becslése szerint 42 Mrd forint.

 

A külső tételek alakulása az alappályán 

romhányi3.jpg 

 

Kockázatként kell számon tartani, hogy a gyógyszerkassza nettó egyenlege várhatóan mintegy 20 milliárd forinttal rosszabb lesz az eredetileg terezettnél. A gyógyszertámogatások nettó értékének csökkentése érdekében bevezetett ún. vaklicitek azt is eredményezhetik, hogy a hazai gyártók - külföldi áraik megtartása érdekében – nagy mennyiségben vonják ki készítményeiket a belföldi piacról, ami a gyártási kapacitások bizonyos mértékű leépülését vonja maga után, az állam, és különösen a gazdaság egésze pedig – a csökkenő foglalkoztatás és az elmaradó adóbevételek miatt – többet veszít, mint amennyit a szűken értelmezett Egészségbiztosítási Pénztár megtakarít.

 

És végül jelentős, mintegy 200 milliárd forintos kockázatot jelenthet, ha a 2010-ben bevezetett telekom-adó ügyében még 2012-ben döntést hoz az Európai Bíróság. Szakértői várakozások szerint a döntés a Magyar Állam számára nagy valószínűséggel kedvezőtlen lesz, ami azt jelenti, hogy a bírósági döntés pillanatában kiadásként kell elszámolni azt a közel 200 milliárd forint befizetett adót, amit a telekom cégek visszakövetelhetnek. Egy ilyen döntés gyakorlatilag biztosan a 3 százalékos küszöb fölé emelné a 2012. évi maastrichti hiányt, mivel nem lenne már mód egyszeri adókivetéssel sem ellentételezni az egyenlegromlást. Mindez azzal a következménnyel is járna, hogy 2013 tavaszán nem kerülhetne ki Magyarország a túlzott hiány eljárás (EDP) alól. Amennyiben az Állam számára kedvezőtlen döntés csak 2013-ban születik meg, akkor az EDP alól kikerülhet Magyarország, ha még 2013-ban sikerül legalább annyira ellentételezni a hatást, hogy a hiány a GDP 3 százaléka alatt maradjon.

· 1 trackback

Címkék: költségvetés technikai kivetítés

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr614818652

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mire számíthatunk? 2012.10.04. 14:50:41

Mikor jön a feketeleves? Kérdezi sok gazdasági szakember, válasz egyelőre sehol. A kormány vetít - a költségvetési lyukakat betömő valódi megszorító intézkedéseknek még körvonala sem látszódik, helyette réteg-intézkedéseket hoz - például kedvezőbb lesz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha Matolcsy kiinduló alapja az, hogy "minden, ami a bürokráciát csökkenti, a vállalkozókról terhet vesz le, ingyen van az állam szempontjából", akkor miről is beszélünk?
Kerem a szerzok aruljak el, vagy vezessek le, hogy mibol fog noni a real-GDP 2013-ban? Nekem ez egyelore nem vilagos.

Tovabba a 0,8%-os fogyasztasnovekedes sem vilagos. A foglalkoztatottak szama nem no, real-jovedelmek nem latom mibol nonenek (latom, hogy a bermennyiseg inflacio folott no, de kerdes ez mennyire valoszinu es ebbol mennyi megy fogyasztasra), hitelezes nem lesz, import dragabb lesz, a pszichologiai kornyezet sem fog a lazulasra osztonozni, a lakossag szama csokken etc.

Szerintem egy komoly novekedesi bias van a tervekben. Ezt szeretnek a terv keszitoi es azt gondoljak a novekedes a base line es ebbol indulnak ki.

Arrol nem beszelve, hogy a koltsegvetesi kockazatok az MNB lepesek (hazai hitelezes mestereseges novelese es jegybanki tartalekok elkoltese - amit mainstream kozgazdaszok mint Mellar is jovendol) miatt nagyobbak (igaz, elvileg az inflacio aran a fogyasztas es a bevetelek igy novekedhetnek, de egy rakas a koltsegvetesen is jelentekezo negativ hatas is megjelenhet).
A bürokrácia csökkentése álságos, populista szólam akkor, amikor a jogszabályok és az államigazgatási struktúra változásai a náthajárvány sebességéhez hasonlíthatóak. Ugyan, ki a fene tud eligazodni ebben a szabálydzsungelben, az egymásnak ellentmondó, aprólékos szabályokban? Csak az, aki jól ismeri a bürokratikus rendet, sőt, azt is, hogyan lehet kicselezni vagy egyszerűsíteni. Maguknak a hivataloknak lesz szükségük több emberre ilyen körülmények közt - vagy zátonyra fut a közigazgatás. Derogációra lenne szükség: a túlburjánzó szabályok közül a lehető legtöbbnek eltörlésére, stabli igazgatási rendre, jól képzett apparátusra és nem kabinetirodai mindenhatókra. Akkor lehetne csökkenteni a létszámot. Ja, és kellene még jól működő informatikai rendszer is. De amíg a legolcsóbb és egyben legvacakabb szoftvereket szerzi be a hivatal, addig többe van a leves, mint a hús.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma