Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Leszakadó Magyarország – kockázatelemzés a költségvetésről és a konvergenciaprogramról

2012.07.20. | Haza és haladás | 29 komment

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány „büdzsémagyarázó” projektje, a Közös kassza keretében készült el a költségvetés és a konvergencia program kockázatelemzése, amelyet az alapítvány megbízásából a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest készített el. A tanulmány részletesen elemzi a magyar gazdasági növekedés 2015-ig tartó időszakra prognosztizálható kilátásait, a munkaerőpiaci folyamatokat és a nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatóságának esélyeit. A kockázatelemzés úgynevezett technikai kivetítés, amelynek során a szakemberek szigorúan a Központi Statisztikai Hivatal adataira és a Magyar Közlönyben megjelent jogszabályokra támaszkodtak, vagyis nem számoltak a jövőbeni gazdaságpolitikai döntésekkel és a piaci hatásokat is kiszűrték. Ezért a kivetítés nem illeszthető a valószínű folyamatokat forgatókönyvekké gyúró gazdasági prognózisok sorába, ellenben hűen tükrözi a már ténylegesen elfogadott gazdaságpolitikai intézkedések középtávú hatásait. Az alábbiakban a tanulmány legfontosabb megállapításait foglaljuk össze.


Magyarország leszakad


A magyar gazdasági növekedés nem tud tartósan 1 százalék fölé kerülni 2015-ig.  Ezt mutatja a május végéig kihirdetett jogszabályok alapján kirajzolódó középtávú makrogazdasági és költségvetési pálya. Ha ezen az úton halad az ország, akkor a következő három évben a költségvetési egyenleg 1,3-1,6 százalékkal lesz rosszabb a konvergencia programban előírtnál, miközben a versenyszektorban foglalkoztatottak száma 50 ezer fővel csökken, az államadósság pedig a GDP arányában 80-81 százalékos marad.


Az alapfolyamatok szerint a magyar gazdaság 2012-ben 1 százalékos recesszióba kerül és még a kivetítési időszak második felében is csak visszafogottan bővül, annak ellenére is, hogy a költségvetési egyenleg jóval lazább annál, mint amit a konvergencia program előírt. Az alappályán tehát hiába válik pozitívvá 2013-tól a növekedési ütem, tartósan nem tud 1 százalék felett stabilizálódni, ha nem kerül sor további költségvetési intézkedésekre.


Az Európában referenciának számító német gazdaságoz viszonyítva a magyar folyamatokat, azt látjuk, hogy a 2010-2015 években összességében Magyarország nem konvergál, hanem leszakad. Amíg 2010 elején még a németországinál 10 százalékkal magasabb kumulált növekedést várt az akkori magyar kormány, a 2010 őszén benyújtott költségvetési törvény ezt 14 százalékra emelte, majd a félévvel később készített konvergencia program már csak 8 százalékra számított. A 2012 tavaszi hivatalos tervekből pedig eltűnt a konvergencia: a 2010 évi indulóértéket mindkét országban 8,7-8,8 százalékkal tervezik meghaladni 2015-re. A mostani kivetítés alappályája szerint 5 év alatt közel 4 százalékos lemaradás várható.


A háztartások fogyasztása 2012-ben csökken, de 2013-tól gyorsabban nő, mint a reál GDP. Összességében a 2012-2015 időszak alatt a reál GDP 4,0 százalékkal, a lakossági fogyasztás viszont 5,4 százalékkal emelkedik.
A bruttó állóeszköz felhalmozás 2012-ben még mindig visszaesik, s 2013-ra ér el a hosszabb távon fenntarthatónak látszó 5-6 százalékos növekedési tartományba. Ennek oka az általánosan kedvezőtlen konjunkturális helyzeten túl a válságadók fennmaradásának beépülése a várakozásokba. A beruházások növekedése rendkívül törékeny, mivel döntő részét mindössze néhány nagyobb, általában már megkezdett projekt jelenti.


Romló foglalkoztatás és veszélyzónában ragadó államadósság-finanszírozás


2011 decembere óta semmilyen kihirdetett, vagy akár csak bejelentett kormányzati intézkedés nem volt képes javítani a versenyszektor foglalkoztatási hajlandóságát és nem jött létre megállapodás a nemzetközi szervezetekkel sem. A versenyszféra mintegy 50 ezer fővel csökkenti a foglalkoztatás szintjét a 2011-15 időszakban – elsősorban a minimálbér-emelés és a kedvezőtlen beruházási környezet hatására. Ezt ellensúlyozhatja a közfoglalkoztatás bővítése, de az aktívak létszámának – leginkább a nyugdíjkorhatár emelése miatti – növekedése a munkanélküliségi ráta emelkedését okozza a majd.

technikai kivetítés.jpg


Az államadósság finanszírozásában az jelent kockázatot, hogy a jelenlegi gazdaságpolitikai irány mellett a magyar állampapírok hozama tartósan beragadhat a veszélyzónába, azaz olyan hozamsávba kerülhet, ahol bármikor beindulhat a pénzügyi válságspirál és ahonnan már nem lehet egyszerű kiigazítással kimozdítani. Ennek kockázatát növeli az is, hogy az elmúlt év kiigazító intézkedéseinek igen nagy volt a növekedési áldozata, csökkent az elérhető gazdasági növekedés mértéke, miközben alig javult a fenntarthatóság.


Hiteltelenít a megalapozatlan munkaerőpiaci becslés


A munkaerőpiaci becslés megalapozatlansága miatt a 2015. évi költségvetési egyenleg nem tekinthető hitelesnek. A konvergencia program szerint ugyanis a 2015-re várható költségvetési helyzet mögötti fontos feltételezés, hogy abban az évben nem csak százezer fővel csökken a szociális rendszerben ellátottak száma, de ennyivel növekszik a piaci foglalkoztatottak, tehát az adófizetők létszáma is. Ez a jelenlegi tényadatok és a kihirdetett jogszabályok fényében jelentősen eltúlzott kormányzati várakozás.


A kormányzati kommunikációban és tervekben megjelenő „tíz év alatt egymillió új munkahely” időarányos részét, tehát 400 ezer új munkahelyet feltételez a 2012-es konvergencia program 2015 végéig. A szakmai konszenzus szerint azonban kevés új munkahelyet hirdetnek meg, kevesen képesek és/vagy hajlandók munkát vállalni és alacsony hatékonyságú a munkaerő-közvetítés. Az elmúlt egy évben a keresleti oldal helyzete – elsősorban a minimálbér-emelés és a jogbizonytalanság, valamint a gyenge beruházási környezet hatására - egyértelműen romlott, ellenben a kínálati oldalt növeli a korhatár alatti és rokkantnyugdíjak, s a munkanélküli segélyek szabályainak nagymértékű szigorítása.


A munkaerőpiaci résztanulmány három lehetséges forgatókönyvet hasonlít össze. Az első egyszerűen az elmúlt 10 év adatai alapján számított „jelenlegi” aktivitási rátákat vetíti ki, eszerint a 2011-2020 időszakban mintegy 3 százalékkal (120-130 ezer fővel) csökkenne az aktívak, vagyis a dolgozók és a munkát keresők létszáma. A második forgatókönyv a Magyar Nemzeti Bank becslésein alapul, amely a munkaerő kínálat rövid távú ingadozásoktól megtisztított trendjét mutatja 2011-ig, majd e trend várható alakulását a 2020-ig terjedő időszakban. Számolva azzal, hogy a nyugdíjkorhatárt fokozatosan 65 éves korra emelik és szigorítják a korhatár alatti és rokkantnyugdíjak szabályait, valamint hogy a 40 év szolgálati idővel rendelkező nők nyugdíjba vonulhatnak, az MNB szakértői arra a következtetésre jutnak, hogy az aktívak létszámnövekedése 2016-ig nagyjából változatlan ütemű lesz, utána viszont jelentősen lelassul. A harmadik forgatókönyvet a konvergencia program kínálja. Az MNB által leírt és a konvergencia programban felvázolt pályákat összehasonlítva, azt látjuk, hogy a 2012-2014 időszakban a becslések nem nagyon térnek el egymástól, sőt a kormány számai még valamivel alacsonyabbak is. 2015-ben viszont hirtelen érdemi különbség látszik az ellenkező irányban, vagyis a kormány az aktívak számának megugrásával számol. Ez abból adódik, hogy a konvergencia program „névértéken” elfogadja azt a kinyilvánított kormányzati szándékot, hogy a rokkantnyugdíjak felülvizsgálatára szánt három év elteltével, több mint százezer ellátott ténylegesen elveszti ellátását és visszakerül a munkaerőpiacra. A jogszabályok alapján ez a százezres növekmény a munkaerőpiac kínálati oldalán egyelőre nem tekinthető megalapozottnak.


Sajnos, a versenyszféra foglalkoztatási adataiban sincs esély százezres növekményre. A foglalkoztatás ugyanis akkor növekedhetne változatlan munkaerő-kereslet mellett, ha csökkenne a munkáltatókat terhelő teljes bérköltség, illetve változatlan bérköltség mellett valamilyen más okból növekedne a munkaerő kereslete. Mivel az alacsony foglalkoztatás problémája leginkább az alacsony képzettségűek csoportját érinti, ezért náluk az eleve minimálbérhez közeli bérek csökkenését, mint alsó korlát maga a minimálbér akadályozza. Más szóval, az első lehetőség valójában nem adott. A második lehetőséghez a tőkeállomány növekedése, vagyis az amortizációt meghaladó beruházás szükséges. Erre azonban még a konvergencia program sem számít 2015-ig. A munkanélküliség növekedését ugyan mérsékelheti a közfoglalkoztatás további bővítése, de figyelembe véve, hogy a rokkantnyugdíjasok átlagos ellátása alacsonyabb, mint a közmunkások átlagbére, költségvetési szempontból az egész évre kiterjedő teljes munkaidős közfoglalkoztatásnál olcsóbb megoldás lehetne a rokkantnyugdíjas ellátások fenntartása. Mindez azt a várakozást erősíti, hogy 2015-ben nem fog bekövetkezni az aktívak létszámának az a növekedése, amit a konvergencia program előrevetít.

· 2 trackback

Címkék: konvergenciaprogram költségvetés 2013 technikai kivetítés

A bejegyzés trackback címe:

http://hazaeshaladas.blog.hu/api/trackback/id/tr94667213

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.20. 11:24:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Matolcsy György életrajza 2012.07.20. 10:04:20

Unortodox gazdaságpolitikusunk soha nem dolgozott a versenyszférában, ám MSZMP-s és “demokrata” múltja alatt is sokat igazgatott, elnökölt, kurátorkodott. Hogyan irányíthatja egy ország gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Ha így haladunk, elérjük, a negatív céleredményt...(lehet, hogy így gondolták?, azt, hogy 2014-re 1 millió munkahellyel lesz kevesebb lehetősége az aktív korú lakosságnak, hogy a megélhetéshez nélkülözhetetlen jövedelemért (?) megdolgozhasson ?)...A jelenlegi, megmanipulált és közreadott munkaerő-piaci (foglalkoztatási)adatok...éppen a manipuláció ténye miatt (is)....lesújtóak.
A foglalkoztatás élénkítése...más gazdaság-politikát igényel. Legelső lépése...a rohamos méretet öltő elszegényedés megfékezése...Ez, pedig csak tényleges, valós munkahelyek létesítésével állítható meg.
Ha csak papíron igaz a foglalkoztatás bővülése, akkor abból nem lesz megélhetés...mert minden józan gondolkodású állampolgár tudja:..az ember lenne a lényeg...A közfoglalkoztatás herdáló munkafékező hatását már ne is említsük!...

A tényleges foglalkoztatás nem jó, vagy rossz kommunikáció kérdése...Akkor különösen nem...amikor ez a kommunikáció a hazugság, a szemfényvezstés talaján nyugszik!!
Mindenesetre, a megalapozatlan munkaerőpiaci becslés nem más, mint a felesősséget, a hitelességet, a kiszámíthatóságot mellőző kormány hazárdírozásának egy újabb elkeserítő, szégyen eleme...
Szerintem hülyeség elemzésekbe bácsátkozni! Itt nem csak 1 hónapra előre nem lát senki, de fél évre visszafelé sem! :(
Nem nagyon hiszek az ilyen csodákban. Ha csökkented a munkaerőre jutó terheket, sem fognak egy mértékig több embert alkalmazni, mert ehhez pörögnie kellene a gazdaságnak, max. jobban megfizetik aki ott van, de itt is elég jelentős mérték kellene, hogy együtt járjon a gazdaság felpörgésével és új dolgozók felvételére legyen szükség.

Jelentősebb probléma szerintem a lakossági hitelállomány (a megemelkedett törlesztőrészletek), amely nem csak a fogyasztásra van rossz hatással, hanem közvetlen e miatt, illetve az ennek következtében generálódott gazdaságlassítás miatt értékes emberek távoznak külföldre, lényegében mindenüket hátrahagyva.

A rokkantnyugdíjas téma itt szerintem nem érdekes, mert a különbség nagyon kicsi. Gondolom, itt a kormánynak inkább pszichológiai szándékai lehettek, hiszen közismert volt az, hogy a rokkantnyugdíjasok jórésze csaló. Ez etikai kérdés, meg kellett lépni.

Valójában Orbánékat inkább abban tartom felelősnek, hogy a bankoknak még az elején jóval keményebb feltételeket kellett volna szabni és nem megadóztatni kellett volna őket, hanem ugyanezt a pénzt arra kellett volna fordítani, hogy a delikvensek törlesztőrészlete ne emelkedjen. Igy a kormány jól járt, viszont rengeteg kisvállalkozás és egzisztencia tönkrement. Magyarul, úgy nyelték le a bankoknál képzett nyereség jórészét, hogy csak részben osztották vissza a "sértetteknek".

Az adómorál javítására tett kísérleteik viszont egyértelműen jobbak mint Gyurcsányéké, akik pld. épp akkor emelték fel az EVA-t a duplájára amikor épp nem szabadott volna, ugyanakkor semmit nem találtak ki a legnagyobb kisvállalkozói réteg adó alá vonásához.
Nem rossz azért olyannak számon kérni a gazdasági növekedést aki a múlt évtized e téren messze a legrosszabbul teljesítő kormányában dolgozott(-6,7%).......plusz a szaftos WizzAir téma.

Inkább a Vastagbőrön lenne a helye a posztnak.
MAGYARORSZÁG nem szakad le , épp hogy jön fel , de nem gond . Úgy néz ki egyre több a hazudozás névtelenül .... A kormány gazdaságpolitikája pedig növekedést okozott eddig is , és ezután is fog . A németektől pedig jobb is távolodni .
Jujj, le fogunk szakadni? Hadd tegyem ide az eurostaton fellelhető éves reál gdp-növekedést, az egyik a német sor 2007 óta, a másik a magyar, mindenki találja ki, melyik melyik (ha nem sikerül, jelezzétek, megadom a megfejtést):
D: 3,3; 1,1; -5,1; 3,7; 3,0
H: 0,1; 0,9; -6,8; 1,3; 1,6
(epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=tec00115)
Furcsának találnám, ha Oszkó úr számára ezen adatsor, pontosabban az itt fel nem tüntetett jövőbeli szakasz csak most, több év MNB-s és miniszteri tevékenység után tűnne fel. Oszkó úr pontosan tudja, hogy 2007 óta Magyarország leszakadóban van Németországtól. Nem kicsit, nagyon.
Leszakadás? mégis mire számítunk?
Amikor 20 éve az megy, hogy tömjük pénzzel a nyugdíjasokat, a segélyeseket, a „rászorulókat.” Hitelből, meg a munkavállalók, munkáltatók által befizetett pénzekből. Aztán meg csodálkozunk, ha a munkavállalók és a munkáltatók egy idő ehhez nem partnerek (pl elhúznak külhonba, feketén foglalkoztatnak stb.)
Nem kell fosni, soha nem fogunk eltávolodni Németországtól, mert Magyarország is az Eurázsiai tektonikus lemezen foglal helyet.
Az Orbán-kormány maradandó bűne az esélyek elvétele. Olyan környezetet teremt, ami szinte lehetetlenné teszi, hogy valaki önerőből, saját teljesítménye révén javítson sorsán.

A meghirdetett célokkal ellentétben, ami a középosztály megerősítéséről szólt, gyakorlatilag megszüntetik ezt a réteget. A csúcsoligarchákon kívül, a nép számára kétféle osztályt hoznak létre, a kitartottak és kiszolgáltatottak osztályát. A szavakban bálványozott középosztályt, ami versenyképes szakmája/tudása, vagy anyagi függetlensége révén saját sorsát irányító, független emberek csoportját jelenti, gyakorlatilag halálra ítélték.

A plánum legfontosabb eszköze a versenypiacok szűkítése és az irányított gazdasági válsághelyzet fenntartása. A cél, mesterséges holdudvari monopóliumok létrehozása. A monopóliumok nem saját teljesítményük révén, hanem törvényes és törvénytelen extraprofit biztosításával, és az adófizetők kifosztásának eredményeként jönnek létre. A verseny kiküszöbölése hosszú távon, innováció hiányában, műszaki-technikai lemaradást, a fejlődés megrekedését hozza magával, de ez a "nemzeti oldalt" vajmi kevéssé érdekli. Az oktatási, a társadalombiztosítási és a a szociális rendszerből száműznek minden olyan elemet, ami az esélyegyenlőséget és ezzel a társadalmi mobilitást segítené, ezzel gondoskodva arról, hogy a mostanában előállított vagyoni különbség hosszú távon, lehetőleg örökre, fennmaradhasson.
cirka 1960 óta szakadunk lefelé... biztos a zorbán miatt!
Írt valami újat ez a cikk?
És sajnos mindenkitől leszakadunk.
@Anti Anyag:
Ami a devizahiteleseket illeti, 20% nyi torlesztoreszlet novekedes foghato a gazdasagi valsagra, a tobbi egy az egyben az orban kormany dilettans gazdasagpolitikajanak a kovetkezmenye.
@Lencsés István:
Te, ezt a hulyeseget a fuledbe sugtak, vagy magadtol vagy ilyen buta.
Mi az, hogy leszakad ?

Nem osztanak majdmár vetőmagot és kecskét ?
mi szakad le? a gyorsnaszád? savanyú a szőlő? bajnai is akar lopni?

mér 2015 től már nem szakadunk le? 2030ra elsők leszünk eu ban?
@Lencsés István: "A németektől pedig jobb is távolodni"

:)))))))) a hét vicce... de jobb lett volna alőbb megelőzni őket...
Hitelesebb lenne a cikk, ha nem az(ok) írták volna, akik 8 év alatt a süllyesztő felé küldték magyarországot.

A Fidesz sokat hibázik, de azért nehogymár az mondja meg a frankót, ne az ossza már az eszet, aki majdnem csődbevitte az országot!

Bajnai hány új munkahelyet teremtett 1 év alatt, 2009-2010 április között?
@Lencsés István: Ezert kar billentyuzetet ragadni! Ennyi erovel eszperantoul is irhattal volna, annak sem lenne nagyobb értelme.
Jo vastag cim:"Magyarország leszakad"

Ja, kesett egy kicsit a poszt vagy 6-8 evet. Kik is szakertettek akkor?
Érdekes az a szélmalomharc, amit a jelenlegi, de az elmúlt kormányok is folytattak a munkaerőpiaci helyzet javításáért.
Csakhogy a probléma továbbra is az, hogy egy olyan tendenciát nem képesek, vagy nem akarnak, vagy egyszerűen csak gyávák észrevenni a kormányok, aminek rendkívül meghatározó és napi szintű kihatása van a munkaerőpiacra. A probléma nem egyedül Magyarország sajátossága, hanem főként a liberális európai kormányok hibája.
Jelesül arról van szó, hogy a hozzáadott értéket képviselő, egyben egy ország gazdaságát meghatározó ipari és mezőgazdasági termelés elképesztően nagy része került és folyamatosan helyeződik át Kínába. Ez a tendencia mind a mai napig érvényesül, sőt fokozódik, még annak ellenére is, hogy a kínai munkaerő és a szállítási költségek folyamatosan növekednek.
Az alapgond az, hogy a liberális (de más) kormányok (is) kizárólag a szabad piacokban, a szabad globális termelésben gondolkodnak. A válság oka maga ez a gondolkodás.

Mert mi is történik akár a létező nagy, multi, de akár új kisvállalkozásokkal?

A szűklátókörű liberális kormányok mindenekfelett álló piaci szemlélete annyira erős, hogy gyakorlatilag semmilyen, a nemzetgazdasági érdekét figyelembe vevő korlátozást vagy érdemi szabályozást nem hoztak létre a piaci szereplők számára arra az esetre, ha a vállalkozásuk termelését kihelyeznék az országon kívülre.
Miután a tőkeerős multinacionális cégeken semmilyen fék sincs, ami megakadályozhatná a kínai kalandjaikat, így a hozzáadott érték szabadon kivonulhat a nemzetgazdaságokból, miközben maradnak a társadalmi gondok.
Minden európai nemzet a munkanélküliségtől szenved, miközben a multinacionális cégek, állami szabályozásokat is befolyásolni képes birodalmakká váltak, többek között a magas profittal társuló kínai munkaerőre épített termelésük által. Hosszú távú érdekük tehát ennek az állapotnak a megtartása.
Mondhatnánk azt, hogy jó az „csak” a termelés! Igen ám, de Kína már a kutatásokat, a fejlesztéseket is követeli magának, ha egy multinacionális cég náluk akar olcsón termeltetni. És ez a folyamat valós, nem újdonság. Ma már számtalan nagynevű cég kutató-fejlesztő bázisa nem Európában, hanem Kínában van.

A veszély mérhetetlenül nagy!

A megoldás csakis egy olyan közös európai, belső piac védelmére szánt szabályozás létrehozása lehet, amely a társadalom elvárásait is messze figyelembe veszi.
A szabadelvűség mindenekfelett álló szemléletétől, meg kell szabadulni, mert annak társadalomromboló a hatása. Ahol az egyén(ek), vállalkozások érdekeltsége a nemzet fölé emelkedik az társadalmat érintő veszélyt jelent, de az később magára a vállalkozásra nézve is veszélyessé válik. Mert bár ha a munkanélküliség káros hatása közvetlenül nem is érinti a multinacionális vállalkozásokat, de a munkanélküliség miatt lecsökkent, netán megszűnő belső piaci keresletek visszaesése már éreztetni fogja hatását.

Az biztos, hogy a jövőben minden, belső piacot torzító, munkanélküliséget gerjesztő hatást időben fel kell ismerni a kormányoknak. Ha pedig szükséges a társadalom érdekében olyan intézkedéseket kell létrehozni, amelyek gátolják, sőt visszafordítják a negatív folyamatokat. Ezek lehetnek valóban a belső piacot védő VÁM intézkedések és szigorítások, de lehetnek olyan állami szabályozások, törvények, amelyek minimum elgondolkodtatják a kínai kalandra vágyókat, a termelést és kutatást kiszervező vállalkozókat.

(vö: Wolfgang Hirn: Kína a nagy falat)
Miért, mi más történne ezzel a buta, demagóg országgal?
El tudom képzelni, Bajnaiékat, akikkel Mo. ma egyre közelebb és közelebb kerül Németországhoz.

Micsoda marhaság ez a poszt annak ellenére, hogy Orbánék tényleg fékezik a gazdaságot. De talán meg kellene kérdezni, miért?

Amíg Bajnaiék egy halódó gazdaság bajainak elfedésére vették fel a kölcsönöket, addig a németek gazdaság élénkítésre használták azt.

Most mindezt Orbánéktól számon kérni nem kicsit inkorrekt. Nyilván elsődleges, hogy vissza kell fizetniük a kölcsönöket, bármi áron.
A kommenteket olvasva, nem csoda ha leszakadunk, sőt, hogy tovább menjek, ezt érdemeljük.
@dr. Bubó: Nem vicc , távolódni kell tőlük .

@Kepa: Te még írni sem tudsz ....

@Pan Modry: Nem hülyeség , nem vagyok buta , tanulj meg írni , aztán kommunikálhatunk .
@VT Man:

a számonkérésed kiigazításához:

Kezdjük ott, mert így korrekt, hogy Bajnai mennyi munkahelyet is ígért? Ha visszalapozol, akkor rádöbbensz...hogy a kérdésed eleve rossz felvetés!
...................

A leszakadás egyik indikátora a folyamatos kormányzati mellébeszélés. Nem veszik azt semmibe, aki folyamatosan
hadabandázik. A bajok gyökere szerteágazó...de,tetőzi a bajt, további féket jelent a kormány virulens, beteg, dilettáns gazdaságpolitikája...Ezzel magunkat (le)szakítjuk!
Jo latni, hogy ilyen sok a troll (bar lehet, hogy mogottuk csak 1-2 ember van). Ez az idegesseg jele.

A problema ott van, hogy a tenyeken ok sem tudnak valtoztatni - mas kerdes, hogy a tenyek sajnos nem jutnak el az orszag 80%-hoz (aki TV-t nez, mert az RTL-en nincs rendes hirado, az MTV-n, a Kossuth Radion, helyi tv-kben, ujsagokban kormanypropaganda megy). Csak a frusztraciot erzik az emberek, de igazan nem tudjak mihez kapcsolni.

A blogban levo tervek optimistak. Egyreszt milyen alapon lehet itthon jovore GDP novekedes, akar kicsi is?

Csak azert, mert a novekedes a 'baseline' es ebbol kell kiindulni?

Az exportpiacok gyengelkednek (Olaszorszag recesszio, Franciao. stagnalas, Nemetorszag minimalis novekedes stb.), a belso fogyasztas nem tudom mitol emelkedne? A kozossegi fogyasztas csokken, a privat is - nem no a jovedelem, inflacio etc. Csak a hatekonysagnovekedes miatt kb. 2%-al kevesebb embernek lesz munkaja es a tobbinek sem novekszik az elkoltheto jovedelme realerteken.

A beruhazasok evek ota szinte a legkisebbek az unioban (miert is novekedne jovore), netto hitelezes nincs. Amig a betet-hitel arany nem megy le 100%-ra vagy - mint azt egy-ket orult akarja - az MNB nem kezd el maga hitelezni, nem lesz hitelezes - de kerdem en minek is lenne, hiszen a netto uj hitel azt feltetelezi, hogy a hitelfelvevo az eddigi mennyisegnel tobbet tud eladni, de ez meg novekvo keresletet feltetelez a termekei irant, ami igencsak nehez propozicio manapsag.

Szerintem a recesszio jovore is folytatodik es a fogyaszts is csokkeni fog (mellesleg 2015-ig a lakossag csak a termeszetes fogyas miatt 150.000 emberrel lesz kevesebb es ehhez jon a kivandorlas, csak tavaly, csak Nemetorszagba, csak hivatalosan vagy 40.000-en mentek ki vagyis a netto kivandorlas siman lehetett 70-80k, mikozben mi mar nem vonzunk bevandorlokat - igaz a kimentek kuldenek haza penzt a csaladnak, ez elkoltheto. Ehhez teszem azt hozza, hogy olyanok mennek ki akiknek az unioban is versenykepesek a kepessegei, akikre tehat itthon a legnagyobb szukseg lenne (ertelemszeruen aki teljesen alkalmatlan barmire is, azok mind itthon mardnak).

Vagyis semmilyen okbol nem latszik, hogy miert lenne a fogyasztasban vagy a GDP-ben novekedes, es mitol none a foglalkoztatas?

Mindekozben az allamadossag termeszetesen novekedni fog a GDP aranyaban es mig Gorogorszag kotvenyei gorog jog alatt lettek kibocsatva tulnymo reszt, addig a magyar devizaadossag alapvetoen angol jog alatt es angol birosag alatt (ami az EU-ban vegrehajthato barhol ahol a magyar allamnak eszkozei vannak, pl. ahol az MNB a devizatartalekot tartja) vagyis egyoldaluan nem modosithatok a feltetelei, meg ha Mo. akarna is. Erdemes elolvasni a capital research elemzeset (a blog keszitoi biztos hozzafernek), hogy a default miert valoszinubb mint azt sokan gondoljak.

Mi fog tortenni es mit lehet tenni?

A Fidesz kormanynak nincsenek eszkozei arra, hogy valodi ajandekokat adjon a kovetkezo valasztasig (bar a nyugdijasok tovabbra is kivetelezettek, ezert ok a legnagyobb celcsoport). Ha most lenne egy valasztas, akkor valoszinuleg megnyernek (lasd a valasztasi rendszert es a nagyszeruen mukodo valasztasi gepezetuket). 2014-ben, meg tovabbi megszoritasok es frusztracio utan, mar nem biztos. Ezert eszkalalni fog, ha mar nincs beruhazas, akkor ugy is mindegy es tovabbi befekteto ellenes, populista politikat fog folyatatni, alapvetoen a Jobbikkal kell versenyeznie, aki az o karara novekszik.

Viszont az is egyertelmu, hogy a Fideszen kivul senkinek nem eri meg megnyernie a kovetkezo valasztast.

Kormanyozni nem lehet majd az alkotmanyos rendszer miatt. Oszko tulsagosan is optimista, hogy majd az apparatus felvilagosul es mersekelt konervativok tamogatnak egy kevesbe ikompetens tarsasagot - ti. a mindennapokban ott lesznek Ader vetoi, addigra az AB tagsaga kicsereledik kb. 3-4 uj fideszes tag kerul be es ok lesznek a stabil tobbseg, akik majd elkezdenek aktivistak lenni, ott lesz a mediahatosag, az ASZ, az ugyeszseg, a birosagok stb. A veluk valo allando szelmalomharc az ido jelentos reszet elveszik majd.

De ha lehetne is kormanyozni, egy normalisan mukodo koalicio a most egymast szivato partok kozott nem valoszinu (kiveve egy Fidesz-Jobbik koalicio, ami mukodokepes lenne szerintem).

Mindekozben ott a varakozas, hogy most vegre csoda lesz, mikozben az lesz a csoda, ha nem lesz default. A csalodas beut es a Fidesz, az elrakott nehany szazmilliard forinttal szepen kibekkeli azt az 1-2 evet, amig osszeomlik a kovetkezo kormany es aztan jon vissza ujult erovel, mikozben a sajat emberei meg mindig ott vannak mindenhol, de o mar szot tud veluk erteni.

Plusz amig a mostani valasztasi rendszer mellett meg ha a fidesz nagyon le is csokken, az a valoszinu, hogy a kovetkezo kormany koalicos lesz (ha nem fidesz-jobbik koalcio lesz) es akkor ha az uj kormany osszeomlik, akkor a tobbsegi elv miatt igen konnyen tud a fidesz immar egymaga 2/3-ot szerezni ujra, kapva meg egy eselyt (a babatonozasra leginkabb mert policy oldalrol otleteik nincsenek).

Vagyis szerintem akkor jarunk jol, ha a kovetkezo kormany egy tobbseget egyutt elero fidesz-jobbik kormany lesz, es mikor ok osszeomlanak rovid uton, akkor azutan egy demokratikusabb ellenzek, nagy felhatalmazassal alajaiban tud valtoztatni.

Sajnos ugyanis mig az elozo alkotmany semmiben nem akadalyozta a kormanyzast (ez a mitosz csak a teljhatalom atvetelehez kellett), mapasag nem lehet kormanyozni a mostani alkotmanyos berendezkedes mellett.

Nem csak a korlatok es kiepult hatalmi struktura miatt, de azert sem mert nincs bizalom abban, hogy a mostani rendszerben nem veszik el a vagyonomat, a tulajdonomat.

Az alkotmany mar nem vedi ugy mint regen, AB amugy sincs (de ennek az ABnak, ami kiegeszul meg nehany fideszessel, nem is szabad tobb hatalmat adni), torvenyek visszamnolegesen megvaltoztathatok, hatosagok politikai iranyitas aaltt vannak.

Minek ruhazzak be? Inkabb viszem a penzem Becsbe es Svajcba. Az egesz gazdasag alapja a bizalom es ha ez egyszer megszakad akkor a rendszer omlik ossze.
@Lencsés István:

Tisztelt Lencsés István!

Azt írod: "MAGYARORSZÁG nem szakad le , épp hogy jön fel , de nem gond ."
Elhinném neked, el én, mert tudom, hogy neked tényeid vannak. Kérlek, írd meg, hogy mire alapozod véleményed.
Én ugyanis azt olvastam, hogy a beruházási ráta 16%-ra csökkent, az építőipar a beruházások csökkenése okán rosszabb helyzetben van, mint az elmúlt 20 évben bármikor, hogy a MNB előrejelzése szerint a növekedés csak 0,8%-os lesz, a munkanélküliségi ráta nem javul, stb.
Kérem segítségedet!

Tisztelettel:
anonymand

Ps.: a németektől pedig szerintem nem távolodunk, Budapest-München a zemútnyócévben is, most is cca 750Km...
Ezt gondolom mindenki olvasta (osszefoglalo tobb helyen megjelent magyarul):

www.bloomberg.com/news/2012-07-24/orban-s-tax-binge-repels-investors-as-recession-menaces-hungary.html

Politikai okokbol az MNB is nagyon pozitiv es emiatt mindig lefele kell modositsa az elorejelzeseit ev kozben, mintha nekik is ez olyan meglepetes lenne, holott mar tavaly osszel lehetett tudni, hogy iden is recesszio lesz. Es jovore is folytatodni fog. A spiral megallithatatlannak tunik. A multik beruhazasai nelkul semmi remeny tartos novekedsre, de ok meg ezalatt a nehany ev alatt elfelejetik Magyarorszagot es inkabb a lengyel, cseh stb. reszlegekbe fektetnek. Ki hisz barmit is el ennek a kormanynak? Oszinten ki?

Ha a Haza es Haladas akar valami igazan erdekeset csinalni akkor erre az elemzesre reagal:

www.capitaleconomics.com/emerging-european-economics/emerging-europe-economics-focus/why-hungary-will-opt-for-default.html

En a vegkovetkeztetessel egyetertek, a devizadossag defualtja abszolut benne van a pakliban, kicsit talan ugy mint a Malevval. Addig tokoresztek mig az esemenyek kicsusztak a kezuk kozul (mas kerdes, hogy osszessegeben lehet, hogy nem baj, hogy az adofizetok ezentul nem fizetnek evi 10Mrd forintot a Malevre, de az allami default biztos, hogy katasztrofa lenne. Nem vagyunk Izland, sem Argentina.)

Rólunk

A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakpolitikai publikáció, konferenciái mellett rendszeres blog-bejegyzésekkel is hozzá kíván járulni napjaink legfontosabb kérdéseinek higgadt, szakszerű és elmélyült megvitatásához.

Tovább

Legutóbbi bejegyzések

Támogasson minket

Legutóbbi kommentek

Címkék

2011 (3) 2012 (8) 2013-as költségvetés (2) 2014 (3) adó (3) adósság (1) adósságrendezés (1) adósságválság (2) afganisztán (1) agrárpolitika (1) akadályok (1) alap (1) alaptanterv (1) alaptörvény (1) alkotmány (9) állam (1) államadósság (6) államilag finanszírozott keretzámok (1) Állami Számvevőszék (1) államosítás (2) állampolgárság (2) antikorrupciós technikák (1) arab (3) ÁSZ-jelentés (1) átalakítás (3) átláthatóság (1) atomenergia (3) atomprogram (1) autonómia (1) autópályafejlesztés (1) bajnai (1) Bajnai Gordon (1) Bajnai Gordon. (1) balkán (1) balti út (1) belpolitika (1) Best of (1) beszéd (1) bevezetése (1) bíró andrás (1) birtokpolitika (1) biztonság (1) btk. (1) budapest (1) Budapest Pride (1) büntetés (1) büntethetőségi korhatár leszállítása (1) business (1) cenzúra (1) cigányok (1) Címkék (1) demokrácia (2) demokratizálódás (2) devizahitel (1) Diktátorok Kézikönyve (1) Drogjelentés 2012 (1) drogpolitika (1) drogstratégia (1) dzsong (1) e-útdíj (2) e.on (1) E.on (1) EB jelentés (1) egyházak (1) Egyiptom (1) egyiptom (1) együttélés (1) ekb (1) eljárás (1) elnökválasztás (3) előadás (1) energetikai privatizáció (1) energiapolitika (3) energiastratégia (1) esélyegyenlőség (1) észak korea (1) eu (9) EU (3) EU-csúcs (2) euro (1) euró (1) eurobarométer (1) euróbevezetés (1) európai (2) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) európai bizottság jelentése a magyar gazdaságról (1) Európai Unió (2) eurózóna (2) euró zóna (7) euro zóna válság (1) EU költségvetés (1) EU támogatások (1) évértékelő beszéd (1) Fehér könyv (1) fejlesztési támogatások (1) fejlesztéspolika (1) fejlesztéspolitika (6) Fejlesztéspolitika Kormánybizottság (1) felsőoktatás (11) feltételes (1) felvételi (1) fiatalkorúak büntető igazságszolgáltatása (1) fico (1) finanszírozás (1) foglalkoztatás (2) foglalkoztatáspolitika (4) földtörvény (1) forradalom (1) forum (1) franciaország (2) fukushima (1) fukusima (1) gazdasági (3) gazdaságpolitika (19) gordon (1) görögország (5) görög válság (1) görög válságkezelés (1) grexit (1) használatarányos útdíj (1) határon túli magyarok (3) határon túli magyar közösségek (5) Haza és Haladás Alapítvány (1) Haza és Haladás Blog (1) hiány (1) hollande (1) hungarian (1) identitás (1) ideológiai (1) il (1) illeték (1) imf (2) IMF-hitel (1) ingatlanválság (1) integráció (2) interjú (1) intézkedések (1) intézménytelenítés (1) irán (1) iskolaátadás (1) iskolai szegregáció (1) izrael (1) Izrael (1) janukovics (1) járások (1) javaslat (1) jó kormányzás (1) K+F (1) kaczynski (1) kampányszabályozás (1) Karabah (1) katonai intervenció (1) keretszámok (1) kettős (1) kettős állampolgárság (1) kiemelt egyetemek (1) kifizetési stop (1) kilépés (1) kim (1) Kína (1) kína (1) kínai-magyar gazdasági kapcsolatok (1) kockázatelemzés (2) koháziós politika (1) kohéziós (1) kohéziós politika (1) költségtérítés (1) költségvetés (12) költségvetés. (1) költségvetési (1) költségvetés 2013 (1) konvergenciaprogram (3) kormány (2) kormányzás (1) kormányzat (1) kormányzati (1) korrupció (2) kötelezettségszegési (1) közbeszerzés (1) közbeszerzési (1) közel kelet (2) középosztály (1) középtávú gazdasági előrejelzés (1) Közgép (1) közigazgatási (1) közmédia (1) közmunka (2) közoktatás (6) közöskassza.hu (8) közpolitika (2) közvélemény kutatás (1) külföldi befektetés (1) külpolitika (8) lakásfenntartási (1) leaders (1) leminősítés (1) lengyelország (1) leszállítás (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (4) magyarország (7) magyar gazdaság (1) magyar gazdaságpolitika (1) magyar GDP (1) magyar labdarúgás (1) makrogazdaság egyensúlyhiány (1) mandiner (1) Mario Monti (1) Matolcsy (1) médiapolitika (1) megoldási (1) megszorítás (2) melegjogok (1) merkel (2) messziről (5) messzirőlnézve (17) messziről nézve (1) Messziről nézve (1) mezőgazdaság (3) migráció (1) mol (2) MOL (1) monarchia (1) munkába (1) munkahelyteremtés (3) munkanélküliség (3) MVM (1) mvm (2) nabucco (1) nagykoalíció (1) nagy britannia (1) nato (1) NEM (1) német (1) németország (1) nemzeti (1) nemzetpolitika (6) nézve (5) NFÜ (3) nők (1) non-profit közszolgáltatások (1) nonprofit közszolgáltatások (1) növekedés (1) nyilvánosság (1) nyugdíj (1) nyugdíjrendszer (2) obama (1) off shore (1) oktatás (1) oktatási (1) oktatáspolitika (7) olajembargó (1) Olaszország (1) olaszország (1) olimpia (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (1) orbán (1) orbán viktor (1) örmény-azeri konfliktus (1) oroszország (2) Oroszország. (1) országgyűlési képviselő (1) országjelentés (1) összefoglaló (1) paks (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin-kérdés (1) palikot (1) pályázatok (1) parlament (2) parlamenti (1) pedagógusok (1) polgárháború (2) politika (1) politikai realizmus (1) portugália (1) privátsarok (18) privatsarok (2) putyin (1) recesszió (1) reform (13) rendszer. (1) rokkantnyugdíjas (1) roma (1) romaintegráció (1) Románia (1) romapolitika (1) Safarov-ügy (1) sarkozy (1) segély (1) segélyezés (1) segítés (1) selectorate elmélet (1) semjén zsolt (1) soros elnökség (2) spanyolország (1) sportfinanszírozás (1) sps (1) stadionprogram (1) stratégia (1) szabadságharc (1) szakképzés (2) széchenyi (1) szegénység (6) szegregáció (1) Széll Kálmán Terv 2.0 (1) szigorítás (1) szimbolikus (1) Szíria (2) szlovákia (1) szociális (1) szociális ellátórendszer (1) szociálpolitika (4) szolgáltatások (1) támogatás (1) támogatások (3) támogatáspolitika (1) tandíj (1) tankötelezettség (1) tavasz (1) technikai kivetítés (2) terv (1) tervezete (1) timosenko (1) törökország (1) törvény (2) transzfer (1) trianon (2) túlzott deficiteljárás (1) túlzott deficit eljárás (1) túlzott hiány eljárás (1) tusk (1) új (1) Új Btk. (1) ukrajna (1) ün (1) unió (2) uniós (3) uniós fejlesztések (1) uniós fejlesztések intézményrendszere (1) uniós források (4) uniós költségvetés (1) uniós költségvetés 2014-20 (2) uniós támogatások (3) USA (1) usa (3) USzt (1) válásgkezelés (1) választás (6) választási rendszer (11) választások (5) választójog (12) válság (16) válságadók (1) válságkezelés (17) vegyifegyverek (2) vezető (1) vidékfejlesztési stratégia (1) világháború (1) wen jibao (1) Címkefelhő

Impresszum

Felelős kiadó: Schmidt-Hegedüs Dóra kuratóriumi elnök
Felelős szerkesztő:Pikó András
Szerkeszti az alapítvány kuratóriuma