Messziről nézve: IMF - válságkezelés és utódlás

2011.06.14. | Kozma Levente | 1 komment

 

A szexuális botrányba keveredett Dominique Strauss-Kahn lemondása után intenzív lobbizás és találgatások kezdődtek azzal kapcsolatban ki is lehetne a Nemzetközi Valutaalap (IMF) új vezérigazgatója. Az utód kiválasztásának folyamata – mely számos kritikát kapott már korábban is - a nemzetközi válságkezelésnek egy különösen intenzív szakaszában történik. Görögországnak épp most ítélték meg a 110 milliárd eurós EU-IMF-hitel esedékes részletét, ezzel hetek óta tartó piaci bizonytalanság került átmeneti nyugvópontra. Egyiptomnak be kell tömnie azt a 10-12 milliárd dollárosra becsült folyó fizetésimérleg-hiányt, amely a februárban a kormány menesztésébe torkolló többhetes felkelés hatásai miatt keletkezett. Ehhez nyújt segítséget az a hárommilliárd dolláros csomag, amelyben a minap állapodott meg az IMF az észak-afrikai országgal. A Szovjetunió felbomlása óta a legsúlyosabb pénzügyi válsággal küzdő Fehéroroszország a múlt héten fordult segítségért az IMF-hez. A portugál válságkezelésnek valószínűleg jót tesz az, hogy az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap által Portugáliának nyújtott hitelprogram feltételeinek betartását ígérte Pedro Passos Coelho, a portugál jobbközép Szociáldemokrata Párt (PSD) vezetője, miután pártja megnyerte a vasárnapi előre hozott parlamenti választásokat. A válságkezelés mellett az IMF történetének egyik legizgalmasabb állomásához érkezett, hiszen meg kell választani DSK utódját. A jelöltállítási határideje 2011. június 17., az új vezérigazgató megválasztása a hónap végén esedékes. Egyre erősebb a nyomás, hogy az eddig bevett pozíció megosztási gyakorlaton (európai vezérigazgató, amerikai második ember és amerikai Világbank vezér) változtassanak és minden korábbinál számottevőbb az esély, hogy egy, a feltörekvő piacok által jelölt lesz a végleges befutó. Ezzel együtt szakértő bennfentesek a francia pénzügyminiszter, Christine Lagarde európai közös jelölt esélyeit tartják továbbra is a legjelentősebbeknek. 

 

A kiválasztási folyamat megváltoztatása és átláthatósága mellett érvel a közgazdasági Nobel-díjas Joseph E. Stiglitz, aki megállapítja: azzal, hogy kormányok javasolnak jelölteket, számos jó képességű ellenzékinek tartott jelölt esik el a megmérettetéstől szimplán a nemzeti kormányok szűklátókörűsége miatt. Stiglitz azt javasolja, hogy a kormányok helyett egy nemzetközi jelölő bizottság jelölhessen, ezzel a tudós szerint az átláthatóság is javulhatna. A nyílt verseny azért is fontos, hogy ne háttéralkuk, elvtelen kompromisszumok vezessenek az utód kiválasztásához, így a mostani – a korábbitól eltérő – nyílt vita az utód jelöltről jó iránynak tűnik. Stiglitz hasznosnak vélné, ha megtörne a korábbi európai-amerikai dominancia, a feltörekvő országok esetleges egységes jelöltje is labdába rúghatnak, viszont az európaiak mostani jelöltjét, Christine Lagarde-ot is kiváló jelöltnek tartja.

 
Annak ellenére, hogy az európai jelölt is jó választás lenne, mégis a fejlődő országok potenciális jelöltjei közül választana Jeffrey Frankel, a Harvard University professzora, alapvetően három ok miatt: 1. a fejlődő piacok gazdaságai sokkal jobb teljesítményt produkáltak az elmúlt évtizedben, mint Európa; 2. a legutóbbi három IMF vezérigazgató európai volt, de egyikük sem töltötte ki a mandátumát, ami felveti azt a kérdést, hogy mennyire vették komolyan feladatukat; 3. a legjobb jelöltek a fejlődő országok potenciális jelöltjei között vannak. Frankel 9 olyan jelöltet nevesít, akiket szakmailag teljesen érettnek tart a pozícióra, 6 közülük olyan, akik potenciálisan szóba is jöhetnek: Augustín Cartens mexikói Nemzeti Bank kormányzója, Arminio Fraga, volt brazil Nemzeti Bank elnök; Tharman Shanmugaratan aki Szingapúr pénzügyminisztereként tűnt ki és legutóbb miniszterelnök-helyettessé lett kinevezve; Sri Mulyandi Indrawati, aki fiatal kora és női mivolta ellenére indonéz pénzügyminiszter volt, majd kinevezték a Világbank egyik vezérigazgatójának; Leszek Balcerowicz, volt lengyel pénzügyminiszter és jegybank elnök, aki kompromisszumos jelölt lehet EU-s és fejlődő piaci mivolta miatt; Trevor Manuel nagy sikereket ért el dél-afrikai jegybank elnökként; Kemal Dervis, volt török gazdasági miniszter; Stanley Fischer szintén kompromisszumos jelölt lehet, hiszen izraeli jegybank elnöksége előtt az IMF vezérigazgató-helyettese volt és Zambiában született; végül Montek Ahluwalia az indiai Terv Bizottság alelnöke, aki viszont Fischerrel együtt 65 évnél idősebb, így kicsi az esélye.
 
 
 
A fejlődő országok egyelőre megosztottak, többen is saját jelölttel rukkoltak elő. Egyikük, Augustín Carstens, a Mexikói Nemzeti Bank elnöke, a Financial Timesban arról értekezik, hogy a globális együttműködés –amit az IMF célként tűzött ki maga elé – bizalmat igényel a partnerek között, a kiválasztás folyamata átlátható kell, hogy legyen. A feltörekvő országok – BRICS, Indonézia, Mexikó – bebizonyították, hogy gazdaságpolitikájuk helyes volt az utóbbi években, a válságból általában gyorsan kilábaltak, gazdaságuk ismét „dübörög”.
 
 
A The Economist legutóbbi vezércikkében az európai jelölt érdemei elismerése mellett mégis arra bíztatja fejlődő országokat, hogy közösen állítsanak jelöltet, akinek támogatására felszólítja az USA-t is. A Valutaalap egyik legnagyobb kihívása a következő években minden bizonnyal az euro övezeti válság kezelése lesz - érvel a tekintélyes brit hetilap - ehhez pedig egy pártatlan, euro zónán kívüli szakemberre lenne szükség. Az európaiak érvelése – ők értik az euro zónát, ezért kell európai jelölt a válság menedzseléséhez – nevetségessé válik, ha belegondolunk, úgyanígy érvelhettek volna az argentin pénzügyminiszter jelöltsége mellett az 1980-as években, vagy a thai pénzügyminiszter mellett 1997-ben.
 
Christine Lagarde francia pénzügyminiszternek reálisan nincs valódi feltörekvő országbeli ellenfele az IMF vezérigazgatói posztjára, pedig éppen ideje lenne, hogy ne európai legyen a Valutaalap első embere – közölte egy moszkvai interjújában Szergej Sztorcsak orosz pénzügyminiszter-helyettes. Szerinte Lagarde emberi és szakmai kvalitásait nehéz „legyőzni”. Oroszország fejlődő országokkal – például Mexikóval és Dél-Afrikával – együtt meg szeretné törni a fél évszázados hagyományt, hogy európait választanak az IMF élére.
 
Nouriel Roubini szerint viszont a fejlődő országok széttagoltsága miatt az európai jelölt lesz a befutó. Bár Lagarde francia pénzügyminiszterként még a görög adósság átütemezése ellen tört lándzsát, Roubini szerint elég pragmatikus ahhoz, hogy majdan IMF vezérként megváltoztassa álláspontját.
 
Jeffrey Sachs, a Columbia Egyetem egyik igazgatója – konkrét személy megnevezése nélkül - praktikus megközerlítéssel a feladatokhoz keresne szakembert. Úgy látja, hogy a következő IMF vezérigazgatónak olyan, monetáris tapasztalatokkal rendelkező személy lenne a leginkább alkalmas, aki rendelkezik azokkal a kapacitásokkal és víziókkal, amelyekkel menedzselni lesz képes a világban végbemenő jelentős változásokat. A dollár, bár továbbra is a vezető valuta helyét tölti be, jelentősége egyre csökken, így a regionális együttműködések szerepe egyre nő majd. Európa, az arab-világ, Dél-Kelet Ázsia gazdasági folyamatainak összehangolásában lesz majd óriási szerepe a következő vezérigazgatónak.
 

 

Címkék: imf messzirőlnézve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr432984152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Harvard lesz az, nem "Harward" :-)

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) e.on (1) E.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euró (1) euro (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) magyarország (7) Magyarország (4) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) MVM (1) mvm (2) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) olaszország (1) Olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) usa (3) USA (1) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma