A magyar miniszterelnök esete a Nabuccoval

2012.05.24. | Korányi Dávid | 15 komment

 

Ritkán szoktam Orbán Viktor védelmére kelni, és nem pusztán azért – a teljes őszinteség jegyében – mert az elődjének dolgoztam. De a legújabb „félrelépése” a Nabucco kapcsán világosan mutatja, miért káros eljátszani az ember nemzetközi hitelességét: akkor is bajba kerülsz, ha egyébként csak a tényekre mutatsz rá.

 

Nemrég Orbán azt nyilatkozta Brüsszelben, hogy „a Nabucco bajban van”, és hogy még a MOL is – a hat cégből álló Nabucco konzorcium egyik tagja – kilép a projektből. Orbán kritikusai kapva kaptak a kijelentésen, és egyből különböző összeesküvés-elméletekkel álltak elő arról, hogy a kormány eladja az országot az oroszoknak. Olaj volt a tűzre, hogy Alexei Miller, a Gazprom alelnöke nemrég Budapestre látogatott, hogy véglegesitsen a Déli Áramlatról szóló megállapodást, melyet Moszkva az örökké problematikus ukrán útvonal semlegesítésére használ.

 

Csak rontott Orbán helyzetén, hogy ellenzékben még a Déli Áramlat heves ellenzője volt. Újdonsült lelkesedése magyarázatra szorul. Sokan és joggal kiváncsiak, pontosan milyen üzletet is akar kötni Moszkvával. Putyin bizonyára érzékeli a magyar miniszterelnök sebezhetőségét és nemzetközi elszigeteltségét. Az is igaz, hogy a méregdrága Déli Áramlat körül is hemzsegnek a kérdőjelek. Mégis, ha a Déli Áramlat egyszer valóban megvalósul, jobb, ha mi sem maradunk ki belőle.

 

Az EU Déli Gázfolyosó-terve, amelynek sokáig a Nabucco szinonímája volt, azzal a céllal született, hogy diverzifikálja a Közép-Kelet-Európai tagországok energiaellátását, amely még mindig túlzottan függ az orosz gáztól és az ukrán tranzittól. A Gazprom monopóliuma azt eredményezi, hogy ezeknek az országoknak az amerikai Henry Hub referenciaár öt-hatszorosát kell fizetni a gázért, miközben a német és francia fogyasztók is olcsóbban jutnak hozzá a kék fűtőanyaghoz.

 

Ezzel együtt a Nabucco már jó ideje problémákkal küzd. Az acélárak emelkedése miatt az eredeti 7.9 milliárd eurós ár majdnem kétszeresére növekedett. A konzorcium egyetlen tagja (RWE, OMV, Transgaz, Bulgargaz, BOTAS és MOL) sincs olyan pénzügyi helyzetben, hogy megengedhetné magának egy távoli és bizonytalan kimenetelű projekt finanszirozását. Mind a gazdasági válsághoz köthető gáz iránti kereslet gyengülése, mind a tervezett éves 31 milliárd köbméternyi gáz forrása körüli bizonytalanság hátráltatta a projekt megvalósítását. Türkmenisztán addig nem tud ellátóvá válni, amig a parti államok nem oldják fel a Kaszpi tenger felosztásának gordiuszi csomóját – már ha erre valaha is sor kerül. Igy azonban kezdetben csak évi 10 milliárd köbméter azeri gáz lesz elérhető. Ráadásul Azerbajdzsán és Törökország nemrég elhatározta, hogy megépítik a 16 milliárd köbméter kapacitású Transzanatóliai Gázvezetéket (TANAP): ez egyben az eredeti Nabucco elképzelés végét is jelenti, miszerint a cső Kelet-Törökországban csatlakozik a Baku-Tbilisi-Erzurum gázvezetékhez.

 

A Déli Gázfolyosó továbbra is nélkülözhetetlen eleme a közép-kelet-európai országok és a Balkán gáz diverzifikációs stratégiájához. Közép- és hosszútávon egy kezdetben kisebb kapacitással működő, de később bővíthető gázvezeték, mely csatlakozik a TANAP-hoz, így a BP SEEP vezetékterve vagy egy módositott Nabucco (Nabucco-West) életképes lehet. Reálisan azonban a Kaszpi régióból származó gáz legjobb esetben 2018-ra éri el csak Európát. Addig az érintett országoknak elsősorban a régiós összeköttetések létrehozására és megerősítésére és LNG (cseppfolyósitott fölgáz) terminálok épitésére kell koncentrálniuk. Ez utóbbi abban segíthet, hogy Oroszországon kívüli forrásokhoz jussanak – jelenleg ezt teszi Lengyelország és a Balti államok. Magyarországnak Horvátország segítségével sürgősen követni kell a példát. Noha a ciprusi megosztottság miatt sok a kérdőjel a Földközi-tenger keleti medencéjének újonnan felfedezett offshore gázforrásai körül, és a Gazprom is készül megakadályozni, hogy ezek elérjék térségünket, az LNG fogadókapacitás mielőbbi kiépítése fontos lehet ezek fogadására.

 

Orbán kijelentése ügyetlen volt és felesleges. Ugyanakkor a Nabuccoval kapcsolatos diagnózisa mindent összevetve helytálló: jelenlegi formájában a projekt olyan nehézségekkel néz szembe, amelyet pusztán politikai akarattal nem lehet leküzdeni.

 

Korányi Dávid az Atlantic Council Eurázsia Központjának igazgatóhelyettese Washington, DC-ben. A cikk megjelent a Hürriyet Daily News törökországi angol nyelvű hírportálon is.

 

· 5 trackback

Címkék: orbán viktor nabucco

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr214543078

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A negyedik opció 2012.05.25. 03:49:46

Elégedetlenek vagyunk Magyarország állapotával, és nem számítunk semmi jóra a meglévő politikai osztálytól, sem annak bal-, sem pedig jobboldalától.  Hagyományosan három lehetőség közül választ ilyenkor az egyszeri gondolkodó magyar ember. 1. Elmerül ...

Trackback: Matolcsy György életrajza 2012.05.24. 12:26:30

Unortodox nemzetromboló gazdaságpolitikusunk soha nem dolgozott a versenyszférában, ám MSZMP-s és “demokrata” múltja alatt is sokat igazgatott, elnökölt, kurátorkodott. Hogyan irányíthatja egy ország gazdaságát az, akinek egyetlen nap munka...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2012.05.24. 12:24:52

  Egy évnyi szociológus szakmai gyakorlata van, 24 éve agresszív, gátlástalan megélhetési politikus, aki 1990 óta ki se tette a lábát a Parlamentből, hogy körbenézzen a magyar valóságban. Szónoki képességei rendkívüliek, a politikai marketing és a...

Trackback: Harrach Péter eltüntetné a föld színéről az "istentelen" várost 2012.05.24. 11:24:15

Harrach Péter a KDNP parlamenti frakciójának elnöke sajtóközleményben fordult az ország lakosságához, akiktől azt kéri, hogy a címerében a Sátánt is megjelenítő várostól forduljon el minden hívő magyar, mivel annak elvetemültsége és Istennel való szemb...

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.05.24. 11:18:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Fidesz egész egyszerűen nem ért a gazdasághoz. Be kéne már látni végre.
Igazad van, OV az igazságot mondta alapvetően. Nem biztos, hogy jó időben és helyen. Persze a nagyobb kérdés az, hogy lesz-e egyáltalán déli folyosós projekt? Itt azért vannak más megoldások (SEEP, Nabucco West). Meg talán még a transzkaszpi vezeték ügye sem reménytelen.
A történettel más baj van, bár a szerző is említi mellékszálként:
Ellenzékben, mikor a kormány bejelentette, hogy a déli áramlatot IS támogatjuk, akkor a fidesz rákezdett, hogy ez az ellátást veszélyezteti. Ami nettó baromság, ha 2 külön úton juthatunk gázhoz (az eddigiek mellett), az csak jó. Mellesleg már akkor látszott, hogy a nabucco nem feltétlen jön össze, érdemes foglalkozni a másikkal is.
Most, kormányon, már fasza ötlet a déli áramlat és a nabucco-t lehet tovább gyengíteni a kiszállásunkkal. A 2 plusz útnál az 1 biztos biztonságosabb.

Azért sokan nem felejtik el, ellenzékben mit mondott a fidesz.
@dutscke_2012: Nem a Fidesz, mert Varga ért hozzá. Matolcsy segghülye, csak Orbán nem válthatja le, mert azzal beismerné hogy két évig nem csinált semmit.
Jó lenne olvasni azt a nyilatkozatot első kézből közlő forrást, amelynek tartalmára a posztoló hivatkozik, és amelyiket látva mi is tudhatnánk, hogy SZÓ SZERINT, pontosan mit is nyilatkozott, és SZÓ SZERINT, pontosan mikor, hol, mit mondtak a bírálói a nyilatkozatot hallva.

Mert így csak a találgatás van, a tények torzulása, torzítása és a saját érdekekhez igazítása van.
Közép-Kelet-Európa mely országokat érinti? Pláne mely EU tagokat? Vagy pozícióba kerülni már általános iskolai végzettség nélkül is lehetett?
Hogy tudná a Gazprom megakadályozni a Földközi tenger földgázának idejutását? Hadiflottát mégsem küldhet oda!
@No_Fidesz_No_Problem:
guglizz rá - sajtótájékoztató volt, több független hírforrás.
Tudod ilyenek ne nem csak a HírTv van ott hanem sok-sok újságíró (még tudsz követni?).
Orbán said: "Nabucco is in trouble", le is fordítsam???
@Kopi3.14:
Első kérdés: hát igen, én is próbálkoztam már többször több helyen rávilágítani arra, hogy Közép-Európa keleti része (Kelet-Közép-Eu) és Kelet-Európa közepe (Közép-Kelet-Eu) messze nem ugyanaz...
Második: üres halmaz
Harmadik: ennek ehhez nincs köze, végzettséggel sem tudják sokan, nap mint nap lehet a médiumokban felfedezni ezt
egy vezeték legfeljebb két szomszédos régiót tud összekötni. nem működik többesben. ezért nincs globális hálózat, csak térségi.

a török-azeri együttműködés nem lesz tartós ha ahhoz egy harmadik fél csatlakozik. anatólia és a kaukázus két szomszédos régió. az együttműködésbe harmadik felet nem fognak tudni bevonni. függetlenül attól, hogy a kaukázus önálló, vagy sem.

szerintem nem az egyébként. lehet itt keleti partnerségről beszélni. de "soyuz nerushimyy respublik svobodnykh, splotila naveki velikaya rus" (szövetségbe forrt szabad köztársaságok, a nagy oroszország kovácsolta frigy) van helyette. nem véletlenül vésték ezt minden úttörő agyába a ruszkik. a ruszkiknak nem kell a baltikum, a balkán, és hellász. de egészében kell nekik a kaszpi-tenger és a kaukázus.

külön-külön kell megegyezni a törökökkel, az arabokkal, a perzsákkal, és persze az oroszokkal. tehát nem egyiptommal vagy a szaudiakkal kellene tárgyalni, hanem az arabokkal en bloc. persze ehhez a másik oldalon a középeurópai föderációnak kellene összállni. nem a balkáni bohóc államoknak (közte magyarországnak).

nagyon sok szempontból időszerű - valószínűleg túlcsodulna a komment doboz ha leírnék mindent, hogy miért - a középeurópai föderáció. utoljára 1918-ban volt ennyire fontos. akkor össze kellett volna adni egy sigmaringeni fiút, és egy lotharingiai leányt. egyesíteni a hohenzollern és a habsburg dinasztiát, és kikiáltani a középeurópai császárságot. nem lett volna második nagy háború. de most is erre van szükség. ha a kereskedelmi háborúban nem akarunk hosszabbítást.

egy bundesrepublik, amiben magyarország ugyanolyan szabadállam, mint ausztria, vagy bajorország. ezt kell a mainstream médiában bemondani. bajnai - a konzervatív értelmiség körében - simán nyerne ezzel. működik a berlin-warschau, a wien-pressburg tengely. a szlovákok ezért csinálhatnak szinte bármit kisebbségi ügyekben. prágában elnököt, budapesten miniszterelnököt kell cserélni. fél év alatt tető alá lehetne hozni középeurópai kezdeményezést. visegrádi bohóckodást el kellene felejteni.

a budesrepublik dolgot úgy lehet elmagyarázni a nézőgyerekeknek, hogy még mindig jobb lenne debrecennek, vagy a győrnek a budesliga 2, mint a magyar embé (sic) 1. és miért ne lehetne az, hogy a ferencváros egyszer bajnokin fogadja a bayern münchent. ezt egy huligán is megérti. miskolcon az avas lakótelepen megértik, hogy a diósgyőrnek és a kassának egy ligában kellene fociznia.

de ha sorba vesszük a közéleti kérdéseket, akkor azokra szintre mindegyikére a válasz a középeurópai (szövetségi) rendezés.

középeurópai médiatanács kell, középeurópai bíráskodás, középeurópai oktatás, középeurópai vasút. szövetségi keretek felső szinten, alatta pedig régiós. bundesbahn (intercity), és regionalbahn (intertown). szövetségi olaj, és gázvezetékek kellenek, térségi tározók, finomítók. de a régiónak nem statisztikai céllal kell léteznie, hanem közjogi értelemben kell működnie. függetlenül a pártoktól pártoktól az egyéni képviseleten alapozva. első körben lehetne a magyar szabadállam egyetlen régió. de osztrák mintára a pólusvárosok köré szerveződhetnének a vidéki országrészek. debrecenbe befut a szövetségi intercity, és hajdúszoboszlóra megy a térségi intertown. nem kell máv. szövetségi gerincvezetékek, és koncesszióba kiadott térségi közművek. nem pártállami, hanem szövetségi (federal) és térségi (regional).

kétoldalú gazdasági megállapodások, ahol egyik fél: mitteleuropa. a másik az orosz föderáció, vagy anatólia, vagy perzsia, vagy az arab liga. ebben kellene gondolkodni, és nem abban, hogy a balkáni bohóc országok (közte magyarország), és a balkáni államok kölcsönösen előnyös megállapást kötnek az oroszokkal, vagy iránnal. washington nem tud megállapodni teheránnal. akkor hogyan kötne előnyös megállapodást tallin, pristina, vagy akár budapest. mindegy, hogy gyurcsány megy oda, orbán, vagy bajnai.

szóval ez dávid gyerek azt nem érti, hogy nem azon múlik ez, hogy mennyi az acél ára. oké, persze egy része ilyen egyszerű matek. a másik része a tradíció. a szultán, a cár, a sejk, a sah a célokhoz szabja az acél árát. kifelé monarchiákban kell gondolkodni. befelé államszövetségekben.

magyarországon ehhez nem kizárólag gazdasági, hanem közgazdasági és közjogi választ kell egyszerre adni. nem nemzetállam kell, hanem bundesrepublik. egyéni képviseleten alapuló district -> region -> federation hármas. és ehhez kell rendelni az iskola, a bíróság, a föld és a bánya ügyeit. az egyéni képviseletből középeurópa vallási térképnek kell kirajzolódinia. a szocik az északi mintákat követő evangelikusok, a liberók a nyugati mintákat libertárius atlantiak, a konzik a katolikus déliek, a nacionalisták pedig szovjetorosz mintákat akarnak. és ezt kell felülírni az unionizmussal. de az unionista fordulat előfeltétele a szövetségi rendezés. feudális->föderális váltás. ami egy mini rendszerváltás.
@kendeffybotond: @PioDVD:
végig lehet ezt sakkozni. de a végén az jön ki, hogy középeurópának oroszoktól érdemes gázt venni, és az araboktól olajat. ez amit egyébként mindenki bemond.

a kaszpi-tenger környéke, és a kaukázus nem önálló. lehet mondani, hogy grúz, azeri, türkmén és kazah gáz. de az valójában mind szovjetorosz gáz. majdnem mindegy, hogy a rossiyskaya imperiya melyik csücskéből importálunk.

iráni gázt venni megint csak mítosz. nem csak azért, mert ez nem tetszene az amerikaiaknak. hanem mert csővezetékkel csak szomszédos makrorégiókat lehet tartósan összekötni. az nem véletlen, hogy a szovjetorosz gáz gyakorlatilag nem ér el az atlanti régióba. fel sem merül, hogy franciországba szállítsanak. nemcsak az atomerőművek miatt. hanem azért is, mert csővezetékkel csak szomszédos makrorégiókat lehet tartósan összekötni. egy kétoldalú üzleti megállapodásba egy harmadik bevonása mindenki tárgyalási pozícióját rontja. a franciák miért is akarnának függni az oroszoktól, és a németektől.

iráni gáz esetén nemcsak a perzsáktól függnénk, hanem törököktől is. és ugye egyik népnemzet sem a jótékonykodásáról híres. ez vajon miért lenne jobb, mint az orosz függés. vajon miért? ezek a térségek gázeladás nélkül is vannak. az oroszok viszont egyedül középeurópába tudják eladni a gázt.

szóval egész egyszerűen az van, hogy európán kívülről az oroszoktól lehet venni gázt. az araboktól olajat. ez a térség geopolitikai adottsága. tárgyalási pozíciót úgy lehet javítani hogy a térség tagországai összeállnak. a németeket nem volna nagyon bonyolult rávenni egy osztrák-lengyel-cseh-szlovák-magyar együttműködésre. laza föderális keretei között. sok kérdésben persze meghagyva a tagállamok önállóságát. ez egyszerű matek. 80:10:40:10:5:10 a lakosságarány. 155 milliós föderációban 80 millió (a többség) német. ebbe még éppenséggel beléphet a milliós szlovénia és a 5 milliós horvátország. még éppen kijöhet a német többség. másképp nem mennének bele a németek. de ha többségük lenne, akkor mégis csak.

tehát itt nem kelet-közép, vagy közép-kelet európai együttműködésről kellene beszélni, hanem egy új középeurópai kezdeményezésről.
@Gazz: A Déli Áramlat nem a földközi-térségből hozna gázt, hanem a volt szovjet területekről. A Gazprom meg nagyon könnyen már meg is akadályozta a DÁ-t, mert felvásárolta az abba szánt gázt.
Viktorbán tudja a tuttit,mindenki hülye csak ő a trolibusz.
@Valandil: Kedves Valandil!
Három külön dolog van, amit összekeversz.
1. Nabucco. Volt szovjet tagköztársaságokból és iránból hozna gázt.
2. Déli áramlat. Oroszoktól hozna gázt, de kikerülné a problémás ukránokat.
3. Földközi tenger keleti medencéjében fellelt gázvagyon.
A kérdésem ez utóbbira vonatkozott, mivel a ruszkik elég messze vannak ettől a vidéktől.
Aki arról álmodozott, hogy azért mert mi magyarok vagyunk, ezért számitunk is valamit a világgazdaság porondján, az tévedett.
Nem is kicsit--nagyot!

Mi nem vagyunk jelentős tétel sem az oroszok, sem más számára. Igaz, a kormányzati kommunikáció nem ezt szajkózza, hanem ugy kommunikál, hogy a kormánytól függ minden.
Lehet itt álmodozni, hogy mi szabjuk meg, hogy honnan jöjjön a gáz, kitől akarunk venni, vagy melyik gázvezetékhez akarunk csatlakozni--de ez a valóságban nem igy van.

Mi csak kis pont vagyunk az oroszoknak is.Nekik piac kell, amely visszahozza a ráforditott költséget többszörösen és jókora hasznot is hoz.
Nekik inkább Kina , és az Eu nagyobb lélekszámú, fejlettebb államai a célország.
Ott van kereslet, nem csórók a zemberek és nem kell egy engedélyeztetési eljárásra 3-5 évet várni.
De az sem elvetendő, hogy ott rendelkeznek a beruházásra szánt összegekkel is, és nem kölcsönből akarják megépiteni a vezetéket.

Az sem mellékes, hogy honnan és milyen gáz jön--ha jön.
Ezt Putyin is megmondta, nem biztos hogy a Nabuccot nem a rozsda fogja megenni.
Ám mindenek előtt akkor volna a kép igazán tiszta, ha megtudnánk, hogy mi is zajlott a Magya-Orosz tárgyalásokon.

Végezetül egy gondolat.
Lehet itt az oroszokat mindenféle ázsiai hordának, megszállóknak nevezni és erről naponta sajtótájékoztatót tartani a kormány részéről.
Lehet itt szépiteni a magyar történelem sötét időszakát, hangoztatva a szovjetellenességünket, ám akkor nem kell majd csodálkozni a későbbiekben sem.
Ugyanis, ma már nincs KGST, nincs fillérekért adott olaj és gáz, nincs barátság, csak a kőkemény piaci érdekek vannak--hála az Antall és az Orbán kormányok ostoba és hozzá nem értő politikájának.
Akik a múlt történéseit feldolgozták és elfogadták, akik legyőzték az "orosz fóbiát", azok ma már tudják, hogy az orosz piac hatalmas. A kölcsönös gazdasági előnyök kihasználása hatalmas előny mind két félnek. Ezt már tudják a németek, a franciák, stb, stb..
Csak a magyar kormányok álmodoztak arról, hogy "majd mi magyarok megmutatjuk" .....
Megmutatták! Kiszorultunk az orosz piacról, lassan nem tárgyal velünk senki és álmodozunk, hogy majd jön a hatalmas fejlődés, és a sok-sok olcsó gáz. És mindez azért, mert mi magyarok vagyunk.
Ideje felébredni, mert az "orosz medve" , ha netán felébred téli álmából , mert a magyarokkal álmodott és elzárja a csapokat, akkor az ország megbénul és megfagy!
Lehet hogy egyeseket a kormány szeretete, az ideológiai felvértezés melegit--egy darabig.
De mint ahogy a gözmozdony sem a pártvezetők, a párttagok harcias, gőzölgő leheletétől-- hanem a fától, a széntől, a viztől és a masiniszták hozzáértésétől ment--igy kevés lesz a harcias gőz és lehelet.
Fájó, de tudomásul kell venni, semmink nics, mert mindent eladtak, elloptak a politikusaink.
Igy aztán a csupasz seggünk, a lyukas nadrágunk és a harcias ömlengésünk maradt csak, azt pedig ma nem keresik Európában.
Magyarul---csórók vagyunk, de ugy teszünk, mint ha gazdagok és hatalmasak lennénk.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) egyiptom (1) Egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma