Amire a kétharmadot használni kellene

2011.09.27. | Pauler Tamás | 47 komment

 

Lázár János az országgyűlési képviselők javadalmazását átalakító javaslatot jelentett be nemrégiben. Az elképzelés – noha a kormánypárti frakcióvezető megpróbálta a képviselői juttatások visszavágásaként bemutatni – a honatyák tiszteletdíjának érdemi és jelentős emelését tartalmazza, így a jelen közállapotok között aligha számíthat széleskörű társadalmi támogatottságra. Annak ellenére sem, hogy alapjában véve a megoldás helyes.

 

Nonszensz az a jelenlegi helyzet, hogy a képviselői alapdíj az átlagbér 87 százaléka, amit azután a pótlékok átláthatatlan rendszere emel a felső-középosztálybeli fizetések szintjére. Bár az adómentes képviselői költségtérítés 2010-ben megszűnt, a képviselők minden bizonnyal időzített politikai bombán ülnek: miután a munkájukkal összefüggő költségeiket a javadalmazásuk terhére elszámolhatják (vagyis az igazolt költségek után nem kell SZJA-t fizetniük), csak idő kérdése, hogy mikor robban ki Magyarországon is az angliaihoz hasonló botrány a kertépítési vagy más hasonló költségek elszámolásáról. Az pedig mindennél jobban rombolja a jogszabályok megtartására épülő társadalmi együttélést, ha a választott képviselők akár rendszerszerű ügyeskedéseivel szembesül a választópolgár.

 

Egyszer valakinek vennie kell egy mély levegőt, és a képviselői javadalmazás olyan rendszerét kell kialakítania, ami kizárja a visszaéléseknek még a lehetőségét is, de ugyanakkor tisztes megélhetést ad az országgyűlési képviselőknek. Egy ilyen megoldás a képviselői fizetések formális emelésével jár együtt, ami még akkor is könnyen kivívhatja a választók haragját, ha egyébként racionálisan belátható annak helyessége.

 

Egy parlamenti demokráciában márpedig – annak természete szerint – egy probléma megoldásának helyessége még önmagában nem elegendő a politikai sikerhez. A rendszeresen megtartott választások azzal a következménnyel járnak, hogy ami középtávon (a négyéves cikluson belüli hatását tekintve) nem találkozik a polgárok helyeslésével, azt a szavazatvesztéstől való félelemben jellemzően nem fogja meglépni a kormánytöbbség. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy egyszerűen a napról napra változó népszerűségi mutatók alapján kellene kormányozni. Ha azonban egy döntéssel, annak következményeivel tartósan, éveken át nem értenek egyet a választók, akkor főszabályként annak a meghozatalától tartózkodnia kell a politikusoknak. Mindez nem véletlenül alakult így: a történelem tapasztalatai szerint az a legbiztosabb ellenszere az önkényes hatalomgyakorlásnak, ha nem lehet tartósan a választók akaratával ellentétes állami döntéseket hozni. Éppen ezért nem populizmus, hanem a parlamenti demokrácia mindennapi működtetése az, ha a ‘szakmailag helyes’, de középtávon is népszerűtlen döntésektől tartózkodik egy kormányzat vagy egy parlamenti képviselő.

 

Ettől a főszabálytól persze vannak eltérések. Az egyik ilyen eset, amikor egy politikai erő mögött nagyon nagy a társadalmi támogatottság, ellenfelei pedig olyan kevés politikai erővel rendelkeznek, hogy nem tudják azt érdemben rombolni. Ilyenkor – különösen egy ciklus elején, a következő választásoktól messze – lényegesen nagyobb a kormánytöbbség mozgástere: a politikai támogatottságának érdemi veszélyeztetése nélkül megléphet olyan változtatásokat is, amelyek nagyon fontosak ugyan, de nem bírják a választók többségének egyetértését.

 

A jelenlegi magyarországi helyzet ilyen. A Fidesz a kétharmados többségével képes lehet arra, hogy a népszerűségi indexekre tekintet nélkül megoldást adjon a politikai közösség működését évtizede mérgező problémákra: a képviselői fizetések ügyére, a kampányfinanszírozásra vagy az önkormányzati rendszer átalakítására. Ha van értelme a kétharmados többségnek, akkor éppen ez lenne az. A parlamenti ciklusból ugyanakkor úgy telt el majd másfél év, hogy a kormánypártok a hatalmi szerkezet rohamtempójú átalakításával (ha tetszik, saját ideológiájuk és hatalmuk bebetonozásával) foglalkoztak csupán, a kétharmados többségre váró valódi problémák megoldásáról még a legjobb esetben is inkább csak beszéltek – gondoljunk csak a naponta változó önkormányzati koncepciókra, ezen belül is a piti hatalmi játékoknak áldozatul esni látszó fővárosi önkormányzati rendszerre.

 

A politika természeténél fogva, ahogy megyünk előre a négyéves cikluson belül, egyre jobban fogy az elszánás és a választói támogatás. Ami tavaly nyáron még minden további nélkül átment volna a parlamenten és a társadalmon, azt napról napra egyre nehezebb lesz megcsinálni. Nagyon úgy fest a dolog, hogy az országátalakítás hangzatos jelszava mögött a kétharmados többségre váró nagy problémák megoldása ismétcsak elmarad.

· 5 trackback

Címkék: reform parlament költségtérítés országgyűlési képviselő

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr843259384

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Képviselői juttatások: Lázár módosítana 2011.10.17. 17:02:01

Korlátoznák a bizottsági ülésekről való hiányzásokat, több, Országgyűlés által fizetett frakció-helyettest engedélyeznének, meghatároznák a képviselőknek kiutalandó lakások méretét is.

Trackback: Képviselői juttatások: Lázár módosítana 2011.10.17. 17:02:01

Korlátoznák a bizottsági ülésekről való hiányzásokat, több, Országgyűlés által fizetett frakció-helyettest engedélyeznének, meghatároznák a képviselőknek kiutalandó lakások méretét is.

Trackback: Lázár: a példakép 2011.09.28. 14:32:04

A minden magyarokat kétharmaddal képviselők közül, hozzám Lázár János üstökös-arca áll a legközelebb. Kiemelkedően intelligens, tudatos, kockázatvállaló és ravasz. Vállalkozik, politizál, tőzsdézik, tekintélyes vagyona és többszáz hektár földje van. Já...

Trackback: Lázár: a példakép 2011.09.28. 14:32:04

A minden magyarokat kétharmaddal képviselők közül, hozzám Lázár János üstökös-arca áll a legközelebb. Kiemelkedően intelligens, tudatos, kockázatvállaló és ravasz. Vállalkozik, politizál, tőzsdézik, tekintélyes vagyona és többszáz hektár földje van. Já...

Trackback: A szocik ajándéka Magyarországnak 2011.09.27. 11:29:25

Avagy miért két egymást kizáró fogalom az “MSZP” és a “jövő”, és miért ünnepelhet emiatt mindenki szerte e hazában....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a fizetes emelessel egyetertek.
a benzinkartyaval nem.
BKV MAV VOLAN jegyet nekik!!!
2007-ben Gyurcsány kb. ugyanezt javasolta, csak nem 750, hanem 660 ezres fizuval, akkor a fityisz kikérte magának.
A limitált benzinkártya is ok. Teljesen bevett szokás, kontrollálható, ellenőrizhető, utólag is. Egy képviselő gyakran késő éjszaka is bent van, aztán mehet haza. Éjszakai busszal? Órákon keresztül, hogy másnap reggel megint kezdhessen? Nem reális, ahogy az sem, hogy mindenféle bizalmas anyagokkal, tervezetekkel a táskájában és/vagy a laptopján tülekedjen reggel a 7-esen. Szóval nem ezekkel van a probléma, hanem a jelenlegi átláthatatlan rendszerrel, és azzal, hogy a mindenféle bizottsági tagságok után még mennyi pénzt lehet mellétenni. Egy maximális szintet meg kéne határozni, hiszen itt szó sincs helyettesítésről, másik pozíció részleges betöltéséről, hanem a normál munka része a különböző tagság. Ok, plusz energia, odafigyelés és felelősség, tehát azt díjazni kell, ahogy utána számon is kérhetik, de csak adott határon belül. Ha egy szép, normális megélhetést biztosító, és átlátható rendszert alakítanak ki, azzal mindenki csak nyer, és egy olyan gumicsontot sikerül végre átadni az enyészetnek, mint pl. a futballisták fizetése...
kiadáscsökkentésre is használni kellene a 2/3-ot...
Minimálbér, BKV-, MÁV-, Volánbérlet, mindegyik mögé munkafelügyelő kilencágú korbáccsal. Aki messze lakik, annak természetesen jár a lakás (csakis használatra, a mandátum lejártáig), valahol mondjuk Pesterzsébet rajosabb részén, egy düledező tanácsi lakásban jól ellennének. Mentelmi jogukat azonnal eltörölni, sőt, akármilyen stiklit csinálnak, a megfelelő Btk.-s paragrafusban leírt büntetés kétszeresét kapnák meg automatikusan. Mindez vonatkozna természetesen a legutolsó helyi önkormányzati képviselőtől a miniszterelnökig mindegyikre. Meg kéne tanulniuk végre, hogy nem az ország szolgálja őket, hanem ők az országot.
Maximálisan egyetértek. Ha még valaki a pártfinanszírozást is rendbe rakná, az meg már maga lenne a csoda. Ugyanis akkor nem szorulnának lopásra a pártok, és a mutyira valóban rá lehetne jogilag csapni.
De hát a csoda folyton elmarad... :(((((((((
Részleteket nem ismerem, de amit olvastam az alapján nincs gond az emeléssel, HA tényleg megvágják az elszámolható dolgokat... átláthatóbb lenne...
A bkv bérlet mellé hozzátenném, egy-egy biciklit is adnék nekik. :D
Rohadjanak meg legyen 2milla a fizetése,de a jogkövető magatartást ne csak az állampolgárra vonatkozzon.Minden adócsaló lehetőséget kihasználnak aztán az állampolgárt fenyegetik pénz meg börtönbüntetéssel? Persze hogy ilyen hozzáállással mindenki az adózáshoz. Csak a szar fizetések után kell tisztességgel adózni? Nekik meg minden lassan ingyen az adóforintból jár.Tízszer kéne megszületni ahhoz hogy egyszer olyan autóba tegye be az ember a seggét mint ők. De ez csak a kisebbik probléma.Gátlástalan, hiteltelen ,ocsmány ,csótány ,jellemtelen,hazug banda mindegyik.
@szeki_74: Mindjárt elkezdem sajnálni szegény buszon nyomorgó népviselőinket...

Éppen Lézerjani, aki élen járt a számla nélküli költségtérítések összegénben, államköltségen bérelt és traffizavarókkal felvértezett Audi S8-assal vitte az alfelét... Röhej. Birkák vagytok ti ott Magyarisztánban? Majd ezután egy csapásra megszűnik a "pusz juttatás". Csak annyi történik hogy az a alapdíj emelkedik több mint háromszorosára. Aztán majd jön a magyarázat hogy a felelős kormányzati munka megköveteli az ilyen-olyan kiegészítéseket. Meg különben is a zemberek 2/3-a ezt akarja...és a zemberek akarata szent és sérthetetlen.
végre egy támogatható javaslat...

kíváncsi vagyok mi lesz a képviselők (és állami szervek) CHF hitelének kiváltásával.
az'szem pont lézerjani javasolta, hogy a képviselők ne élhessenek vele... van egy olyan érzésem, hogy ebből sem lesz semmi...

persze kb. 80%, hogy az eu utólag elkaszálja, úgyhogy javaslom vezessünk be egy szolidaritási adót (ami csak a minimálbért terheli), hogy legyen miből kifizetni a bankoknak az elszenvedett kárt + kamatokat 2-3 év múlva... igazságtalan lenne, ha a kormány ezen döntése mindenkit egyenlően (még a a felső-középosztályt is) terhelne... akinek ft hitele van, vagy nincs hitele azt persze duplán terhelje ez az adó!
"Ami tavaly nyáron még minden további nélkül átment volna a parlamenten és a társadalmon, azt napról napra egyre nehezebb lesz megcsinálni. Nagyon úgy fest a dolog, hogy az országátalakítás hangzatos jelszava mögött a kétharmados többségre váró nagy problémák megoldása ismétcsak elmarad."

A fidesz már sajnos "átment" a társadalmon, mint az úthenger.
Ott volt az adókedvezmény csökkentése a szegényebb rétegeknél, most meg jön a szuperbruttó megszüntetése, teljes adókedvezmény megszüntetés.
Már be akarják vezetni a tandíjat, ami ellen a 90-es években pont orbánék ugattak legjobban.
Beígérték a gyógyszerár csökkentést, aztán most az lett a vége, hogy a súlyos betegek gyógyszerárait az égig emelik.
Még sorolhatnám az elképesztő intézkedésiket, megtelne vele vagy 10 oldal.
Emeljék meg, de nincs tovább semmi okosba!
Ahogy én is teszem!
Elfogadom, hogy ennyit ér a munkájuk.
@Kivlov: Most éppen a felsőoktatás kiadásait akarják csökkenteni.
Most meg az ellenzéknek nem tetszik. Az ellenzék ellenez, a kormány kormányoz, akár mszp, akár fidesz...
"Nagyon úgy fest a dolog, hogy az országátalakítás hangzatos jelszava mögött a kétharmados többségre váró nagy problémák megoldása ismétcsak elmarad."
- sajnos tényleg minden jel erre mutat. Nem látok olyan embert, aki képes lenne akár egy pillanatra is felülemelkedni a napi piti ügyeken, és tényleg rendszerben, távlatokban gondolkodni. Érik az "Évtized elszalasztott lehetősége" cím, és ez sajnos nagyon sokba kerül nekünk.
Bruttó 750k gombnyomogató droidoknak túl SOK...
Meg a jelenlegi szociális rendszer átalakítására. Azzal is komoly gondok vannak.
Lemaradt: Gombnyomogató droidoknak bruttó 115ezret tartanék reálisnak...
@szeki_74: "Egy képviselő gyakran késő éjszaka is bent van, aztán mehet haza. Éjszakai busszal?"

Hát taxiról nem hallottál még? :-o
"Még a "kommunista időkben" sem tette egyértelművé az állam, hogy nincs szükség magasan képzett emberekre az országban - mondta Fábri György, az ELTE rekorhelyettese a Mathias Corvinus Collegium hétfő esti felsőoktatási kerekasztal-beszélgetésén. Az egyetemi vezetők és az üzletemberek szerint nagy bajban van a magyar felsőoktatás, de a kormány által elfogadott koncepció nem ad választ minden kérdésre.

"Egy egyetem megreformálása nehezebb, mint egy temető átköltöztetése. Nagy és nehéz köveket kell átcipelni egyik helyről a másikra, és belülről elég kevés segítségre lehet számítani” – így kommentálta a kormány felsőoktatási terveit Lantos Csaba közgazdász-szociológus a Mathias Corvinus Collegium hétfői kerekasztal-beszélgetésén, amelyen több egyetemi oktató és üzletember vett részt. A meghívottak között volt Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője is, ő azonban végül nem ment el a vitára."

Ezért járna az emelés?
"a honatyák tiszteletdíjának érdemi és jelentős emelését tartalmazza"

Szerintem nem nagyon lesz ellenszavazat. Ha meg igen, akkor szeretném azt annak az egy embernek a nevét látni, aki véletlenül mellényomott!
@OftF: "Emeljék meg, de nincs tovább semmi okosba!"

1.) A törvénymódosításokért sikeresen lobbizó vállalkozó réteg háláját a világon senki nem tilthatja meg. Meggyőződésem, hogy 1 lebukott képviselő mögött tízszer (ha nem százszor) annyi látens hálapénz (vagy egyéb előny) húzódik.

2.) Nem csak a költségtérítések különböző trükkjei hoznak jelentős hasznot a képviselőknek, hanem pl.

- a mandátum utáni jelentős végkielégítések (egy átlag halandó határozott idejű munkaviszony után NEM JOGOSULT végkielégítésre);

- a gyed-gyes alatt a képviselőnőknek TELJES FIZETÉS jár;

- a 4 év alatt ki nem vett szabadságok utólagos pénzbeni megváltása milliós nagyságrendű plusz jövedelmet jelentenek (egy átlag halandót KÖTELEZNEK arra, hogy az adott évben szabira menjen, különben elvész a jogosultsága) Ráadásul a megemelt alapbérrel ez az összeg is többszörösére nő!!

- a politikusok a többieknél akár öt évvel hamarabb mehetnek nyugállományba, és nem az ilyenkor előírt 8 százalékkal csökkentett nyugdíjat, hanem a teljes összeget kapják meg, nopláne mostmár a 750.000-es alapbérre vonatkozóan...

stb. stb.

Ezekkel a rendkívüli kedvezményekkel mi lesz? :-o
A jelenlegi magyarországi helyzet ilyen. A Fidesz a kétharmados többségével képes lehet arra, hogy a népszerűségi indexekre tekintet nélkül megoldást adjon a politikai közösség működését évtizede mérgező problémákra: a képviselői fizetések ügyére, a kampányfinanszírozásra vagy az önkormányzati rendszer átalakítására. Ha van értelme a kétharmados többségnek, akkor éppen ez lenne az. A parlamenti ciklusból ugyanakkor úgy telt el majd másfél év, hogy a kormánypártok a hatalmi szerkezet rohamtempójú átalakításával (ha tetszik, saját ideológiájuk és hatalmuk bebetonozásával) foglalkoztak csupán, a kétharmados többségre váró valódi problémák megoldásáról még a legjobb esetben is inkább csak beszéltek – gondoljunk csak a naponta változó önkormányzati koncepciókra, ezen belül is a piti hatalmi játékoknak áldozatul esni látszó fővárosi önkormányzati rendszerre.

Ebben van az igazsag leirva. Minden mas csak maszlag...
@szeki_74: "Szóval nem ezekkel van a probléma, hanem a jelenlegi átláthatatlan rendszerrel, és azzal, hogy a mindenféle bizottsági tagságok után még mennyi pénzt lehet mellétenni."

Egyetértek.:)
Sem a közszférában, sem a versenyszférában nem szoktak azért külön százezres bérpótlékokat adni, hogy a munkavállaló elvégezze a feladatát. A különböző bizottságok létrehozatala egyfajta projekt - a munkakörön belül. Aki nem akar benne részt venni, az felmondhat. Ha szakmai okokból nem alkalmas a bizottsági munkára, akkor monnyon (le) föl.

Azért fizetjük azokat "odafönt", hogy beleadjanak apait-anyait, nem szívességet tesznek.
Minde4nkinek ajánlom nézze meg az Index következő videóját, amelyen világosan látható a fideszes képviselő " zsenik" tájékozottsága és szakértelme. Most értettem meg , hogy miért kell nekik mindig mondani, hogy melyik gombot nyomják . Olyan a szÍnvonal, hogy ezek tényleg nem tudnak 2-ig számolni.
A cím: Milyen adóemelés? Ja, az ÁFA?
@Lófasz Hadnagy: Pontosan , tehát Gyurcsány már vett egy nagy levegőt a fizetések rendbe tételére, akkor Orbán ezt a szokásos populista módon megtiltotta. Valami olyasmit mondott, hogy ő személy szerint nem engedi a képviselők jövedelmét "emelni". Tehát maradhatott a Lázár féle trükközés 1.6 millióval.Tehát ne írja azt Pauler Tamás, hogy ez Lázár remek ötlete. A fidesz az ötletelésből első helyen áll, hol a szociktól, hol a szélsőjobbtól kölcsönöznek ötleteket.
@szeki_74: Miért kell benzinkártya? Csak még egy dolog, amivel trükközni lehet. Mehet autóval, ha akar, de fizesse ő a 750-ből.
@Valós Kilométer: Azzal tankolhat majd az összes rokon.
Azt még meg sem említettük, hogy a képviselők az eddigi 1 saját, külön bejáratú alkalmazott helyett mostantól 2 (!) alkalmazottat tarthatnak.

Jelenleg a politikus alkalmazottját mandátuma időtartama alatt foglalkoztathatja, A KÉPVISELŐI ALAPDÍJ 60 SZÁZALÉKÁÉRT, miközben köztudott, hogy feleségét, lányát, sógorát alkalmazza számos képviselő azért, hogy országgyűlési képviselői munkáját segítse.

Gondolom, ez az intézkedés is része a Fidesz "1 millió új munkahely" tervének...
"az új rendszerben havi 265 milliós tiszteletdíjat s maximum 35 milliós benzinszámlát kellene állni. A képviselőkön havi 5 milliót takarítanánk meg"
www.fn.hu/belfold/20110927/evi_100_milliot_buknak/
Minden kedves magyar állampolgárnak nyilvános adóbevallás.

Ennyi. Ilyen pofonegyszerű lenne. Egy ilyen apró és könnyed lépés egy csapásra oldaná meg a korrupcióval, adócsalással kapcsolatos gondjaink jelentős részét.

Na erre kellene 2/3-ot használni!
Kíváncsi vagyok, hogy a pártfinanszírozás kérdését mikor említi meg a közpénzekért ennyire aggódó Lázár János.
@szeki_74: Melyik képviselőre gondoltál aki éjszakáig bent van?
Ebéd a parlament menzáján, aztán söprés haza.
Vacsi már otthon.
Nem azért lopnak, mutyiznak, stb., mert keveset keresnek, hanem mert aki politikusnak áll, annál ez alapfeltétel.
Egyébként hallott valaki olyan képviselőről, aki mondjuk szegény volt, vagy az maradt a ciklus végére?
A költségtérítést se muszáj felvenni, mégis a végletekig kihasználják.
Közben ilyen-olyan FB tagság, igazgatótanács, stb., és mar nyitva is a húsosfazék.
Mindenképp lenyúlnak majd, bármit tesznek a javadalmazásukkal, abban nagyon leleményesek, hogy megtalálják a módját. Egyszerűen ilyenek.
@Grigorij Pantyelejevics: az nem a mi ketharmadunk, hanem az o ketharmaduk. Maguknak. Meg a sajat kutyaik kolykeinek.
Ertem?
@Grigorij Pantyelejevics: Én nem csak az adóbevallás, hanem az is, hogy kire adtad a kopogtató cédulát, és kire szavaztál.
Aztán a parlamenti szavazások is lehetnének nyilvánosak, és csak név szerintiek.
Rengeteg visszaélési lehetőség megszűnne.
Lassan olyan ez a blog, mint az Amerikai Népszava, ami a cenzúrát illeti... :)
A választók legpofátlanabb szembeköpése, hogy éppen az a Lázár mondja ezt, aki rekordösszeget vett fel költségtérítésre, soha életében nem dolgozott a politikán kívül és helyénvalónak tartotta, hogy közpénzen luxusautóval furikázzon, a lézerblokkoló, mint a szabályok semmibe vételének ékes bizonyítéka ár csak hab a tortán.
Szegényke, biztos rákényszerítette ez a borzasztó képviselői juttatásrendszer. Ó, eszem a szívét... még jó, hogy miután jól megszedte magát belőle, hirtelen megvilágosodott és ő lett a nagy erkölcsvédő, meg haza és haladás...
@szeki_74: A rendes fizetés OK, a többi nem. Sokan vannak, akiknek sokáig benn kell lenniük a munkában, mégsem fizeti nekik senki a benzinpénzt. Adjanak nekik annyi fizut, hogy a taxi, vagy saját autó kifizetése ne legyen probléma. Más országokban egyébként tömegközlekedni is tudnak politikusok, sőt, üzletemberek is. A laptopjukon meg ne tároljanak bizalmas, vagy államtitoknak minősülő dolgokat, mert a laptopot a szolgálati autóból is el lehet lopni, dolgozzanak távoli eléréssel.
Egyébként a rendes fizetés is teljesen fölösleges a mai helyzetben, mikor a képviselők java része senki által meg nem választott, listáról bejutott pártkatona, aki melegedni jár be. Az is képtelen helyzet, hogy a képviselők pártutasításra szavaznak, nevükben írt törvényjavaslatokat szignálnak, és kb. ennyi a munkájuk. EZ NEM MUNKA!
Csak megválasztott, választási ígéreteivel elszámoltatható, visszahívható képviselők legyenek a parlamentben, maximum 100-an. Nekik akár havi bruttó milliós fizetést is adjunk, nem érdekel.
csak ~50 embernek emelkedik... és 300 rosszul jár...
a számok makacs dolgok... :)

www.origo.hu/itthon/20110927-a-kepviselok-fizetesenek-valtozasai-lazar-janos-javaslatai-alapjan.html

B1
Én 750k helyett 2millát javasolnék, de a pénz mellé járjon FELELÖSSÈG IS!
@Lófasz Hadnagy:

Ez tökéletesen így történt, de,
1./ ki emlékszik már erre? (még az írás szerzője se, különben megemlítette volna, pedig ő a saját blogból adódón valószínűleg szokott tájékozódni)
2./ Kit érdekel ma ez? (a válasz egy tíz névnél nem több névsor)

Az emberek kizárólag arra emlékeznek, hogy Gyurcsány hazudott, és ötletelt. Ezt ugyanis egyszerű megjegyezni.
@egyenlítő:
bár csökkentenék. kb meg kéne felezni az állami helyek számát...
Nem ismerem a javaslat részleteit, ezért arról nem tudok nyilatkozni. Helyette álljon itt az a kontextus, amiben szerintem az egészet vizsgálni kellene:
1. Parlament és önkormányzatok mérete (létszáma) - úgy tudom, már tavaly elfogadtak valamilyen létszám csökkentést, ha így van, azt jó irányba tett lépésnek tekintem
2. Összeférhetetlenség - ez nagyon szarul áll és egyik legnagyobb kerékkötője a dolognak a sok polgármester-képviselő. Én nagyon szigorú összeférhetetlenségi törvényt alkotnék, amit a következő pozíciókra terjesztenék ki, lehetőleg ezek mindegyike kölcsönösen kizárva egymást: parlamenti képviselő, kormánytag, önkormányzati képviselő, állami tulajdonú vagy irányítású cég, testület, társaság, stb. vezetője vagy munkavállalója, politikai párt (közép vagy felső szintű) vezetője, és még egy pár.
3. Képviselők (parlamenti és önkormányzati) javadalmazása és költség elszámolása. Parlamenti képviselő esetén az átlagbér 2-3 szorosa, önkormányzati képviselő esetén az önkormányzat teherbíró képességének függvényében, de max. átlagbér kétszerese bruttó bér. Ebben benne van egy vagy két állandó bizottsági tagság is. Az eseti bizottsági tagság pedig társadalmi munkában történik. Ugyanúgy adóznak, mint mindenki más, tehát nincsenek külön szabályok. Tételes költségelszámolás, szigorú, maximált költségvetéssel és nyilvános ellenőrzéssel. Nem bp-i parlamenti képviselőknek szerény hajlék Bp-en téríthető. Önkormányzati képviselők lakjanak az általuk képviselt településen, így nem kell nekik lakhatási támogatás. Parlamenti képviselőnek gépkocsival munkábajárás támogatása ugyanúgy, mint bárki másnak (talán a munka tv. alapján). Önkormányzati képvielőnek munkábajárás támogatása csak tömegközlekedéssel. Egyéb utazások és prezentációs költségek szigorú, tételes elszámolással, maximált limittel.
4. Évente vagyonbevallás ÉS jövedelembevallás az összeférhetetlenségi pont alatt említettek mindegyikére.
5. Pártok és alapítványaik finanszírozása.

Szerintem ezek elég szorosan összefüggenek ahhoz, hogy érdemes legyen őket egy csomagban tárgyalni alakítani.
@newtehen: Épp elég lenne a nyilvános adóbevallás. Ha a jónép összeadná pl., hogy mit akaszt az Orbán család, nincs az a stylist és kockás ing, amivel eladhatnák.

A 'teljes becsületesség' is majd 100 %-ra megoldható, ahhoz csupán a készpénzt kell teljesen megszüntetni.

Nagyon-nagyon egyszerű lenne egy országot teljes becsülettel, tisztességgel vinni. És bár jelenleg valamilyen szinten mindenki simlizik, a totális becsületesség a jelentős többségnek lenne kánaán.

A jelenlegi viszont keveseknek, de nagyon jó.

Amíg valaki radikálisan tisztességes* ötlettel nem áll elő, csak újabb hivatallal, bizottságosdival, addig itt nem lesz semmi, csak a nihil.

* radikálisan tisztességes nem arról szól, hogy 'mit csinál/csinált a másik', hanem arról, hogy 'mi' nem lopunk.
@Kivlov: Azonnali nagyarányú munkanélküliség
1) azoknál, akiknek nincs pénzük költségtérítéses képzésre menni, államira meg nem veszik fel őket (jó sok képzetlen fiatal)
2) azoknál, akik eddig őket tanították (jó sok egyetemi oktató, gyakorlati oktató, szakoktató, most nem őket fogja legelőször felszívni a piac, az biztos)
3) azoknál, akik mindehhez a hátteret szolgáltatták (adminisztráció, pénzügy stb.) (jó sok irodai munkatárs, pont olyan végzettségekkel, amilyeneket elvileg leépítenek az önkormányzatoktól is, ha csökkentik a számukat, meg a közigazgatási szférából, és persze a piaci cégektől is)
"Egyszer valakinek vennie kell egy mély levegőt, és a képviselői javadalmazás olyan rendszerét kell kialakítania, ami kizárja a visszaéléseknek még a lehetőségét is, de ugyanakkor tisztes megélhetést ad az országgyűlési képviselőknek. Egy ilyen megoldás a képviselői fizetések formális emelésével jár együtt, ami még akkor is könnyen kivívhatja a választók haragját, ha egyébként racionálisan belátható annak helyessége."

Egyszer valakinek venni kell egy mély levegőt, és ki kell mondania, hogy a képviselőség munka, ebből következően munkaviszony, amelyben a munkáltató a választó, míg a munkavállaló a képviselő. Le kéne már szállni arról az elavult személetről, hogy a képviselő elhivatottságból, hazaszeretetből stb. vállalja a képviselőséget.

A képviselet komoly felelősséggel járó tevékenység, komoly tudást is igényel. Ezért ki kell végre azt is mondani, hogy a képviselő felelős a döntéseiért, és ha tudatlanságból olyan törvényt szavaz meg, amely a választóknak, vagy bárki másnak ( az államnak ) kárt okoz, azért más munkavállalóhoz hasonlóan, ő is anyagi felelősséggel tartozik.

Na ilyen feltételek mellett mindenki meggondolná, hogy ugorjon-e egy képviselői "állásért".
Aki pedig ugrik, az kapjon tisztességes fizetést, és viselje is a munkája következményeit.

Egyébként pl. felháborító, hogy az áfára olyan törvényt szavaztak meg, amely minden józan ésszel, és más törvényekkel is szembe ment, és most az állam emiatt a hibás döntés miatt kénytelen az érintetteknek kamatot is fizetni a jogtalan visszatartás miatt. Egy hasonló hibáért a cégek vezetőit börtönbe is szokták csukni.

Amíg a képviselő nincs érdekelté téve abban, hogy színvonalasan képviselje a választóit, addig a jövedelméről is csak szócséplés beszélni.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) EU (3) eu (9) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) európai bizottság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) Izrael (1) izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) kína (1) Kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) MOL (1) mol (2) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma