Messziről nézve: Sorsdöntő EU-csúcs előtt

2011.12.08. | Kozma Levente | 2 komment

 

Múlt heti bejegyzésemben már utaltam arra, hogy az utóbbi hetekben, napokban annyira felgyorsultak már az események és a válságkezeléssel kapcsolatos intézkedéseknek olyan mélyrehatónak és sebességűnek kell lenniük, hogy a december 8-9-i EU-csúcs sorsdöntő lehet az eurózóna és az egész EU számára is. Az EU-csúcs előkészítését szolgálta a hétfői Merkel-Sarkozy találkozó is, amelyen a két vezető egyetértett abban, hogy márciusi hatállyal módosítani kell az Európai Unió alapszerződését. Eszerint automatikus szankciók lépnének életbe azokkal a tagállamokkal szemben, amelyek túllépik a költségvetési hiány limitjét. Meglepetésre az Európai Stabilitási Mechanizmus elindítását – az euró zóna állandóan rendelkezésre álló kisegítő alapját – 2013-ról 2012-re hoznák előre, ám az euró-kötvényeket, mint a válságkezelés eszközét, továbbra is elvetik. A piac továbbra is bizalmatlan és legnagyobb meglepetésre a Standard&Poors még hétfőn leminősítési vizsgálat alá vont 15 eurózóna tagállamot. Ez egyértelmű jelzésnek és nyomásgyakorlásnak is vehető a piac részéről, melynek célja, hogy a csütörtök-pénteki csúcson érdemi előrelépés történjen az eurózóna válságkezelésében és végre a napi tűzoltó megoldásokkal szemben, átfogó, strukturális átalakításokról szülessenek döntések. Kedden aztán a S&P tovább „emelte a tétet: az euróövezet pénzügyi stabilitását szolgáló mentőrendszer (EFSF) lehetséges legjobb, „AAA” hosszút távú osztályzatát is negatív kihatású - vagyis viszonylag rövid időn belüli leminősítés valószínűségére utaló - felülvizsgálat alá vette a hitelminősítő intézet. Az S&P azt is közölte, hogy ha az EFSF-re garanciákat nyújtó, „AAA” osztályzatú eurótagállamok közül „egynek vagy többnek” a besorolását rontaná, akkor a stabilitási mechanizmus osztályzatát a jelenlegi „AAA”-ról legalacsonyabbra visszasorolt valutauniós tagország új minősítésének szintjére csökkentené.
 
 
Timothy Geithner, amerikai pénzügyminiszter optimistán nyilatkozott a német-francia terveket illetően miután hétfőn találkozott német kollégájával. Kijelentette azt is, hogy az USA támogatja az IMF esetleges további szerepvállalását a válság kezelésében is.
 
A hétfői Merkel-Sarkozy találkozó kapcsán José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke a Die Welt-nek adott interjújában elvetette a korábban általa is javasolt euró-kötvényeket. A német álláspontot teljesen magáévá téve, elmondta, hogy ehhez előbb egy sokkal magasabb szintű integrációra és fegyelemre van szükség az euró-zónában, amit egyenlőre még nem értünk el.
 
S&P európai szuverén adósminősítésért felelős igazgatója szerint a cégnek, mint hitelminősítőnek fel kell mérni a kockázatokat, és közölni kell a befektetőkkel. Moritz Krämer szerint, aki azt a jelentést is írta, szükséges volt a figyelmeztetés, még az EU-s csúcs előtt, mert az eurózóna vezetőinek tisztában kell lenniük azzal, hogy komoly következményei vannak, ha tovább húzzák a megállapodást. Ennek kapcsán a korábbi csúcstalálkozók kudarcaira is emlékeztetett az S&P szakembere.
 
Angela Merkel és Nicolas Sarkozy közös nyilatkozatban erősítették meg még hétfő este a S&P leminősítésének belengetése után az aznapi találkozójukon megállapodott uniós szintű költségvetési együttműködés szorosabbá tételére. Bár kritikai észrevételük biztosan lett volna, azonban más, tőlük keletebbre élő politikusokkal szemben semmiféle összeesküvés elmélettel nem dobálóztak. Nyilatkozatuk szerint tudomásul vették a S&P bejelentését, de ez sem tántorítja el őket az együttműködés szorosabbá tételétől.
 
Az S&P-t kritizáló hangok azonban érezhetően felerősödtek, főleg azokban az országokban, ahol a három A besorolás került veszélybe. Jean-Claude Juncker, luxemburgi miniszterelnök a Deutschlandfunk rádiónak adott nyilatkozatában teljes mértékben túlzottnak és megalapozatlannak vélte az S&P lépését. Teljesen méltánytalan – mondta, hogy pont akkor jött ez a negatív vélemény, amikor euróövezeti országok komoly erőfeszítéseket tesznek a hiányok csökkentésére és Európa elsőszámú vezetői pedig sorsdöntő tanácskozásra készülnek a héten.  
 
Hans Michelbach, kormánypárti CSU parlamenti képviselője szerint az S&P egy olyan önkényes döntést hozott, amelynek semmi köze a valósághoz. Véleménye szerint a hitelminősítő bejelentésének az a célja, hogy feszültséget idézzen elő az EU csúcsértekezlet előtt. Michaelbach ezért keményebb bánásmódot követelt „a hitelminősítő ügynökségek ellenőrízetlen játéka ellen.
 
A francia jegybank elnöke, Christian Noyer a hitelminősítők 2008-as válságban játszott szerepére tett utalást. Figyelmeztetett arra, hogy jó lenne elkerülni, hogy még egy válság kialakulásában játszanak főszerepet ezek az intézetek. Véleménye szerint a S&P módszertana egyre inkább politikai mintsem gazdasági színezetet ölt.
 
Érdekes nyilatkozatot tett Wolfgang Shäuble német pénzügyminiszter kedden Bécsben egy, az euró jövőjével foglalkozó pódiumbeszélgetésen, a leminősítés meglebegtetésével kapcsolatban. Véleménye szerint nem lehet a pénzügyi piacok bizalmát egyik napról a másikra visszanyerni, „még ha a lehető legjobb döntés születik is” az állam- és kormányfők csúcstalálkozóján. A cél elérése érdekében, azaz az átfogó reformok megszavazása céljából a legjobb intés volt az euróövezet országainak a Standard & Poors hitelminősítő figyelmeztetése a csúcstalálkozó előtt.
 
A német lapok részletesen foglalkoznak a témával. Érezhetően nagyon fáj ez a németeknek, akik meg vannak győződve arról, hogy semmilyen alapja nincsen annak, hogy a AAA besorolásuk veszélybe került. A Financial Times Deutschland arról ír, hogy a nagy hitelminősítő intézeteket újra és újra támadások érik. A bírálók azt vetik a szemükre, hogy a bejelentéseikkel és a leminősítéseikkel élezik a válságot. A leminősítés megalapozatlan lenne, mert Németország évtizedek óta abszolút biztos befektetésnek számít szinte a teljes piac számára. A német papírok hétfői újabb kibocsátása során ismét nőtt a kereslet az elmúlt hetekkel szemben. A hathónapos futamidejű papírokért a hitelezők 2,675 milliárd eurót adtak, mégpedig az állam számára igen jó feltételek mellett.
 
A nemzetközi sajtóban megjelenő elemzések a „make or breake” szcenáriót vetítik előre az EU-csúcsal kapcsolatban, azaz ha nem történik a piacokat is megnyugtató megállapodás az az euró-zóna szétesését is jelentheti. Joseph E. Stiglitz, Nobel díjas közgazdász legújabb elemzésében azzal foglalkozik, hogy mi is az ami megmenthetné az eurót. Véleménye szerint az európai politikusok – bár elkötelezettségük kétségtelen – elbuktak az euró megmentésért vívott küzdelemben. Nem ismerték fel a problémák gyökerét időben, illetve nem adtak rá megfelelő válaszokat. Napjainkban is a problémákra adott válaszok nem megfelelőek. Igaz ugyan, hogy a válság egyik oka az államok eladósodása, a magas államháztartási és külkereskedelmi mérleg hiánya, azonban ezek a tegnap problémái. Ezen már nem lehet segíteni. Az ezekre adott válaszok még nagyobb recesszióba nyomják az EU-t. A ma problémáira, a növekedés felgyorsítására, a foglalkoztatottság növelésére kell a válaszokat megtalálni. Csak ez fogja tudni kihúzni az euró-zónát a csávából.
 
Stiglitzhez hasonlóan a gazdasági növekedést felpörgetése lenne a megoldás kulcsa a New York Times vezércikke szerint. A Merkel-Sarkozy megállapodás alapvetően nem az igazi fiskális unió irányába fogja vinni az euró zónát. Pedig csakis a központosított adóztatással, a gazdasági nehézségekkel küzdő országokba történő pénzügyi transzferrel lehetne a problémát megoldani. Ezt veti el Merkel és Sarkozy azzal, hogy nem támogatják az euró-kötvények bevezetését. Ahelyett, hogy egy éjszaka alatt át akarnák alakítani az euró zónát, Németországnak latba kellene vetnie gazdasági erejét – az EKB-val karöltve – hogy a nehézségekkel küzdő euró zóna tagállamok időt nyerjenek, növekedési pályára állhassanak és meghozhassák a szükséges reformokat.

 

· 7 trackback

Címkék: eurózóna válságkezelés nézve messziről

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr243446805

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Európai Unió: klubcsapat vagy válogatott? 2011.12.12. 21:09:51

Ez a cikk még napokkal ezelőtt került volna fel, de minden napnak egy új híre szorította átdolgozásra, csak önmagában Orbán Viktorból háromféle bukkant fel.   Szóval hétfőn, az EU-csúcs előtt Wolfgang Schäuble, a német pénzügyminiszter megbeszélés...

Trackback: Hallgatag Mong Attila, Bazmegelő Dopeman, pénzszállítós Lőrincz Róbert - hogyan születnek a hősök 2011-ben 2011.12.08. 13:05:52

Az elnyomással és annak gyakorlóival szembeni harc, az igazságtalan vagy annak tűnő hatalom elleni lázadás mint tiszteletreméltó magatartási forma Magyarországon meglehetősen mély gyökerekkel bír (ahogy például az íreknél is). Sok száz év telt el úgy, ...

Trackback: Hallgatag Mong Attila, Bazmegelő Dopeman, pénzszállítós Lőrincz Róbert - hogyan születnek a hősök 2011-ben 2011.12.08. 13:05:10

Az elnyomással és annak gyakorlóival szembeni harc, az igazságtalan vagy annak tűnő hatalom elleni lázadás mint tiszteletreméltó magatartási forma Magyarországon meglehetősen mély gyökerekkel bír (ahogy például az íreknél is). Sok száz év telt el úgy, ...

Trackback: Hallgatag Mong Attila, Bazmegelő Dopeman, pénzszállítós Lőrincz Róbert - hogyan születnek a hősök 2011-ben 2011.12.08. 13:04:48

Az elnyomással és annak gyakorlóival szembeni harc, az igazságtalan vagy annak tűnő hatalom elleni lázadás mint tiszteletreméltó magatartási forma Magyarországon meglehetősen mély gyökerekkel bír (ahogy például az íreknél is). Sok száz év telt el úgy, ...

Trackback: Miért volt rossz ötlet az Euró? 2011.12.08. 12:32:42

Európának most meg kell mentenie, ami az Euróból még menthető, bármi áron. És minthogy a válság folytatódik, egy dolog teljesen világossá vált: egy évtizeddel ezelőtt, amikor bevezették, túl hiszékenyek voltak....

Trackback: Fontos a mese? 2011.12.08. 11:34:07

Csak a felolvasás vagy hangos mese is jótékony hatású? A gyermekek épp úgy tele vannak problémákkal, gondokkal, mint a felnőttek. Számos kérdés foglalkoztatja őket, k&oum

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

közös európai adótörvények kellenek, közös adósságrendező mechanizmussal. tehát ezt a két dolgot össze kellene kötni.

nálunk azért magas az áfa, mert magas az államadósság. és az orbán-kormány sem látott jobb, vagy egyszerűbb utat, mint megemelni a fogyasztási adót. szerintem ez az út nem lesz járható. a karácsony miatt fel fog pörögni fogyasztás, de utána könnyen lehet, hogy januárban soha nem látott méretekben fog befagyni. a szokásosnál is jobban.

ha mondjuk egységes lenne az áfa az unióban, akkor a magyar költségvetés időlegesen kevesebb bevételhez jutna, de a közös adósságkezelés ezt ellensúlyozhatná. az egységes belső piac mellett a vámunió gazdasága felpörögne. azon belül a magyar is. függetlenül attól, hogy nem vagyunk az euroövezet tagjai.

politikai unió -> vámunió -> fiskális unió -> monetáris unió utat kellene bejárni.
"Németországnak latba kellene vetnie gazdasági erejét – az EKB-val karöltve – hogy a nehézségekkel küzdő euró zóna tagállamok időt nyerjenek, növekedési pályára állhassanak és meghozhassák a szükséges reformokat"

Na ja, csak a németeknek már k.rvára nincs kedvük tovább fizetni a szerencsétlenkedő tagországokat amit meg is értek.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma