Áttörést az átláthatóságban

2012.12.07. | Haza és haladás | 17 komment

A korrupció elleni fellépés kulcskérdései a tág értelemben vett állam átláthatóságának növelése, a közbeszerzések rendszerének átalakítása és a pártfinanszírozás rendbetétele. A Haza és Haladás Alapítvány átfogó programon dolgozik, amely ezekre a problémákra kíván megoldásokat kínálni. A korrupcióellenes világnap előtt ebből a legfontosabb javasolt intézkedést emeljük ki: áttörést kell elérni az állam, az állami szervek és a köztulajdonban álló gazdasági társaságok működésének nyilvánosságában. Egyrészt az átláthatóság már önmagában visszatartó erőt képvisel a vitatható ügyletekkel, másrészt pedig a közzétett és jól kereshető közérdekű információk jelentik a civil kontroll tényleges működésének előfeltételét. Vennünk kell egy nagy levegőt, és azt mondani: minden állami szerződés érvényességének feltétele legyen a nyilvánosságra hozatal – legyen szó sima polgári jogi, az állami vagyon hasznosítására irányuló, uniós támogatással összefüggő vagy közbeszerzés nyomán megkötött szerződésekről.

 

Az „üvegzseb” törvény elfogadása, 2003 óta a költségvetési szervek által kötött, ötmillió forint feletti szerződések adatai elvben nyilvánosak, 2009 óta pedig ez a kötelezettség kiterjed a többségi állami vagy önkormányzati tulajdonban álló cégekre is. Ez ugyan több mint a semmi, a gyakorlatban mégsem tudta elérni a szabályozás a kitűzött céljait. Az egyik fő probléma, hogy a közzététel elmulasztásának nincs szankciója: a gazdasági társaságok ilyen-olyan indokokkal jellemzően nem is teszik közzé a megkívánt adatokat. A másik gond, hogy a közzétett adatok után vadászni kell: minden szerv a saját honlapján tehet eleget közzétételi kötelezettségének, ahol nem egy esetben eldugva, nem naprakészen vagy az archív adatokat törölve teszik fel a szerződések adatait. A harmadik probléma az, hogy az adatok nem kereshetőek: lényegében nem ismerhető meg, hogy X vagy Y Kft. összesen az állami szervekkel mekkora összegű és milyen szerződéseket kötött. A negyedik nehézség abban mutatkozik, hogy a szerződések legfontosabb adataiból egy sor kérdésre, így különösen a szerződés pontos tárgyára vagy feltételeire nem derül fény, márpedig ahhoz, hogy a szerződéses érték megalapozottságáról a közvélemény meggyőződhessen, elengedhetetlen a kontraktus részletes ismerete.

 

Mind a négy problémára megoldást jelent, ha a tág értelemben vett állami szerződéseket teljes terjedelemben egy központi honlapon, a szerződő felek szerint kereshető módon közzé kell tenni. A közzététel megtörténtét a szerződés polgári jogi érvényességi feltételének kell minősíteni, így a megismerhetőség teljesítése nélkül jogszerűen nem teljesíthető kifizetés a szerződő félnek. Ennek a kötelezettségnek a magyar államot, a helyi önkormányzatokat és társulásokat, a költségvetési szerveket, valamint a többségi állami vagy önkormányzati befolyás alatt álló gazdasági társaságokat egyaránt terhelnie kell. A teljesítéshez – az informatikai feltételek kiépítése után – egy szkenneren és internet-kapcsolaton kívül nincs is szükség másra, így a gyakorlatban is működőképes lehet ez a kiterjesztett közzétételi rendszer.

 

Vannak persze olyan információk, amelyek közzététele károkat okozna az országnak. Ha a Magyar Villamos Művek egyik erőmű-fejlesztésére kötött szerződésének mellékletében műszaki innovációk szerepelnek, a fejlesztő nyilván nem akarja azokat közkinccsé tenni, inkább nem is fog szerződést kötni az állammal. De elképzelhető az is, hogy egy köztulajdonban álló cég a versenypiacon működik, ezért hátrányt jelent a számára, ha a magántulajdonban álló versenytársaitól eltérően az árazását teljesen átláthatóvá kell tennie. Nagyon szűk körben ezért lehetőséget kell adni arra, hogy az üzleti titokra hivatkozva egyes szerződési részeket a közzétevő kitakarhasson, de ehhez komoly eljárási garanciákat kell társítani, mert nap mint nap láthatjuk, hogy az érintett cégek miként próbálják a fiktív üzleti titkok mögé bújva eltitkolni a nyilvánosság elől a kezelésükben levő közérdekű adatokat. A kitakarás ezért csak olyan adatokra vonatkozhat, amelyek szerzői jogi vagy más hasonló védelem alá esnek, és az adott kérdésben átlagos jártassággal rendelkező szakember számára evidensen fel nem ismerhető, korábban nyilvánosságra nem került információkat tartalmaznak. A versenypiacon működő, köztulajdonban álló társaságok a szerződéses árra vonatkozó részeket kitakarhatják a szerződésből, ha bizonyítják, hogy annak meghatározása során a szokásos piaci ártól nem térnek el. Ez praktikusan azt jelentheti, hogy a társasági adó szabályozásából ismert transzferár-dokumentációval kell alátámasztaniuk az ár piaci jellegét.

A másik, immár klasszikussá vált „eltitkolási” hivatkozás a Magyar Fejlesztési Bank esetében a banktitokra való hivatkozás. A magunk részéről nem vitatjuk, hogy ha az MFB kvázi kereskedelmi banki tevékenységet folytat, akkor a nála elhelyezett, normál betétekre vagy az állami kezesség vagy garancia nélkül folyósított hitelekre vonatkozó adatok legitim módon lehetnek banktitkok. Ha viszont valaki azért vesz fel a Fejlesztési Banktól hitelt, mert a kereskedelmi bankok feltételei szerint ahhoz nem jutna hozzá, és ahhoz bármilyen állami szerepvállalást (garancia, kezesség stb.) igénybe vesz, akkor a terheket viselő politikai közösségnek, a közvéleménynek joga van megismerni a hitelszerződés részleteit is.

 

Az állami vagyon hasznosítására irányuló pályázatoknál, illetve a közbeszerzéseknél önmagában a nyertessel kötött szerződés nyilvánossága nem elegendő. Ahhoz, hogy bármi számára ellenőrizhető legyen a pályázatok/közbeszerzések tisztasága, a döntést követően meghatározott időre a vesztes pályázatokat/ajánlatokat is nyilvánosságra kell hozni, az értékeléssel együttesen.

 

A nyilvánosságra hozatali kötelezettség kiterjesztése fontos a korrupció elleni küzdelemben, de van egy további hatása is. A demokrácia nem lehet sikeres akkor Magyarországon, ha a polgárok meg vannak győződve arról, hogy a hatalomgyakorlók legfontosabb célja a magánvagyonok gyarapítása. Ahhoz, hogy a huszonkét év alatt folyamatosan rombolt, az államba vetett bizalmat elkezdhessük helyreállítani, minden olyan eszközt fel kell használni, ami bizonyíthatja a választóknak, hogy az állam értük, a közösségért tevékenykedik. Ehhez sok apró lépést kell tennie az államnak, ezek egyike lehet az állami szerződések teljes nyilvánossága.

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr514950448

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Áttörést az átláthatóságban 2012.12.07. 18:03:01

Vennünk kell egy nagy levegőt, és azt mondani: minden állami szerződés érvényességének feltétele legyen a nyilvánosságra hozatal.

Trackback: TiGÁZ mentalistákkal köti ki a gázt? 2012.12.07. 14:41:14

A Tigáz-Eni gázszolgáltató körül egyre több "para"- és "maffia" jelenség figyelhető meg mostanában. A sima kis  többletszámlázási csalás, meg előre több hónap számlázása,  meg más egyéb trükkök már nem hoznak nekik elég jövedelmet. Ezért sz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"minden állami szerződés érvényességének feltétele legyen a nyilvánosságra hozatal "

Bingó! Régóta mondom én is ugyanezt. Szlovákiában már rég így van, még Radičováék vezették be.

Remélem ez része lesz az E14 programjának. Annyival fejelném meg, hogy a netes nyilvánosságra-hozatal után minimum egy héttel lépjen érvénybe, hogy legyen idő még megakadályozni, ha büdös.
Továbbá a aláíró feleknek érdemi felelősséget kell vállalniuk, mert az utólagos szerződés-módosítások komolytalanná teszik az egészet.
kezdjük az imf szerzödések titkos záradékaival
Kis naív!
Majd pont Kaya Ibrahimék fognak elsőáldozóként viselkedni!

Ezeket a bugris politikusokat valaki megválasztotta...
Úgy látom a képviselők átláthatóségét nbem illik szóba hozni.
Átláthatóságot minden területre. Egyet kell hogy értsek.
Legyenek átláthatók a képviselőink is. Pl. ha kérik őket akkor hozzék nyilvénosségra kinek milyen állampolgársága van.
Teljesen egyetértek, csak néhány finomítást javasolnék:

A titkosítást ne lehessen 5 évnél többre kérni. 5 év múlva egy technológia, vagy egy ár nyilvánosságra hozása már nem gond, akkor már nem oszt nem szoroz.

A Költségvetési Tanácshoz hasonlóan létre kellene hozni egy Közbeszerzési Tanácsot, amelyen minden állami/önkormányzati/állami tulajdonú cégnek X milliónál nagyobb szerződései át kellene esnie. A tanács tagjait több évre válasszák hosszabra mint 4 év.
A weboldal illetve nyilvánosságra hozás ne csak a megkötetett szerződésekre vonatkozzon, hanem a nem nyert ajánlatokra is. A versenyszférában már vannak kimondottan beszerzőknek készült tendereztetési weblapok, ahol a beszállítók egymásra licitálhatnak.
Minden tender itt legyen közzétéve és itt lehessen rá jelentkezni. A döntéshozók névsora titkos legyen, tagjai ne csak az adott vállalatok/minisztériumok tagjai legyenek, hanem adott esetben a Közbeszerzési Tanács tagja vagy delegáltja, esetleg civilek. Sőt még azt is meg lehet könnyen valósítani, hogy az ajánlat adók neve a tender bizonyos fázisáig ne legyen felfedve.

Sajnos ez csak utópia, de ha én lennék érte felelős akkor ezt keresztülrgdalnám az biztos...
@barli:
"kezdjük az imf szerzödések titkos záradékaival"

Nana, IMF-nek szabad.
Az IMF után folztathatnánk a politikusaink átláthatóságával. Az USA-ban bukésra van itélve akinek nem feddhetetlen az előélete. Nálunk pedig...
"...minden állami szerződés érvényességének feltétele legyen a nyilvánosságra hozatal..."
Emberek! Hát ezt így külön le kell írni? Nem magától értetődő dolognak kéne lennie?
Hűha, ez felér egy kisebb szembenézéssel, és sikerült részben levonni a tanulságot az 'elmúltnyócév' hibáiból.

Örülök neki, hogy a Haza, és haladás nagy hangsúlyt fektet erre a kérdésre, és igyekszik megoldást találni egy régóta elhúzódó problémára. Valószínűnek tartom, hogy most a Fidesz is lépéskényszerbe kerül majd, és a két oldal majd egymás fölé licitál, annak érdekében, hogy minél átláthatóbbá válhasson a rendszer.

Az irány jó, jár érte a piros pont, de az ördög a részletekben bújik meg. Remélem, hogy végül egy olyan döntés születik, amely a gyakorlatban is be fog válni.
Maximálisan, abszolút mértékben és tökéletesen egyetértek.
A transzparens, átlátható, nyílt közélet, a közpénzek minden fillérére kiterjedő teljes nyilvánosság a társadalom minden szegmensét átható korrupció felszámolásának az alapja.

Esetleg megléphették volna, amikor hatalmon voltak és erre lehetőségük volt.

Ha valami misztikus véletlen folytán ismét döntési pozicióba kerülnének, tegyék meg akkor.
A Jó döntésekkel is el lehet késni, de a hibákat korrigálni sohasem késő.
Kívánok Önöknek ehhez Sok Szerencsét.

Kurt S. Earp
nem álliberális, Liberális neonáci, árpádsávos-magyarzászlós Vírusgazda, Jobbik szavazó
@sárkányfő: en megfejelnem a szerzodesmodositasrol szolo torvenyt azzal, hogy modositani csak ujrapalyaztatassal.
Egy beruhazo pl ezerszer is meggondolna, hogy valtoztasson-e a szerzodesben eloirt specifikaciokon, mert ha azt nem fogadjak el, akar el is vesztheti a projectet.
hát ja, Bajnaiéknak a fentiekben nagy tapasztalata van...kétségtelen.
@Állam-vizsga: A szabályozás minden bonyolítása a trükközőknek, a fifikás ügyvédekkel felszerelt gazdag csalóknak kedvez. Az állam a mi pénzünkből köt szerződést, előttünk titkosítani azt olyan, mintha egy cég tulajdonosai nem ismerhetnék meg a menedzsment által kötött szerződések tartalmát. Csak a nagyon szűken vett nemzetbiztonsági érdekeket sértő szerződésrészeket (katonai, rendőrségi eszközök műszaki leírása) lehessen titkosítani. Ha valamilyen különleges indokra hivatkozva kérnek titkosítást (pl. innováció védelme, bár miért kellene egy újítás lényegét a szerződésbe beleírni), akkor azt a szerződő fél kérhesse polgári bírói úton, azaz dokumentáltan, visszakereshetően.

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) E.on (1) e.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) Messziről nézve (1) messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) mvm (2) MVM (1) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma

süti beállítások módosítása