Közöskassza.hu: Újratervezés 2012 – 400 milliárdos költségvetési lyuk és tartósan romló versenyképesség

2011.12.21. | Haza és haladás | 7 komment

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány költségvetést magyarázó projektje, a közöskassza.hu keretében a Költségvetési Felelősségi Intézet elkészítette a 2012-es költségvetés tervezetének frissített kockázatelemzését. A munkát a Romhányi Balázs által vezetett szakmai műhely jelentős részben önkéntesek munkájára támaszkodva, a 2010 végén megszüntetett Költségvetési Tanács Titkárságán kidolgozott módszertanokra támaszkodva végezte el. A tanulmány legfontosabb megállapítása az, hogy a jövő évi költségvetésben 400 milliárdos lyuk tátong, miközben a kormány gazdaságpolitikájának alapjává az a tévhit vált, hogy az ország versenyképességét jobban szolgálják az átmeneti kiigazítást célzó lépések, mint a strukturális egyenlegjavítás. Alábbiakban az elemzés összefoglalóját olvashatják, a teljes tanulmány a közöskassza.hu oldalon érhető el.

 

2012-ben a GDP 1,1 százalékos reálcsökkenésére számítunk, aminek oka egyrészt a külpiacainkon várható 1 százalékos visszaesés, másrészt a magyar gazdaságpolitikai intézkedések növekedéscsökkentő hatása. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2012-ben a magyar gazdaság a külpiacaihoz képest 0,1 százalékkal lemarad.

 

A 2008-2015 időszakban enyhén „W” alakú növekedési pálya rajzolódik ki, melynek két jellemzője érdemel figyelmet, ha összehasonlítjuk a 2011. szeptember végén számított technikai kivetítéssel. Egyrészt közel 3 százalékponttal csökkent a kibocsátás várható reálszintje, másrészt több mint fél százalékkal csökkent a középtávon elérhető növekedési ütem.

 

A mai gazdaságpolitika folytatása esetén a foglalkoztatottság a magánszektorban csökkenni fog. A trend növekedési ütem csökkenésének egyik legfontosabb oka, hogy elsősorban a minimálbér 19, illetve a garantált bérminimum 15 százalékos emelése – különösen az átmeneti bérkompenzáció megszűnése után – a versenyszektorban foglalkoztatottak létszámának csökkenését eredményezi. Az elmúlt másfél évben készített kivetítések még rendre azt mutatták, hogy a jelen kormányzati ciklus végéig a magánszektorban foglalkoztatottak létszáma nagyságrendileg 90 ezerrel növekedhet a 2010. évi induló értékhez képest. A legújabb tendenciák azt mutatják, hogy ez már nem igaz, változatlan politikák mellett a foglalkoztatás csökkenni fog.

 

A monetáris politika területén fontos jelenség, hogy a megemelkedett kockázati felárak miatt 2012-ben a jegybank nem fog tudni kamatot csökkenteni. A 6,5-7 százalékos alapkamat a 4,1 százalékos inflációt figyelembe véve több mint 2,5 százalékos reálkamatlábat jelent, miközben a reálgazdaság 1,1 százalékkal zsugorodik. Középtávon ennek következménye, hogy 2013-ban a 3 százalékos célnál lényegesen alacsonyabb, 1 százalékos inflációra számítunk. Csak 2014-15-ben érheti el az infláció a célszintet.

 

1.      ábra: A GDP alakulása változatlan áron (2007=100)

 

 

Természetesen a technikai kivetítés magasabb növekedési pályája egy fenntarthatatlan költségvetési pályát tételezett fel, ezért jelentős intézkedések váltak szükségessé. A technikai kivetítés óta elhatározott intézkedések egy része a konvergencia programban meghatározott egyenlegcél eléréséhez nagyban hozzájárul, egyúttal azonban fékezi a növekedést, ami így közvetve a költségvetési egyenlegjavító hatást is mérsékli.

 

Külön kiemelendő a devizahitelek végtörlesztésének lehetővé tétele, amely a kereskedelmi bankoknak okozott veszteség miatt a hitelezés visszafogását, ezáltal a gazdasági növekedés fékeződését és így szintén a költségvetési egyenleg romlását okozza. Mivel nem csak a fogyasztást, hanem a beruházást is fékezi, ezért annak ellenére tartós a növekedésfékező hatás, hogy a hitelkínálat feltételezésünk szerint csak az intézkedés utáni egyetlen évben szűkül. Számításaink szerint ennek az intézkedésnek a költségvetési nettó hatása a 2012-2014 években önmagában eléri azt az összeget, amelyet a bankok veszteségként kénytelenek még 2011-ben leírni.

 

1.      ábra: A költségvetési egyenleg elvárt és várható alakulása

 

 

Amint a 2. ábráról látható, a költségvetési vita november végén lezárt első fázisa után a fennmaradó kiigazítási szükséglet eléri a GDP 1,3 százalékát, abszolút összegben a közel 400 milliárd forintot. Ezzel összevetve a kormányzati kommunikációban eddig megjelent terveket, amelyek szerint a 200 milliárd forint tartalékon felül mindössze bruttó 120 milliárd forint erejéig kíván a kormány intézkedni, 2012-ben a költségvetési hiány nem kizárt, hogy meg fogja haladni nem csak a 2,5 százalékos eredeti célt, hanem még a 3 százalékos maastrichti küszöbértéket is. Ez utóbbinak oka, hogy egyrészt a kiadáscsökkentő intézkedéseknek van részleges bevételcsökkentő hatása is, másrészt vannak olyan, a 2012. évi költségvetésben meg nem jelenített kockázatok, amelyekre a tartalékok törlése után már nem marad fedezet.

 

A középtávú költségvetési pálya alapján a konvergencia programban kitűzött célok eléréséhez még az sem elég, ha a 2012-ben szükséges kiigazítást a kormány tartós intézkedésekkel teljesíti. A 2013-ban keletkező kiigazítási többletigény 350 milliárd forint. A 2012-ben életbe lépő intézkedések közül az egyszeriek természetesen 2013-tól ismételten megoldandó problémát hagynak maguk után.

 

Alap forgatókönyvünkben számos olyan kockázatot nem vettünk figyelembe, amelyek összege és/vagy bekövetkezési valószínűsége nehezen becsülhető. Ilyen például a különadókkal kapcsolatos jogi kockázat, az állami vállalatok eredménye, a központosított önkormányzati intézmények költséghatékony vezetése, a társasági adóbevétel csökkenése a sportcélú támogatások adókedvezménye miatt. Számottevő a valószínűsége annak, hogy a következő 2-3 évben ezek együttesen, átlagosan több mint évi 100 milliárd forinttal rontsák a költségvetési egyenleget.  

· 4 trackback

Címkék: hiány költségvetés 2012 költségvetési kockázatelemzés közöskassza.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr893479738

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orbán mögött meredező sztálinista zászlóerdő 2011.12.21. 10:52:29

Az Orbán háta mögött ágaskodó zászlóerdő egy bizarr tekintélynövelő, egy vizuális viagra, egy fallikus szimbólum, fenyegető erőfitogtatás, önbizalom-erősítő kapaszkodó. Gyaláz-e nemzeti jelképet a miniszterelnök azzal, hogy a Rákosi-diktatúrát idéző...

Trackback: Matolcsy György életrajza 2011.12.21. 10:51:08

Hogyan irányíthatja egy nemzet gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata sincs a versenyszférában? Nemzetgazdasági miniszterünknek soha nem volt versenyszférás állása, ám figyelemre méltó időt töltött igazgatással, elnökléssel, kurátorkodáss...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2011.12.21. 10:45:11

Alkalmas-e az ország vezetésére Orbán? Mihez ért ez az ember az ELTE ÁJK-n huszonnégy évvel ezelőtt szerzett diplomájával? Nézzük meg az Europass sablonba feltöltött életrajzát! Úgy értem, szép dolog az, ha valaki szervezeteket, kiadókat, szerkesztősé...

Trackback: "Ez a harc lesz a végső?" - egy gazdasági szabadságharc margójára 2011.12.21. 10:17:23

Tényleg nem volt senki, aki legalább sejtette volna, hogy rejlik némi veszély abban, ha épp az áramszolgáltató hibaelhárítóit kezdi baszogatni egy lélegeztetőgépen lévő ember? Cél ugyan lehetett volna bizonyos önállósodás, de amennyiben komolyan e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"A nemzetközi helyzet egyre fokozódik!"
"Az élet nem habos torta, Pelikán!"
"Csapásokat adunk és csapásokat kapunk!"

Bohócország!
A GDP növekedés megszakadt.
Újratervezés.....
A 'külpiacainkon várható 1 százalékos visszaesés' honnan jött? A tanulmányt sebtében végignézve nem találtam forrásmegjelölést.
A fenti cikkben sok a feltételezés, bár ez minden makroelemzés problémája. Ráadásul nem tud reagálni a policy/jogszabályi változásokra. Miért gondolja valaki, hogy pl. az MNB nem tud kamatot csökkenteni, ha Simor alól lényegében kiszervezik az MNB-t?

De az 1.1%-os csökkenés kifejezetten alacsonynak tűnik, amellett, hogy ebben az évben effektíve 7%-os költségvetési túlköltekezés van és emellett lesz - a kiváló mezőgazdasági évvel - 1.5% talán a GDP növekedés. 4% csak a költségvetési szigorítás, ehhez jön a jelentős külpiaci romlás (kelet-eu vagy Olaszország effektíve recesszióba megy, de itthonról a pl. Nokia, Elcotech satöbbi kibocsátási szűkülése ismert), a banki hitelezés kifejezett zsugorodása több okból is (igaz, ezt az MNB elfoglalása és vállalati hiteklezésre való felhazsnálása módosíthatja), továbbá a befektetői (ás most csak a magyarokra gondolok) bizalomhiány szerintem legalább 2-3%-os csökkenést indokolna.

Voltak - kíváló, de médiában nem exponált - elemzők akik már nyáron is stagnálást vártak (0%-ot), ami még a végtörlésztés stb. és jobb külpiaci helyzet mellett volt kalkulálva. (Pl. érdemes a MOl nyár végi közleményét olvsni a sorok között: "az alapverzió nem számít 2012-ben recesszióval" - miközben akkor még mindenki 1.5-2%-os növekedést jósolt.)

Szerintem itt arról van szó, hogy az alapítvány nem akar eltérni a konszenzustól nagyon, mert akkor - ettől fél - rábiggyesztenék, hogy "politizál", "kormányellenes hangulatkeltő". A helyzet ezzel szemben az, hogy a MTI így is kiszerkeszti, egy rakás médiában nem jelenhet meg, mindig is - a jobboldalom - "állampárti örökös" lesz. Nincs értelme ezzel foglalkozni, inkább legyen merészebb az elemzés, ne óvatoskodjon.

A helyzet iszonyatosan pocsék, az MNB elfoglalásával meg egészen félelmetessé fog válni (miközben a GDP csökkeni fog, akármenniyre is fel próbálnál pörgetni a gazdaságot - ha nincs kereslet, külföldeön sem, akkor nincs értelme beruházni sem, tehát mesterségesen sem lehet nagyon pörgetni.)
Az elég gáz, hogy a kormány a kiigazítást mindig úgy képzeli, hogy majd az adózók kifizetik. Nem igazán jutott el még az Orbán agyáig, hogy a versenyszféra tartja el a közszférát és ha tovább sarcolja akkor lassan egyre kisebbre zsugorodik ami mindenkinek bukta. Persze a biztos közszolga szavazókat meg kell tartani…
Még egy. Az elemzés érdekes és a célja is egyértelmű. Azonban fel kell készülni 2012-ben az államcsődre is.

Nagyon sokan abból indulnak ki (bár már sokan rájöttek rég, hogy ez illúzió volt, aminek bedőltek), hogy a kormányfő tkp. érti a dolgokat, de olyan rafinált, kemény politikus, hogy máshogy csinálja, alkuszik stb. de a végén, ha szorult lesz, majd megcsinálja azt amit kell (ti. nyugdíjak határozott megadóztatása, állami alkalmazottak kirúgása és fizetéseik megvágása lásd Romániátstb.). Természetesen ez nincs így, erre sok példa van (volt eddig).

De két okból sincs így. Az egyik, hogy nincs fogalma a külvilágról. Nem olvas(nak) FT-t, Economistot, Spiegelt stb. A - valójában nem túlságosan befolyásos - pártvezető/politikus kollégáinak sem munkatapasztalata, sem nyelvi tapasztalata, sem érdeklődése nincsen (nem is volt) megérteni a gazdasági helyzetet, az európai problémákat. Maximum annyit tudnak, amennyit Csányi vagy egyéb figurák elmondanak nekik, de azt is csak egy információforrásnak tekintik (ráadásul nem bíznak bennük egy csöppet sem).

A fő info források kizárólag a MN, Heti Válasz stb. A kérdéskör körülbelül annyira érdekli őket mint a sajtbiológia, most ezzel kell foglalkozni, miközben ők azért lettek jogászok mert a hatalmi betonozáshoz, trükközéshez értenek ez érdekli őket.

A baloldal egyik óriási tévedése, mivel nagyon kevés jogász van náluk vezető pozícióban, hogy nem értette meg: a jogászok a hatalmi trükkökhöz értenek és gátlástalanok: mert ezt tanulják és ez a funkciójuk. Aki népművelő szakos vagy közgazdász az nem érti ezt a mentalitást, de a Fidesz a jogászok pártja alapvetően (és fordítva: a jogászok nagy része konzervatív, jobboldali, sokszor jobbikos).

A másik ok: az Öszöd-probléma. Nem lehet őszintének lenni (ha feltételeznénk, hogy tényleg másképp gondolja mint amit csinál), egy pillanatra sem kiesni a szerepből, mert akkor jön az igazi büntetés. Eddig nem voltak igazán komolya tüntetések (igaz a nem-szélsőjobbos tüntetők nem is olyan vadak). De ha most bejelentené a kormány, hogy elnézést, amit eddig nyomtak az egy hülye szerep volt, Matolcsy köztudottan bolond és a valóságban meg kéne csinálni amit az EU mond mert igazuk van, akkor másnap felgyújtanák a fél várost. Az illúzió nyílt rombolása sokkal jobban irritálja az embereket, mint az illúzió csendes, fájdalmas koptatása folyamatos, egyre nevetségesebb hazugságokkal. Ezért Orbán soha nem fog irányt váltani és szerepet téveszteni, hanem újabb és újabb – jogi alapú - trükköket előhúzni. Az ő logikája szerint az őszinteség nem fizetődik ki (már ha egyáltalán máshogy gondolná, amiben én nem is hiszek).

Vagyis sajnos a kormány é a politikai vezetők nem értik az EU/IMF problémát, sem a mögötte lévő gazdasági kérdéseket, sem pedig a valóságos hatalmi dinamikát, sem a potenciális következményeket.

Ebből következőleg szerintem simán államcsődbe hajtják az országot, ugyanis az MNB-t és a devizatartalékot elfoglalják, ez már nem kérdés. Erre még több leminősítés jön (miközben a deviza gyengül és a GDP csökken), nem folytatom. Ez a biztos csőd és óriási zűrzavar.

Erre a szcenarióra érdemes készülni, gondolkodni rajta. Különösen a Jobbik helyzetén érdemes gondolkodni (de ez csak egy a sok probléma közül): nagy lesz a nemzetközi nyomás, már ha a Jobbikot nem tiltják be, hogy a Fidesz és az MSZP működjön együtt, hogy ne a Jobbik kerüljön hatalomra, ez azonban sem a gyakorlatban nem működne, sem nem stratégiai érdeke a baloldalnak: a mostani szemétdomb eltakarítása a Fideszre vár, más nem teheti meg azt a szívességet, hogy megoldja és közben föláldozza magát és aztán jöjjön a jobbik vagy ha betiltják akkor egy utódszervezet. De a másik oldalról nézve: ki is vállalná be önként a "népnyúzást" egy jobboldali média (és bármikor élesíthető, korlátlan forrásokkal rendelkező választási) gépezet és államrendszerben, hogy aztán bedarálják? Mivel ilyen párt nincs (kivéve a szuicid hajlamú MSZP-t vagy akár a DK-t), ezért nem fogja senki megcsinálnmi a szükséges lépéseket. Vagyis nincs olyan szcenarió, amiben az államcsőd elkerülhető.

Ehhez képest az, hogy a recesszió 1.1% vagy 3.8% lesz már nem tétel.
Orbán elutasította Barrosót.

Érdekes az összehasonlítás a republikánusokkal. Obama - az "ország érdekében" stb. - beáldozta magát és engedett a republikánusoknak, mert félt attól, hogy a jogi defaultot (vagy költségvetési fizetésképtelenséget) a választók az ő nyakába varrják (Clintonnál ez nem így történt, de Clinton sokkal rutinosabb, Obama jó baloldalihoz illően töketlen, túlzottan kompromisszumkész, gyenge és naív.)

Most a kérdés az, hogy hogyan lehet megakadályozni a magyar államcsődöt. Szerintem nagyjából sehogy.

Orbán nem érti, hogy a 36 Mrd devizatratalék nem úgy működik, hogy 2012-ben lejár 5 milliárd tehát, akkor 31-t elkölthetünk szabadon.

Nem érti, hogy a magán adósságot is meg kell újítani, a - világ egyik legnyitottabb gazdaságában - a külkereskedelmhez is kell folyamatosan deviza, a külföldi forintbefektetők eladhatják az óriási forint kötvényállományaikat és devizára akarnák váltani stb. Hogy önmagéban ezért a tartalék-állomosításért tovább downgradelnek. Etc.

Vagyis az államcsőd (a külföldi állami holdingok azonnal lefoglalása stb.) és a reálgazdaság jelentős recessziója elkerülhetetlen ha ezt meglépi. (Pl. lesz elég deviza majd az import gáz kifizetésére, vagy mi is az ukrán játékot játsszuk majd, mert itt is megy át vezeték?).

Mi történik, most hogy ez reális: az összes "felelős" politikai erő (kik is ők??) és a gazdasági szereplők meg akarják győzni majd a kormányt első körben, hogy ne csináljon hülyeséget. De hát a megszorítások felelősségét nem tudják átvenni (kivéve ha új választások lesznek és Orbán kicsivel 50% alá megy és hát akkor nincs többsége, nem tud mit tenni, sajnos.)

De - és erre játszik Orbán - második körben ők (a felelős erők és a nemzetközi gazdasági befektetők, de nem a Simicska féle burzsoázia) majd Barrosót próbálják meggyőzni, hogy te taszítsa csődbe az országot. Legyen elnéző, ők is csak szenvedő alanyai az új rendszernek, ne legyen ez még rosszabb.

Játékelméletileg egyébként az őrültnek való tettetés, ti. hogy akár a nucler option-t is gyakorlod, jó taktika lehet.

A gyenge félnek csak ez az egyetlen lehetősége, csak ha irracionálisnak mutatja magát. A probléma, hogy mivel nincs egyenlő helyzet, ezért a másik oldal mondhatja, hogy akkor leszarom, csináld amit akarsz (mármint a magyarok: vegyék át az MNB-t és vállalják a következményeket és nem kaptok pénzt). Én szerintem nem akkora az EU érdeke Mo fizetőképességében, hogy ezért ez EU/IMF engedjen - Orbán arra számít, hogy igen. Hogy ez a kubai nukleáris válság (és ő, na melyikük?)

Sajnos azonban szerintem csak a default az egyetlen lehetőség arra, hogy Orbán távozzon, mert a keletkező zűrzavart valószínűleg nem élné politikailag túl (bár Kirchnerné is túl élet egyet-smást).

Igaz, ekkor bejön a Jobbik és az még nagyobb dilemma. De úgy tűnik nekünk Mohács kell, másból nem tanulunk (abból sem), de ezt érdemeljük. Csak ez hozhat egyfajta tisztulást. Ha enged az IMF/EU akkor biztos, hogy csak a vergődés folytatódik, de értelme sem lenne, mert nincs esély arra, hogy a mai struktúrában kinőjük az egyébként növekvő adósságot.

Szóval lehet törni a fejeket. Egy biztos, ez Orbán játéka és neki kell vállalni a felelősséget. Aki devizában ül, és nem hazai banknál az egyelőre OK.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) e.on (1) E.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) MVM (1) mvm (2) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma